Kommunen har plikt til å sørge for at det finnes et tilbud for mottak av farlig avfall fra husholdninger og virksomheter med mindre mengder farlig avfall. Kommunens forpliktelse er begrenset til mottak av inntil 1000 kg farlig avfall totalt i året per avfallsbesitter, jfr. avfallsforskriften § 11-10 om kommunens ansvar. Dette er ingen øvre grense for hvor mye avfall kommunen kan ta imot fra den enkelte avfallsbesitter.
Tilbudet skal være tilstrekkelig
Kommunens tilbud for mottak av farlig avfall skal være tilstrekkelig. Hvilke tiltak som må iverksettes for å ha et tilstrekkelig tilbud vil variere fra kommune til kommune. Det er viktig at tilbudet er hensiktsmessig utformet med hensyn til lokale forhold. Sentrale kriterier ved vurdering av om tilbudet er tilstrekkelig vil være tilgjengelighet, sikkerhet og informasjon.
- Tilgjengelighet: Med tilgjengelighet siktes det til fysisk tilgjengelighet og nærhet til mottaket, mottakets åpningstider, eventuelt hentefrekvens ved innsamlingsordningen og kapasitet ved mottaket.
- Sikkerhet: Sikkerhet vil blant annet dreie seg om utstyr og kompetanse, sikring mot uvedkommende og rutiner for drift.
- Informasjon: Med informasjon tenkes det spesielt på orientering til brukerne om hva farlig avfall er, hvordan det skal håndteres og hvilke mottaksordninger kommunen tilbyr.
Krav om tillatelse etter forurensningsloven § 11
Det kreves ikke tillatelse dersom mottak av farlig avfall drives av kommunen eller interkommunalt samarbeid, total lagringskapasitet er på maksimalt 50 tonn og mottaket drives iht. unntaket fra krav om tillatelse i avfallsforskriften § 11-7 bokstav e. Standard krav til kommunale mottak i vedlegg tre til avfallsforskriften kap. 11 gjelder for slike mottak.
Dersom kommunen gjør avtale med private aktører om å drive hele eller deler av det kommunale mottakstilbudet for farlig avfall, må disse ha tillatelse etter avfallsforskriften § 11-6.
Kommuner som oppfyller sin plikt gjennom avtale med private eller interkommunale selskaper, er fortsatt ansvarlig for at et tilstrekkelig tilbud eksisterer. Kommunen må derfor inngå dekkende avtaler og eventuelt gripe inn dersom tilbudet ikke fungerer tilfredsstillende.
Kostnader, deklarasjonsplikt og viderelevering
Kommunens kostnader knyttet til etablering og drift av mottaksordninger for farlig avfall fra husholdninger, herunder videresending og håndtering av avfall, dekkes gjennom det kommunale avfallsgebyret i medhold av forurensningsloven § 34. Kommunene skal ta full kostnadsdekning for avfallstjenestene.
Farlig avfall deklareres elektronisk i Avfallsdeklarering.no.
Kostnader knyttet til mottak og videreforsendelse av farlig avfall fra virksomheter skal dekkes av virksomheten. For farlig avfall fra virksomheter skal kommunen påse at avfallet er deklarert ved mottak. Det kommunale anlegget må være registrert som mottaker i Avfallsdeklarering.no.
En deklarasjon skal følge alle leveranser ved viderelevering til virksomhet som har tillatelse til å motta eller behandle farlig avfall. Ved viderelevering skal kommunen deklarere farlig avfall levert fra husholdningene.