Klimakrav til offshorefartøy

Miljødirektoratet har sendt på høring Klima- og miljødepartementets forslag til klimakrav rettet mot offshorefartøy i bruk innen petroleumsvirksomhet.

Publisert 03.07.2025

Hovedinnhold i forslaget

  • Kravet gjelder operatører på norsk sokkel og omfatter fartøy som benyttes i forbindelse med petroleumsvirksomhet.
  • Klimagassintensiteten (g CO₂-ekv./MJ) skal reduseres i fire trinn i forhold til en referanseverdi: 10 % (2029–2031), 15 % (2032–2034), 20 % (2035–2037) og 40 % (2038–2040).
  • Kravet gjelder samlet for alle fartøy som utfører aktiviteter på vegne av operatør, og ikke for hvert enkelt fartøy.
  • Operatører kan samarbeide om å oppfylle kravet i fellesskap.

Viktige avgrensninger og insentiver

  • Flytende biodrivstoff teller ikke med i oppfyllelsen av kravet.
  • Biogass kan inngå, forutsatt at den oppfyller bærekraftskriterier.
  • Fornybare drivstoff av ikke-biologisk opprinnelse og lavkarbon hydrogen dobbelttelles frem til 2034.

Forventede effekter

  • Samlet utslippsreduksjon til 2040 er anslått til 1,6 millioner tonn CO₂-ekv.
  • Økt etterspørsel etter nullutslippsdrivstoff og -teknologi.
  • Styrket grunnlag for investeringer i produksjon og infrastruktur for nullutslippsdrivstoff.
  • Gjennomsnittlig samfunnsøkonomisk tiltakskostnad er beregnet til ca. 3300 kr/tonn CO₂-ekv.


Forslaget er sendt på høring med sikte på ikrafttredelse fra 2029. Det legges opp til tett dialog med næringen og øvrige berørte aktører i det videre arbeidet.

Høringsnotatet og forslag til forskrift er tilgjengelig på Miljødirektoratets nettsider.

Eventuelle uttalelser skal sendes til Miljødirektoratet via høringssiden, ikke til Miljødirektoratets postmottak. Uttalelsene vil ligge på høringssiden og blir synlige for alle interesserte.

Høringsfristen er 3. oktober 2025.