Reklameartikler kontrollert i nordisk aksjon

Tilsynsmyndigheter i de nordiske landene har etter innspill fra Miljødirektoratet gjennomført en felles tilsynsaksjon på reklameartikler.

Artikkelen Artikkelen er gammel, og det kan hende at innholdet er utdatert
Publisert 21.02.2019

Reklameartikler er produkter som bedrifter bruker for å profilere seg, hovedsakelig ved å påføre produkter bedriftens logo. Reklameartikler distribueres deretter gratis til bedriftenes kunder.  

I strid med regelverket

Resultatene fra den felles tilsynsaksjonen viser at 25 prosent av reklameartikler som ble kontrollert, ikke var i samsvar med regelverket. Det var spesielt et høyt antall avvik i forhold til leketøy, andre produkter av mykplast, samt elektriske og elektroniske produkter.

Manglende samsvar er ofte knyttet til manglende CE-merking,  som er påkrevd for leketøy og elektroniske og elektriske produkter, samt innhold av miljøgiftige stoffer,. Slike produkter inneholder ofte plastmykere DEHP og SCCP, i strid med regelverket.