Klimakrav til offshorefartøy
Miljødirektoratet har sendt på høring Klima- og miljødepartementets forslag til klimakrav rettet mot offshorefartøy i bruk innen petroleumsvirksomhet.
Hovedinnhold i forslaget
- Kravet gjelder operatører på norsk sokkel og omfatter fartøy som benyttes i forbindelse med petroleumsvirksomhet.
- Klimagassintensiteten (g CO₂-ekv./MJ) skal reduseres i fire trinn i forhold til en referanseverdi: 10 % (2029–2031), 15 % (2032–2034), 20 % (2035–2037) og 40 % (2038–2040).
- Kravet gjelder samlet for alle fartøy som utfører aktiviteter på vegne av operatør, og ikke for hvert enkelt fartøy.
- Operatører kan samarbeide om å oppfylle kravet i fellesskap.
Viktige avgrensninger og insentiver
- Flytende biodrivstoff teller ikke med i oppfyllelsen av kravet.
- Biogass kan inngå, forutsatt at den oppfyller bærekraftskriterier.
- Fornybare drivstoff av ikke-biologisk opprinnelse og lavkarbon hydrogen dobbelttelles frem til 2034.
Forventede effekter
- Samlet utslippsreduksjon til 2040 er anslått til 1,6 millioner tonn CO₂-ekv.
- Økt etterspørsel etter nullutslippsdrivstoff og -teknologi.
- Styrket grunnlag for investeringer i produksjon og infrastruktur for .
- Gjennomsnittlig samfunnsøkonomisk tiltakskostnad er beregnet til ca. 3300 kr/tonn CO₂-ekv.
Forslaget er sendt på høring med sikte på ikrafttredelse fra 2029. Det legges opp til tett dialog med næringen og øvrige berørte aktører i det videre arbeidet.
Høringsnotat og endringsforskrift til klimakvoteforskriften finnes her:
Eventuelle uttalelser skal sendes til Miljødirektoratet via høringssiden, ikke til Miljødirektoratets postmottak. Uttalelsene vil ligge på høringssiden og blir synlige for alle interesserte.
Høringsfristen er 3. oktober 2025.