7. Innsigelse
Vesentlige avvik fra støyretningslinje T-1442/2021, kan gi grunnlag for innsigelse.
Ordningen med innsigelse skal sikre at nasjonale og vesentlige regionale interesser, og andre vesentlige interesser, blir ivaretatt i kommunale planer. Innsigelsesrundskriv gir føringer for myndighetenes adgang til å fremme innsigelse.
Statsforvalteren er statlig fagmyndighet for støy i planlegging og saksbehandling etter plan- og bygningsloven. Statsforvalteren kan fremme innsigelse til forslag til kommuneplanens arealdel og reguleringsplan, dersom disse planene ikke ivaretar nasjonale og vesentlig regionale interesser, i henhold til rundskriv T-2/16 om klargjøring av innsigelsespraksis.
Vesentlige avvik fra T-1442/2020 Retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging kan gi grunnlag for innsigelse når:
- Støysonekart ikke er innarbeidet i kommuneplan/kommunedelplan på egnet måte.
- Det åpnes for bebyggelse i rød støysone uten at dette er behandlet og begrunnet på en forsvarlig måte i kommuneplanen.
- Støyfaglig utredning i reguleringsplaner mangler eller er svært mangelfulle.
- Grenseverdiene for støy overskrides for planlagt arealbruk uten at avbøtende tiltak er tilstrekkelig innarbeidet i planen.
- Planlagt arealbruk avviker fra anbefalingene i retningslinjen uten at årsakene til avviket er grunngitt og tilstrekkelig dokumentert.
- Planlagt arealbruk er i strid med retningslinjene og Statsforvalteren ikke finner at begrunnelsen for avviket kan forsvare avvikets omfang.
Innslagspunkt for innsigelse er sammenfallende med innslagspunkt for innsigelse som i innsigelsesrundskriv T-2/16, utgitt av Klima- og miljødepartementet.