Behov for sterkere virkemidler for elektriske varebiler

Det er behov for sterkere virkemidler for å komme nærmere salgsmålet for lette varebiler i 2025 og nå et nytt mål for alle varebiler i 2027.

Publisert 25.10.2024 | Oppdatert 25.10.2024

– Teknologien har lenge vært et hinder i varebilsegmentet, men den barrieren er i ferd med å løses. Nå er det andre barrierer for å velge elektrisk, som høye investeringskostnader og manglende tilgang til lading, og derfor er det behov for en virkemiddelpakke, sier miljødirektør Ellen Hambro.

Blant virkemidlene som trekkes fram i den nye rapporten fra Statens Vegvesen og Miljødirektoratet om elektrifisering av varebiler, er økt engangsavgift og fjerning av momsfradrag for fossile varebiler og nasjonal støtteordning for etablering av ladeinfrastruktur. 

I tillegg trekkes det fram bruksfordeler for nullutslippsvarebiler som nasjonalt fritak for bompenger og fergetakst, samt tilgang til kollektivfelt.

– Teknologien har lenge vært et hinder i varebilsegmentet, men den barrieren er i ferd med å løses. Nå er det andre barrierer for å velge elektrisk, som høye investeringskostnader og manglende tilgang til lading, og derfor er det behov for en virkemiddelpakke, sier miljødirektør Ellen Hambro.

Rapporten omhandler kostnader, barrierer og mulige virkemidler for elektriske varebiler.

 – Vi nærmer oss salgsmålet i 2025 for personbiler.  Nå må vi få fart på overgangen til nullutslipp for varebilene. Veitransportens bidrag til klimamålet i 2030 avhenger av næringstransporten, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Anbefaler nytt salgsmål i 2027

Rapporten slår fast at det skal svært sterke virkemidler til for å nå målet om at alle nye lette varebiler er nullutslipp i 2025. Teknologien for elvarebiler er moden og det er stort potensiale for utslippskutt i dette segmentet.

For å sikre klimaomstilling for varebilene anbefaler Miljødirektoratet og Statens vegvesen et nytt mål om at alle nye varebiler skal være nullutslipp i 2027. En snarlig innføring av en virkemiddelpakke kan sikre at vi kommer så nær som mulig målet for lette varebiler i 2025, samtidig som et nytt mål for 2027 kan nås.

Barrierer og virkemidler

Noen av barrierene som trekkes fram i rapporten er:

  • Høyere investeringskostnad knyttet til kjøretøy og lading
  • Manglende tilgang på ladeinfrastruktur
  • Indirekte kostnader, for eksempel ved økt tidsbruk til lading.

Et nytt mål for 2027 er innenfor rekkevidde dersom man innfører en virkemiddelpakke for elektriske varebiler. Den kan blant annet inneholde:

  • En økning av engangsavgiften for alle fossile varebiler tilsvarende 50 prosent av engangsavgiften for personbiler i 2025 og 100 prosent av engangsavgiften for personbiler 2027.
  • Fjerning av fradragsrett på MVA for varebiler og innføring av MVA-fritak for nullutslippsvarebiler.
  • Nasjonal støtteordning for etablering av ladeinfrastruktur.
  • Innføring av bruksfordeler for nullutslippsvarebiler, som nasjonalt fritak for bompenger og fergetakster og tilgang til kollektivfelt.
Les mer her