Jerven regnes som sterkt truet

Jerven ble fredet i Sør-Norge i 1973. Jerv er klassifisert som sterkt truet på den norske rødlista for arter (2021).

I Norge lever jerven først og fremst i fjellområdene langs grensen mot Sverige og Finland, fra Hedmark og nordover. Den lever også i sentrale fjellstrøk i Sør-Norge.

På den skandinaviske halvøya er det i dag tre delbestander:

  • en sørvestlig bestand vest for Østerdalen
  • en stor østlig bestand øst og nord for Østerdalen, som inkluderer jerv fra Nordland og nordlige deler av Trøndelag
  • en delbestand i Troms, Finnmark og Nord-Finland

Antall voksne jerver i Norge beregnes hvert år. Antallet beregnes ut fra hvor mange valpekull som har blitt påvist de tre foregående årene. I 2024 ble bestanden estimert til 355 voksne jerv.

I 2024 ble det påvist 61 valpekull i Norge. Det er en nedgang på 3 kull sammenlignet med 2023. 

Forvaltning av jerv

Dagens forvaltningsprinsipper for jerv bygger på flere sentrale dokumenter, samt stortingsbehandling av disse. Det er presisert i samtlige dokumenter at forvaltningen skal gjennomføres innenfor rammene av Bernkonvensjonen og naturmangfoldloven. Lovverk og forskriftsverk som setter de juridiske rammer for gjennomføringen av rovviltforvaltningen, er et resultat av meldingene og den politiske  behandlingen av disse.

Stortinget ønsker at rovviltforvaltningen skal være mest mulig lokalt forankret, og har derfor fastsatt grenser for åtte forvaltningsregioner for rovvilt. Hver av disse styres av en politisk valgt rovviltnemnd.

Det grunnleggende prinsippet i forvaltningen er den todelte målsettingen i rovviltforliket; sikre en bærekraftig forvaltning av jerven som også ivaretar hensyn til næringsutøvelse og andre samfunnsinteresser, redusere skader på husdyr og tamrein og arbeide for å dempe konfliktene knyttet til rovvilt og forvaltningen.

To viktige virkemidler for å oppnå det todelte målet er bestandsmål og soneforvaltning.

Geografisk differensiering 

Geografisk differensiering i jerveforvaltningen vil si at det er definert områder hvor man ønsker at jeren skal etablere seg.  

I område prioritert til jerv er det en høyere terskel for å få lov til å felle jerv enn i område prioritert til beitedyr, og beitenæringene skal tilpasses forekomsten av jerven i området.  

Roviltnemndene lager forvaltningsplaner for jerven innenfor sin region hvor de utpeker forvaltningsområdene for jerv. 

En slik soneforvaltning skal støtte opp under det todelte målet og virke konfliktdempende ved at jerv og beitedyr skal forvaltes så atskilt som mulig.

Bestandsmål og myndighet

Når bestanden av en rovviltart ligger på eller over bestandsmålet er det etter rovviltforskriften den regionale rovviltnemnda som har forvaltningsmyndigheten. Dersom bestandsmålet ligger under bestandsmålet er det Miljødirektoratet som har ansvar for forvaltning av arten.

For jerv ble det ved rovviltforliket i 2011 bestemt av Stortinget at Norge skal ha 39 årlige ungekull av jerv(nasjonalt mål) fordelt på fem forvaltningsregioner for rovvilt (regionalt mål). 

Overvåking av jerv i Norge

Stortinget har fastsatt detaljerte mål for forvaltningen. Derfor har vi en omfattende overvåking av bestanden.

Statens naturoppsyn (SNO) gir miljøforvaltningen oversikt over bestanden ved å registrere valpekull og samle inn ekskrementer for DNA-analyse. Disse gir svar på hvilken jerv prøvene stammer fra og kjønn. Slektskap mellom individer og ulike bestander kan også anslås.

Rovdata har ansvaret for det nasjonale overvåkningsprogrammet i Norge, som er en del av den felles skandinaviske overvåkningen. Miljødirektoratet og Naturvårdsverket har utarbeidet felles retningslinjer og metodikk for overvåkingen av jerv. 

Som en del av arbeidet med ett felles overvåkingsprogram for rovvilt i Skandinavia, leverer Rovdata bestandsstatusrapporter for Norge og samlet for Norge og Sverige. Rapporteringsfristen for overvåking av jerv i Norge er 1. oktober hvert år.

Observasjoner og spor

Bestandene og utbredelsen av bjørn, ulv, jerv og gaupe overvåkes nøye i Skandinavia.

I overvåkingsarbeidet er observasjoner av mordyr med unger av særlig interesse. Dersom en observasjon eller sportegn av to eller flere dyr i selskap registreres, bør disse meldes snarest. Rask innmelding øker mulighetene for SNO til å gjennomføre en feltkontroll, hvor ytterligere sportegn eller dna kan sikres.

Alle observasjoner av disse artene, enten det er synsobservasjoner eller funn av sporavtrykk og andre sportegn, bør meldes til en av SNOs lokale rovviltkontakter så raskt som mulig.

Hva kan du gjøre?

Innmeldte observasjoner av rovvilt fra publikum er en viktig kilde til informasjon i overvåkningen og forvaltning av de store rovdyrene i Skandinavia.

Det er ikke uvanlig, særlig ikke på vår og tidlig sommer, at rovvilt kan opptre nær bebyggelse. Ofte er dette unge individer på vandring, og de aller fleste tilfeller vil de bevege seg videre.

Slike observasjoner kan meldes direkte til lokal rovviltkontakt eller via Skandobs.

Felling av jerv

Jerven er fredet etter naturmangfoldloven. Unntaksbestemmelsene i naturmangfoldlovens § 18 første ledd b) gjør det likevel mulig å felle  jerv, blant annet for å hindre skade på husdyr eller tamrein. 

Det er et vilkår at slik felling ikke er skadelig for bestandens overlevelse. Dessuten er det et vilkår at det ikke finnes annen tilfredsstillende løsning ut ifra prinsippet om en geografisk differensiert forvaltning.

Lisensfelling

Det er ikke åpnet for ordinær jakt på jerv. Lisensfelling skal være det viktigste verktøyet for å begrense veksten og/eller utbredelsen av bestanden. Lisensfellingsperioden går fra 20. august til 15. februar.

Rovviltnemndene kan åpne for lisensfelling når bestandsmålet er oppnådd i egen region og når regionen ikke har mål om yngling av jerv.

Klima- og miljødepartementet avgjør eventuelle klager om lisensfelling av jerv. Alle dyr som felles eller på annen måte dør som følge av menneskelig aktivitet i tiden etter at vedtak om lisensfelling er fattet skal belastes denne kvoten.

Statsforvalteren ansvarlig for lisensfellingen

Det er statsforvalteren i hvert fylke som har ansvar for å administrere lisensfellingen. Deltakere på lisensfelling skal melde felte dyr umiddelbart til SNO og den aktuelle statsforvalteren og holde seg oppdatert på gjenstående kvoter hos statsforvalteren.

Informasjon om rovvilt, kvoter og lisensfelling hos de ulike statsforvalterne:

Skadefelling

Skadefelling et virkemiddel som kan iverksettes dersom det oppstår en akutt skadesituasjon, til å forhindre mulige skader på husdyr og tamrein eller å stanse pågående skade. Skadefelling skal kun brukes mot enkelte individer og innenfor avgrensede områder. Skadefelling skal ikke brukes til bestandsregulering av rovdyr.

Kvoten for betinget skadefelling fastsettes som antall enkeltindivider som kan felles innenfor regionen i perioden 1. juni til og med 15. februar.

Ekstraordinære uttak

Lisensfelling har så langt hatt begrenset effekt som verktøy for bestandsregulering. Miljødirektoratet har derfor gjennomført hiuttak i særlig skadeutsatte områder. I slike tilfeller graver Statens naturoppsyn opp hiet og avliver tispe og valper.

Dette er såkalte ekstraordinære uttak hvor Miljødirektoratet i spesielle tilfeller kan avlive dyr også i yngleperioden, etter 15. februar.

Miljødirektoratet vurderer hvert år om det er behov for ekstraordinære fellinger av jerv for å forhindre skader på husdyr og tamrein. 

Tabellen under viser oversikt over beslutninger og vedtak om ekstraordinære uttak av jerv som er gitt av Miljødirektoratet komnende sesong 2024/2025.

Beslutninger og felte individer i tabellen oppdateres fortløpende. Tabellen inneholder lenke til Miljøvedtaksregisteret. 

Miljødirektoratets rolle

Miljødirektoratet har det nasjonale ansvaret for rovviltforvaltningen. Vi behandler søknadene om midler til konfliktdempende tiltak på nasjonalt nivå innen kunnskapsinnhenting og informasjon. Miljødirektortatet er også klageinstans på vedtak fattet av statsforvalteren.

SNO er Miljødirektoratets feltorgan, og utfører alt feltarbeid knyttet til rovvilt, blant annet sporing i felt og skadedokumentasjon.

Kommunens ansvar

I Norge har vi en regional forvaltning av rovvilt, hvor kommunene har en begrenset rolle. Les mer om kommunenes rolle:

Internasjonal avtale som omfatter jerv

Bernkonvensjonen er en forpliktende internasjonal avtale, der målet er å verne om ville dyr og planter i Europa. Den legger særlig vekt på å verne truede og sårbare arter, og dyrearter som vandrer over større områder. Norge har ratifisert konvensjonen.

Jerven står oppført på konvensjonens liste II, som omfatter arter som skal beskyttes.

Også naturmangfoldloven, viltloven, rovviltforskriften og rovviltforlikene i Stortinget ligger til grunn for forvaltningen av jerv i Norge.

Veiledere

Regelverk

Naturmangfoldloven, viltloven, rovviltforskriften og rovviltforlikene i Stortinget ligger til grunn for forvaltningen av rovvilt i Norge.