Kulturmiljøer med etablert forvaltningsstatus
For noen kulturminner og kulturmiljøer er det allerede gjort vurderinger.
Eksempler:
Kulturminner og kulturmiljøer er verdisatt gjennom:
- Automatisk fredning i kulturminneloven
- Fredningsvedtak
- Listeføring (internasjonal, statlig, regional eller kommunal)
- Vedtak etter plan- og bygningsloven
Hvis verdivurdering ikke er gjort spesifikt, må det gjennomføres som en del av konsekvensutredningen.
Åtte områder i Norge er vurdert å ha fremragende universell verdi fra et estetisk, vitenskapelig eller bevaringsmessig ståsted. Dette er grunnlaget for at de er skrevet inn som natur- eller kulturarv på Unescos verdensarvliste. Norge er forpliktet til å ta vare på verdensarvområdene for nåværende og fremtidige generasjoner.
Verdisettet som har gitt det enkelte verdensarvområdet internasjonal vernestatus, omfatter ulike fysiske elementer. I de norske verdensarvområdene er verdiene knyttet til alt fra geologi, landskap og/eller naturmangfold, til bymiljø, bygninger eller bergkunst. Innskrivingsteksten til det enkelte verdensarvområdet peker på de konkrete verdiene som skal ivaretas.
Verdensarv skal alltid tillegges svært stor verdi i konsekvensutredninger.
Utreder og ansvarlig myndighet må vurdere hvilke verdensarvtemaer som skal med i konsekvensutredningen. Dette vurderes ut fra innskrivingsteksten til verdensarvområdet og ut fra hvilke konkrete verdier som blir berørt av planen eller tiltaket.
Unesco krever at virkninger på verdensarvverdiene skal være presist utredet før eventuelle arealbruksendringer iverksettes. Det er utarbeidet retningslinjer som skal følges i slike saker. Det stilles blant annet krav om at påvirkning på verdensarven skal oppsummeres i et eget kapittel i rapporten.
Utredningene om påvirkning på verdensarv skal likevel være en del av den norske konsekvensutredningen. Det man må sørge for – i tillegg til å følge det norske KU-regelverket – er at utredningene og rapporten tilfredsstiller krav fra IUCN/ICOMOS. Dette kan bety økte krav til grundighet, spesifikke krav til framstilling, og at hele eller deler av rapporten må oversettes til engelsk. Utredninger som gir mangelfullt beslutningsgrunnlag om påvirkning på verdensarven, kan få konsekvenser for Norges anseelse og omdømme innenfor verdensarvsamarbeidet.
Retningslinjer for konsekvensutredning av planer og tiltak som kan komme i konflikt med verdensarv:
Automatisk freda kulturminner er gitt et særskilt vern som grupper. Men det skal gjennomføres konkrete verdivurderinger som del av konsekvensutredningen.
Automatisk freda kulturminner er:
- alle kulturminner eldre enn år 1537
- stående bygninger erklært eldre enn år 1650, inkludert kirker, samiske kulturminner fra år 1917 eller eldre
- skipsfunn eldre enn 100 år
For vedtaksfreda og forskriftsfreda bygninger og anlegg er det gjennom fredningsvedtaket gjort en vurdering av at disse er av nasjonal verdi, og dermed hører med til landets viktigste kulturminner. Denne vurderingen skal følges i alle konsekvensutredninger.
I Norge er det rundt 300 kirker bygget i perioden 1650–1850. Disse har en særlig verneverdi som kulturminner.
- Ta kontakt med kulturminneforvaltningen for å ivareta antikvariske interesser.
En del kirker bygget etter 1850 har spesiell verneverdi, og er valgt ut og listeført som særlig verdifulle av Riksantikvaren. Disse skal forvaltes på samme måte som kirkene bygget i perioden 1650-1850.
Riksantikvaren har et register over områder i by og landskap som er av nasjonal interesse. Disse skal ivaretas i konsekvensutredningen.
Verdivurderinger kan finnes i:
- Nasjonale verneplaner
Regionale planer for kulturminner og andre regionale planer - Rapporter fra:
- Samla plan for vassdrag
- Kulturmiljøanalyser
- Kulturhistoriske stedsanalyser
- Kommunedelplaner for kulturminner og andre kommunale planer, inkludert reguleringsplaner
SEFRAK-registeret inneholder en oversikt over bygninger i Norge som er bygd før 1900. For Finnmark omfatter registreringene bygninger bygd før 1945.
Noen fylker har i tillegg verdivurdert de husene som er registrert i SEFRAK-registeret. De er ikke freda, men delt inn i forskjellige verdiklasser.
Hvis kulturminnene er vurdert her, så skal det synliggjøres i konsekvensutredningen.
Merk at kun et lite utvalg eldre bygninger er vedtaksfreda. Det kan derfor forekomme bygninger i SEFRAK-registeret med svært høy verdi.
Verdikart
Alle delområder skal verdisettes og framstilles på et verdikart.
Verdikartet skal vise verdiene på delområdene og skal dekke planområdet og relevante delområder i influensområdet. Alle arealene innenfor planområdet skal vurderes, og skal fargelegges i henhold til tabellen som viser anbefalt fargebruk på verdikart.
Ved utarbeidelse av verdikart skal det gjøres en konkret vurdering av hvilken transparens det enkelte delområdet (f.eks. en naturtype, et enkelt kulturmiljø) og større polygoner (f.eks. delområder avgrenset på landskapsnivå) skal ha.
Det er viktig at verdikartet synliggjør verdiene på en best mulig måte da dette er del av kunnskaps- og beslutningsgrunnlaget. Det må derfor også gjøres en vurdering av hvilket bakgrunnskart som er best egnet. Det anbefales å bruke et gråtonekart. Hvis fargekart eller flyfoto brukes som bakgrunn vil dette påvirke fargefremstillingen til det enkelte delområdet, og det kan bli store avvik fra de opprinnelige fargekodene for verdi. Det er også viktig å være klar over at dersom man gjør fargene mer transparent, så vil dette føre til at fargeframstillingen vil framstå annerledes enn det som er oppgitt i fargekodetabellen.