Krav til lagring av kasserte batterier

Av hensyn til helse, miljø og sikkerhet er det spesifikke krav til lagring og behandling kasserte batterier. Flere av disse kravene er nye og strengere som følge av batteriforordningen (se batteriforordningen vedlegg XII):

EU-kommisjonen har nylig vedtatt at flere typer batterirelatert avfall, inkludert kasserte elbilbatterier, blir klassifisert som farlig avfall.

Hensikten er å sikre en forsvarlig håndtering av batterirelatert avfall, samtidig som det er ment å støtte opp om verdikjeden for materialgjenvinning av batterier. Det betyr at de også blir tatt inn i avfallsforskriften kapittel 11 vedlegg 1 som farlig avfall.

Dette vil påvirke hvor lenge batteriene kan lagres i et avfallsanlegg før det går til behandling. I henhold til avfallsforskriften kapittel 11 vedlegg 4 for anlegg for mottak og mellomlagring av farlig avfall, er maksimal lagringstid for farlig avfall 12 mnd.

Battery-related waste codes update set to boost circular economy - European Commission

Krav til sikkerhet og transport

Når et oppladbart batteri ikke lenger er i den tilstanden at det kan brukes til sitt opprinnelige formål, kan det fortsatt være i bruk og egnet til et annet formål. Batterier som ikke lenger er egnet til bruk i et elektrisk kjøretøy kan for eksempel brukes videre som energilager.

I et slikt tilfelle vil dette batteriet anses som et nytt elektrisk produkt og må forholde seg til gjeldene regelverk (som el-tilsynsloven og forskrift om elektrisk utstyr) tilsvarende alle andre elektriske produkter som tilbys på det åpne markedet.

Transport (Li-ion)

Du kan lese om krav til forsvarlig transport av li-ion-batterier i veilederen om transport av farlig gods. (DSB)

Annet relevant regelverk

Verkstedforskriften

Konkurranseregleverket

Kjøretøyforskriften - ny

Farlig avfall

Grensekryssforordningen

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid