Tillatelse etter forurensningsloven for skipsgjenvinning

Det stilles krav til transport, behandling, gjenvinning og oppbevaring av avfall, og tiltak for å motvirke forurensning fra anlegget. Tillatelsen må fornyes hvert femte år. Statsforvalteren eller Miljødirektoratet er forurensningsmyndigheten for anlegget og tillatelsen.

Skipsgjenvinningstillatelse etter etter skipsgjenvinningsforordningen

Miljødirektoratet kan tilbakekalle tillatelsen til skipsgjenvinning dersom anlegget ikke lenger oppfyller kravene i regelverket.

Miljødirektoratet skal varsle EU-kommisjonen omgående hvis tillatelsen blir tilbakekalt, slik at anlegget blir tatt ut av EUs liste over godkjente anlegg.

Godkjenning av skipsgjenvinningsanlegg

Virksomheter i Norge som ønsker å bli et godkjent skipsgjenvinningsanlegg må søke Miljødirektoratet (forskrift om gjenvinning av skip og flyttbare innretninger).

Søknaden skal blant annet inneholde navn på anlegget, tillatelsen etter forurensningsloven, gjenvinningsmetode, type og størrelse på skip/innretninger som kan gjenvinnes og total mengde som har vært gjenvunnet på anlegget i løpet av ett år.

Dersom anlegget ikke har tillatelse etter forurensningsloven, må det også søkes om dette.

Skipsgjenvinningsplan

Anlegget for skipsgjenvinning skal utarbeide en plan for hvert skip som gjenvinnes på anlegget. Planen skal beskrive driftsprosessene og framgangsmåtene i forbindelse med gjenvinningen på anlegget.

Planen skal også beskrive anleggsoperasjonene og helse- miljø- og sikkerhetstiltak på anlegget.

På forhånd skal rederiet kartlegge alle farlige stoffer IHM (inventory of hazardous materials).

For skip som er faller inn under skipsgjenvinningsforordningen må Miljødirektoratet godkjenne gjenvinningsplanen før gjenvinningsarbeidet kan starte. 

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid