Klimavennlige hurtigbåter vekker stor interesse

Ni fylkeskommuner, en kommune og et kollektivselskap har søkt om Klimasats-støtte til klimavennlige hurtigbåter.

Artikkelen Artikkelen er gammel, og det kan hende at innholdet er utdatert
Publisert 21.10.2019

Klimasats er en støtteordning for kommuner og fylkeskommuner som vil kutte utslipp av klimagasser.

For 2019 er det satt av 24 millioner kroner fra Klimasats-ordningen til å kutte utslipp fra hurtigbåter. Da søknadsfristen utløp 15. oktober, hadde Miljødirektoratet fått elleve søknader for tilsammen 73,4 millioner.

– Vi står foran en nullutslippsrevolusjon på hurtigbåter. Interessen er stor for å være med på denne omstillingen. Det er ingen tvil om at regjeringens grep med å sette av et øremerket tilskudd i revidert budsjett 2019 var viktig og riktig. Vi fortsetter satsingen med 80 millioner på 2020-budsjettet, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Flere søkere forbereder anskaffelser av hurtigbåter

Mange av søknadene gjelder forprosjekter, planlegging og andre forberedelser til å anskaffe klimavennlige hurtigbåter.

Miljødirektoratet starter søknadsbehandlingen umiddelbart og forventer tildeling i starten av desember.

Teknologisk sprang for utslippsfrie hurtigbåter

Tradisjonelle hurtigbåter bruker mye drivstoff og har høye utslipp. Det siste året har det kommet mye ny kunnskap om hvordan slike båter kan gjøres mer klimavennlig.

Et viktig skritt ble tatt da Trøndelag fylkeskommune fikk 7,5 millioner kroner i Klimasats-støtte til et prosjekt som engasjerte fem industrigrupper til å legge fram forslag til teknologiske løsninger for utslippsfrie hurtigbåter.

Disse forslagene ble presentert tidligere denne høsten. Fram til da har det vært mest snakk om hydrogen som drivstoff, men blant de fem konseptene var det også flere som er basert på batteridrift.

Les mer om løsningene her:

Nasjonale og globale utslippskutt

Hvis disse løsningene lar seg realisere, vil det kutte betydelige utslipp av klimagasser i norske hurtigbåtsamband.

Det er også et stort marked for hurtigbåter internasjonalt, og dette er interessant for norsk skipsbransje. Her går lavere utslipp og norsk næringsutvikling hånd i hånd.

Regjeringen øker støtten i 2020

I forslag til statsbudsjett for 2020 har regjeringen satt av 77 millioner kroner til grønn skipsfart.

Utlysning av disse hurtigbåtmidlene og den øvrige Klimasats-potten på ca. 180 millioner for 2020 forventes utlyst i begynnelsen av november 2019.

Dette er prosjektene: 

  • Rogaland fylkeskommune: Ombygging av hurtigbåt til batterielektrisk drift - 12 000 000

  • Møre og Romsdal fylkeskommune: Batterielektrisk hurtigbåt: Langevåg-Ålesund - 12 000 000

  • Trøndelag fylkeskommune: Anskaffelsesprosjekt - utslippsfri hurtigbåt - 2 100 000

  • Hordaland fylkeskommune: Førebuing av elektrifisering bybåtsamband Bergen - 600 000

  • Kvinnherad kommune: Forprosjekt utslippsfri hurtigbåt Rosendal-Bergen - 11 470 500

  • Finnmark fylkeskommune: Hydrogendrevet hurtigbåt - 12 000 000

  • Nordland fylkeskommune: Elektrisk hurtigbåt Reinefjord - 12 000 000

  • Møre og Romsdal fylkeskommune: Forprosjekt: Utslippsfritt hurtigbåtanbud - 2 182 500

  • Ruter: Samarbeidsmodell infrastruktur Indre Oslofjord - 3 000 000

  • Sogn og Fjordane fylkeskommune: Nullutsleppshurtigbåt i Sogn og Fjordane - 5 491 875

  • Telemark fylkeskommune: Forprosjekt ny hurtigbåt i Kragerø med nullutslepp - 600 000

Mer om utlysningen av hurtigbåtstøtte i 2019

Om Klimasats-ordningen