M-10 | Omsetningskrav for biodrivstoff - Sjøfart

6 Omsetningskravet til sjøfart

1. oktober 2023 ble det innført et omsetningskrav for biodrivstoff til fartøy og akvakulturanlegg, heretter kalt sjøfart. Kravet er på 6 volumprosent av total omsatt mengde flytende drivstoff og flytende brensler per år. Det er kun avanserte biodrivstoff og biobrensler, og biodrivstoff og biobrensler framstilt av råstoff oppført i produktforskriften kapittel 3, vedlegg V, del B, som kan telle med i oppfyllelsen av omsetningskravet. Miljødirektoratet har vurdert en rekke råstoff til å falle inn under listen over råstoff i vedlegg V, del A. 

En oversikt over disse råstoffene finnes i kapittel 10 om råstoffvurderinger. Det er ingen dobbeltelling i beregningen av kravet.

Fartøy er definert som;

  • fiske- og fangstfartøy,
  • fartøy i næring,
  • spesialskip til oppdrag på kontinentalsokkelen og
  • offentlige fartøy som ikke er i næring.

Akvakulturanlegg er anlegg eller installasjon i sjø, som har tilknytning til oppdrett av akvakulturdyr.

Spesialskip til oppdrag på kontinentalsokkelen er definert i særavgiftsforskriften § 4-4-3 (4). Forsvarets skip anses som offentlige fartøy som ikke er i næring.  Fiske og fangst i fjerne farvann, som definert i særavgiftsforskriften § 4-4-2, er omfattet av omsetningskravet.

Unntak

Kravet gjelder ikke flytende drivstoff og flytende brensler som går til fartøy i utenriks fart og innretninger på kontinentalsokkelen, slik dette er definert i særavgiftsforskriften § 4-4-1 (3) og særavgiftsforskriften § 4-4-3 (3). Dette innebærer for eksempel at fiskefartøy i utenriks fart ikke er omfattet av kravet.

Fritidsbåter omfattes ikke av definisjonen av fartøy, og er derfor ikke omfattet av omsetningskravet til sjøfart. Drivstoff til fritidsbåter er omfattet av omsetningskravet til andre formål, se kapittel 7. Figur 6-1 illustrerer avgrensningen av omsetningskravet til sjøfart opp mot omsetningskravet til andre formål.

Regelverket

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid