Vi har kun regulere plikter til produsenter og produsentansvarsselskap i forskrift.
Andre aktører som ikke er regulert:
Det er flere aktører som har viktige roller og oppgaver, men som ikke er direkte regulert i forskriften. Dette inkluderer kommuner, mottak i havn, innsamlingssystemer i regi av bøterier, servicestasjoner hos utstyrsprodusenter og utsalgssteder, avfallsselskap og avfallsbesittere.
Kommuner
Kommuner har ikke en plikt, men en rett til å etablere separat innsamling av kassert fiskeutstyr som inneholder plast, dersom de ser det som hensiktsmessig.
Havner
Havner har allerede en plikt til å etablere mottaksordninger for avfall fra skip i havnen (etter forurensningsforskriften kapittel 20/Skipsavfallsdirektivet). Dette vil øke tilgjengeligheten på leveringssteder for noen segmenter kassert fiskeutstyr.
PRO kan selv velge hvilke andre innsamlings- og behandlingsaktører de vil inngå avtaler med for å oppnå et tilstrekkelig system for separat innsamling.
For at en produsentansvarsordning skal fungere godt er det avgjørende at de aktørene som er avfallsbesittere/som genererer kassert fiskeutstyr sorterer dette separat fra annet avfall og leverer det til en mottaksordning for kassert fiskeutstyr. Vi anbefaler ikke å regulere krav til avfallsbesitter i forskrift nå. Kravene til produsent om holdningsskapende arbeid og kostnadsdekning, skal bidra til at fiskere og akvakulturanlegg får reduserte eller ingen kostnader ved innlevering av kassert utstyr, og dermed motivere avfallsbesitterne til å levere slikt avfall til mottaksordningene.
Fiskebåter som leverer kassert fiskeutstyr til mottak i havn, vil få redusert det generelle avfallsgebyret som betales til havnen.
Når vi har høstet erfaringer med ordningen vil vi vurdere om det er behov for å regulere flere aktører.