Tilsyn med skipsfartens rapportering av klimautslipp

Miljødirektoratet skal i høst kontrollere om skipsoperatører følger reglene i klimakvotesystemet for overvåking og rapportering av klimagassutslipp.

Publisert 01.09.2025 | Oppdatert 01.09.2025

Tilsynet vil foregå både hos skipsoperatørene og ombord på enkelte skip.

Maritim transport ble innlemmet i EUs klimakvotesystem fra 1. januar 2024 (EU ETS). Miljødirektoratet planlegger nå en tilsynsaksjon med skipsoperatører underlagt klimakvotesystemet.

Hensikten med aksjonen er å kontrollere om skipsoperatørene har etablert nødvendige prosedyrer og systemer for å sikre at de etterlever egne planer for overvåking og rapportering av klimagassutslipp. Tilsynet vil foregå hos skipsoperatørene, men vil også kunne inkludere tilsyn på enkelte skip.

Kvotesystemet bidrar til å redusere klimagassutslippene

EU's klimakvotesystem er et markedsbasert virkemiddel for å redusere klimagassutslipp. Det er en av hjørnesteinene i EUs klimapolitikk og gjelder for sektorer som industri, energiproduksjon, luftfart og nå også maritim transport.

Systemet fungerer slik at bedrifter hvert år må levere inn klimakvoter tilsvarende sine utslipp. Kvotene kan kjøpes og selges i et marked, og hver kvote gir rett til å slippe ut ett tonn CO₂-ekvivalenter. EU setter et samlet tak på hvor mye klimagasser som kan slippes ut i form av antall klimakvoter som blir tilgjengelige i markedet, og taket reduseres gradvis. Formålet er å skape insentiver til å redusere utslipp fra aktivitetene som er omfattet av EUs klimakvotesystem.

Overvåking og rapportering av utslipp

Overvåkingsplanene legger grunnlaget for den årlige utslippsrapporteringen til Miljødirektoratet. Planene gir en beskrivelse av hvordan utslipp og annen aktivitetsdata blir beregnet eller målt, og legger derfor grunnlaget for det utslippet som blir rapportert for hvert skip og for aggregerte utslipp på selskapsnivå, og dermed for kvoteplikten. 

Det er derfor viktig at overvåkingsplanene er korrekte og nøyaktige slik at antall klimakvoter som leveres inn til myndighetene blir riktig.

Miljødirektoratet forvalter regelverket for EUs klimakvotesystem og er myndighet for skipsoperatører underlagt rapporteringsforpliktelser gitt i forordningen fra EU om overvåking, rapportering og verifisering av CO2-utslipp fra sjøtransport (MRV-forordningen) og kvoteplikt gitt i klimakvoteloven.