Levetiden til et batteri kan forlenges gjennom at et brukt batteri brukes på nytt, enten til samme eller til et nytt formål. For eksempel kan batterier fra et kassert elektrisk kjøretøy brukes videre som energilager.
Batteriforordningen gjelder også for brukte batterier som selges på nytt og stiller spesielle krav til de som er involvert i omsetning av slike batterier. Det er også gitt krav om utvidet produsentansvar for aktører i kjeden av omsetning av annengangs bruk av batterier.
Batteriforordningens legger også til rette for at brukte og kasserte batterier skal brukes på nytt på en trygg måte gjennom bestemmelsene om at viktig informasjon skal gjøres tilgjengelig via batterienes styringssystemer og det digitale batteripasset.
Definisjoner - gjenbruk av batterier
Gjenbruk er et samlebegrep for operasjonene under. Hvilken operasjon du gjennomfører avhenger av om batteriet er avfall eller ikke.
Et batteri er avfall hvis besitteren kasserer eller har til hensikt eller plikt å kassere batteriet. Dette vil være en konkret vurdering i det enkelte tilfellet.
Eksempelvis er et elbilbatteri alltid avfall dersom det sitter i et kjøretøy det er utstedt vrakmelding på, fordi det er kassert sammen med kjøretøyet. Batteriet kan også være avfall før vrakmelding er skrevet, dersom det blir kassert eller må kasseres.
Roller og plikter - for gjenbruk av batterier
Framstiller:
Alle som bringer i omsetning eller tar i bruk brukte batterier som har gjennomgått en gjenbruksoperasjon, regnes som framstillere. Dette gjelder ikke ved direkte ombruk. (se artikkel 38 nr. 11).
Det stilles en rekke krav til dokumentasjon, kvalitetssikring, testing, sikkerhet og utvidet produsentansvar for brukte batterier som bringes i omsetning på nytt. Alle artikkelhenvisningene viser til Batteriforordningen (EU) 2023/1542.
Brukte batterier som har gjennomgått en gjenbruksoperasjon har krav om ny vurdering av samsvar etter forordningen og har krav til utvidet produsentansvar. Ved direkte ombruk regnes batteriene allerede å være i samsvar med kravene i forordningen og har ikke krav til utvidet produsentansvar.
Produsentansvar:
Når batterier har gjennomgått en gjenbruksoperasjon regnes de som nye produkter, slik at den som setter de gjenbrukte batteriene på markedet for første gang får utvidet produsentansvar (se art 56 nr 2). Dette gjelder ikke ved direkte ombruk.
Art 38 om framstillers forpliktelser
11. Markedsdeltakere som utfører forberedelse til ombruk, forberedelse til bruksendring, bruksendring eller refabrikasjon, og som bringer i omsetning eller tar i bruk et batteri som har vært gjenstand for noen av disse prosessene, skal anses som framstillere ved anvendelsen av denne forordningen.
Art 56 om utvidet produsentansvar
2. En markedsdeltaker som gjør et batteri tilgjengelig på markedet for første gang på en medlemsstats territorium, som er et resultat av forberedelse til ombruk, forberedelse til bruksendring, bruksendring eller refabrikasjon, skal ved anvendelsen av denne forordningen anses å være produsenten av dette batteriet og ha utvidet produsentansvar.
Krav til å sette brukte batterier på markedet på nytt
Det stilles en rekke krav til dokumentasjon, kvalitetssikring, testing og sikkerhet for brukte batterier som bringes i omsetning på nytt.
Som framstiller får en aktør som setter et brukt batteri på markedet på nytt, krav om ny samsvarsvurdering i tråd med batteriforordningens artikkel 17 punkt 3 som bekrefter samsvar med kravene.
Batteriene skal vurderes etter samsvarsprosedyren Modul A. Dette er en egenvurderingsmodul som lar framstiller bekrefte og erklære at de er i samsvar med kravene i de aktuelle artiklene i batteriforordningen.
Brukte batterier som selges på nytt er unntatt fra kravet om dokumentasjon av karbonfotavtrykk, innhold av sekundær råvare og krav til ytelse og varighet og aktsomhetsvurderinger (due diligence), så lenge batteriene allerede var brakt i omsetning eller tatt i bruk før de gjennomgikk en slike prosesser.
Se batteriforordningen artikkel 17, samt 6, 9, 10, 12, 13 og 14.
Når batterier brukes på nytt i stasjonære energilagringssystemer skal den tekniske dokumentasjon gjennomgås på nytt.
Se batteriforordningen artikkel 12.
Alle batterier som bringes i omsetning på nytt etter en gjenbruksoperasjon skal ha nye etiketter eller ny merking i tråd med batteriforordningen artikkel 13 punkt 9. Dette gjelder ikke ved direkte ombruk.
Fra 18. februar 2027 skal de også ha en QR-kode med nødvendig informasjon om blant annet endret status, dvs fra originalt til bruksendret, ombrukt, refabrikkert eller kassert.
Fra 18. februar 2027 gjelder også kravet til digitalt batteripass. En aktør som har satt et batteri på markedet på nytt overtar ansvaret for at batteriet får et nytt digital batteripass og at dette inneholder riktig og oppdatert informasjon som følger av artikkel 77 nr. 7.
Se batteriforordningen artikkel 13, samt 77 og 78.
Involverte aktører må kunne dokumentere at batterier har gått gjennom nødvendig og relevant testing og kontroll som bekrefter at batteriets ytelse er relevant for bruken, også dersom det har endret batterikategori (se artikkel 45). Dette innebærer blant annet å sikre at testing, emballering og transport utføres ut fra tilstrekkelige kvalitets- og sikkerhetsinnstrukser.
Aktørene må også sikre, og kunne godtgjøre, at batteriene oppfyller alle kravene i batteriforordningen og i annet aktuelt regelverk for produkter, inkludert transportsikkerhet. Kravene gjelder ikke ved direkte ombruk.
Se batteriforordningen artikkel 45.
For å bekrefte at et kassert batteri for lette transportmidler, elektriske kjøretøy og industri ikke lenger er avfall må den som har batteriet kunne vise:
- Dokument som viser batteriets evne til å levere ytelse som er relevant for den nye bruken
- Faktura eller avtale om overtakelse av eiendomsrett
- At batteriet er tilstrekkelig beskyttet mot skader under transport, lasting og lossing
Informasjonen må kunne fremvises til myndighetene og aktuell sluttbruker.
Se batteriforordningen artikkel 73.
Det er særskilte krav til grensekryssende transport det er viktig å skille på om batteriene er brukte eller kasserte. Dette følger av reglene i artikkel 71 og vedlegg XIV.
EU har også nylig vedtatt ny forordning om grensekryssende forsendelser av avfall. Informasjon om gjennomføringen av denne i Norge finnes her: EU-regelverk - miljodirektoratet.no
Tillatelse
Aktører som er involvert i forberedelse til ombruk, forberedelse til bruksendring eller refabrikasjon av kasserte batterier, må vurdere om de trenger tillatelse fra Statsforvalteren.
Behov for tillatelse vil avhenge av om aktiviteten kan medføre nevneverdig skade eller ulempe for miljøet. Dette følger av forurensningsloven § 11 første ledd. Se også § 8 fjerde ledd.