Avfallsdeklarering: Ansattporten og brukerstøtte
Miljødirektoratet tester Ansattporten som ny eID-løsning for Avfallsdeklarering. Samtidig introduserer vi nye leverandører for brukerstøtten.
Behovet for eID og utprøving av Ansattporten i Avfallsdeklarering
I siste fagmelding oppfordret vi aktørene i bransjen til å vurdere bruk av eID for sin virksomhet. I tiden etter dette har Miljødirektoratet vært i dialog med Digitaliseringsdirektoratet om fremdriften i utviklingen av Altinn og andre offentlige løsninger. Denne dialogen har tydeliggjort at Digitaliseringsdirektoratets nye løsning for pålogging i arbeidsforhold, Ansattporten, har kommet lengre enn tidligere antatt.
Ansattporten ligner ID-porten, men er beregnet på situasjoner der man representerer en virksomhet og ikke handler på vegne av seg selv. Den ble lansert i første versjon i 2024 og brukes allerede av enkelte offentlige løsninger, men har til nå ikke vært benyttet av Miljødirektoratet.
Ansattporten har nå fått støtte for EntraID (Microsofts løsning, allerede i bruk hos mange virksomheter gjennom e-post, Teams m.m.), noe som kan gi enklere og mer kostnadseffektiv innlogging til Avfallsdeklarering.
Miljødirektoratet vil sammen med bransjen teste Ansattporten i Pilot 1. Resultatene vil danne grunnlag for videre anbefalinger om eID-løsninger.
Vi viser ellers til Avfallsdeklarering hovedside på Miljødirektoratets sider for informasjon om fremdriftsplan for ny avfallsdeklarering.
Nye leverandører av brukerstøtte
Medarbeidere fra COWI har vært involvert i deklarasjonssystemet helt siden oppstarten på papir, da NORSAS hadde ansvaret. COWI bidro også til utviklingen av dagens digitale løsning, som ble lansert i 2015, og har siden hatt ansvar for brukerstøtten.
COWI gir seg nå som brukerstøtte for Avfallsdeklarering, og vi har valgt Nomiko og Crayon som nye leverandører. Nomiko er godt etablert i avfallsbransjen og vil ha ansvar for den avfallsfaglige kompetansen i brukerstøtteteamet. Crayon er en ledende leverandør av IT-tjenester i Norge og internasjonalt, og stiller med et erfarent servicedesk-team.
De to selskapene vil samarbeide om å levere en samlet tjeneste til brukerne, med tilgjengelighet alle dager via e-post og telefon. Arbeidet med å etablere den nye brukerstøtten startet før sommeren, og en gradvis overtakelse av ansvaret fra COWI starter 15. september. For brukerne vil kontaktflatene være de samme som tidligere – e-post og telefon.