Kontroll av nettbutikker avdekker forbudte produkter

Miljødirektoratet har kontrollert fritidsprodukter fra 27 ulike nettbutikker. 29 prosent av produktene viste seg å være forbudte.

Artikkelen Artikkelen er gammel, og det kan hende at innholdet er utdatert
Publisert 30.04.2020

Totalt kontrollerte Miljødirektoratet 85 produkter fra 27 ulike nettbutikker. Blant annet badesandaler, yogamatter, regntøy, bager, lommelykter og hodetelefoner ble kjøpte inn og sendt til analyse.

I 42 prosent av produktene ble det funnet helse- og miljøfarlige stoffer. 29 prosent av produktene var forbudte på grunn av innhold av farlige stoffer som tungmetaller og plastmykgjørere, i strid med europeiske krav, som også gjelder i Norge. Et av de forbudte produktene var et smykke kjøpt fra en nettbutikk utenfor EU som inneholdt store mengder kadmium. Kadmium er et tungmetall som hoper seg opp i kroppen og har alvorlige effekter for helse og miljø.

–Miljødirektoratet velger å ha tilsyn der vi tror det er stor sannsynlighet at vi finner avvik fra regelverk. Likevel er det bekymringsfullt at nesten en tredjedel av de kontrollerte produktene som selges til norske forbrukere på nettet var forbudte, sier Mathieu Veulemans, seksjonsleder for produkttilsyn i Miljødirektoratet.

Miljødirektoratet fulgte opp med aktørene det gjaldt og påpekte plikt til å stanse salget av de farlige produktene med umiddelbar virkning.

Både norske og utenlandske aktører kontrollert

17 norske nettbutikker, syv nettbutikker fra innenfor EU, og tre nettbutikker utenfor EU/EØS-området ble kontrollert. De forbudte produktene i denne aksjonen kom både fra norske og utenlandske aktører, men i denne kontrollaksjonen var andel forbudte produkter høyere hos nettbutikker som holder til utenfor Norge. Det er mye mer krevende å stanse salget av de forbudte produktene fra nettsidene fra utenfor Europa.

To av de europeiske nettbutikkene etterkom ikke Miljødirektoratets oppfordring om å stanse salget av forbudte produkter. Disse sakene er derfor overført til nasjonale myndigheter i de landene der nettbutikkene holdt til for videre oppfølging. Nettbutikkene utenfor Europa har ikke besvart henvendelsen fra Miljødirektoratet.

Fokus på nettbutikker som markedsfører seg mot norske kunder

I Norge handler vi stadig mer via nettbutikker. Mange av nettbutikkene styres fra utlandet, men har en norsk nettside, tilbyr frakt til Norge, tar betalt i norske kroner og kan også ha .no domene. Dette gjør det krevende for norske forbrukere å skille norske og utenlandske aktører på nett. Fokuset for denne kontrollen var derfor å handle fra nettbutikker som retter sin markedsføring mot Norge og som tilbyr et bredt vareutvalg, uavhengig om de befinner seg i Norge eller i EU.

Forbrukeren som kjøper fra nettbutikker utenfor EU/EØS-området er selv importør av disse produktene og har et ansvar for at produktene overholder norsk og europeisk regelverk. Med dette ansvaret følger det også med en større risiko fordi disse nettbutikkene faller utenfor de europeiske myndighetenes virkeområde.

-Kontroll av netthandel er et prioritert område for Miljødirektoratet, og vi samarbeider tett med våre kollegaer i Europa for å stanse ulovlige produkter som tilbys til norske forbrukere, sier Veulemans.