Turrutene skal beskrives, og det skal konkluderes med hvor stor betydning henholdsvis friluftslivsbruk, opplevelseskvaliteter og tilrettelegging/adkomst har som begrunnelse for at turruten er en regional turrute.
Husk på dette før du går i gang
Det er verdt å merke seg at bruken av turruter i stor grad henger sammen med den fysiske tilretteleggingen. Gjennom god planlegging av hvor og hvor tungt det tilrettelegges (besøksforvaltning), er det i stor grad mulig å påvirke hvilke turruter som får mest besøk.
Det er også viktig å huske på at det som oppleves som en frilufslivskvalitet eller fellesgode for én person, kan oppleves som det motsatte for andre. For eksempel vil tung tilrettelegging med sherpatrapper eller universell utforming av turruter oppleves ulikt, avhengig av hvem man spør. Mange synes dette er positivt, mens andre foretrekker den enkle naturlige stien.
Denne motsetningen er begrunnelsen for at metodikken legger opp til en god beskrivelse av turrutenes kvaliteter uten at de ulike friluftslivskvalitetene ved turrutene settes opp mot hverandre.
Faktabeskrivelse
(Behov for en løsning der man kan klikke seg inn på de kartlagte friluftslivsområdene og beskrive fakta-egenskapene ved området)
Denne delen skal inneholde følgende punkter:
ID |
|
Kommuner/fylker |
|
Navn på turruten |
|
Lengde på turruten |
|
Planstatus (kommuneplan/reguleringsplan/plan for friluftslivets ferdselsårer) |
|
Vern etter naturmangfoldloven-hvilken type vern |
|
Markaloven (omfattet av Markaloven) |
|
Forvaltning av turruten |
|
Annet |
|
Verbal beskrivelse |
|
Bilder (legg inn 3-5 representative bilder) |
|
Hvordan innhente faktakunnskap?
(Her er det behov for en innbygd karttjeneste med relevante kartlag)
Her er liste med kartlag som kan være til hjelp for å beskrive fakta ved turruten:
Friluftslivsbruk
(Behov for en løsning der man kan klikke seg inn på de kartlagte turrutene og beskrive friluftslivsbruks-egenskapene ved turrutene)
Denne delen skal inneholde følgende punkter:
Aktiviteter turruten er egnet for (kryss av)
|
Fottur Skitur Sykkeltur Padling/roing |
Besøkstall og oppholdstid (om det finnes data for dette) |
|
Beskriv så godt det lar seg gjøre hvor brukerne kommer fra (egen kommune/ regionale/ nasjonale/ internasjonale brukere) |
|
Basert på det som kommer frem i denne tabellen, gi en samlet vurdering av hvor stor betydning friluftslivsbruken av turruten har som begrunnelse for at turruten er en regional turrute (kryss av). |
|
Hvordan innhente kunnskap om bruk?
(Her er det behov for en innbygd karttjeneste med de relevante kartlagene)
NINA-materiale om kalibrering av Strava-data
- NINA-kart med aktivitetsklasser
- Ferdselstellere
- Turapper eller turbøker
- Intervjuer etc
Opplevelseskvaliteter
(Behov for en løsning der man kan klikke seg inn på de kartlagte turrutene og beskrive opplevelseskvalitets-egenskapene ved turrutene)
Denne delen skal inneholde følgende punkter:
Spesielle opplevelseskvaliteter / turmål (beskriv/oppgi stedsnavn) |
|
Natur (biologi, landskap, geologi) (beskriv) |
|
Kulturminner / kulturmiljøer (beskriv) |
|
Turrutens betydning for kunnskap/læring (beskriv) |
|
Stillhet og ro (fravær av menneskeskapt støy og forstyrrelser) (beskriv) |
|
Basert på det som kommer frem i denne tabellen, gi en samlet vurdering av hvor stor betydning opplevelseskvalitetene langs turruten er som begrunnelse for at turruten er en regional turrute (kryss av) |
|
Hvordan innhente kunnskap om opplevelseskvaliteter?
(Her er det behov for en innbygd karttjeneste med de relevante kartlagene)
En rekke kartlag med natur-, landskaps- og kulturminne/kulturmiljøregistreringer kan være egnet til å vurdere opplevelseskvaliteter for friluftsliv (NINA-rapport):
Tilrettelegging / adkomst
(Behov for en løsning der man kan klikke seg inn på de kartlagte turrutene og beskrive tilrettelegging/adkomst-egenskapene ved turrutene)
Denne delen skal inneholde følgende punkter:
Standard på turruten (oppgi omtrentlig antall km for de ulike standardene)
|
Merket tursti (km) Universelt utformet turvei (km) Turvennlig grusvei / villavei (km) Lysløype (km) "Transportetappe" på trafikkert vei Maskinpreparert skiløype (km) Padleled (km) |
Utfartsparkeringsplasser i tilknytning til turruten (navn og omtrentlig antall biloppstillingsplasser)
|
|
Togstasjoner/bussholdeplasser/ferjeleier i nær tilknytning til turruten (maks 500 meter unna) |
Togstasjoner: Bussholdeplasser: Ferjeleier: |
Kollektivtilbud. Hvor ofte går det tog/buss/båt? |
|
Basert på det som kommer frem i denne tabellen, gi en samlet vurdering av hvor viktig tilrettelegging og adkomst av turruten er som begrunnelse for at turruten er en regional turrute (kryss av) |
|
Hvordan innhente kunnskap om tilrettelegging og adkomst:
(Her er det behov for en innbygd karttjeneste med de relevante kartlagene)
Turrutebasen
- Strawa heatmap
- no, MTBmap, Skisporet, Marka-appen
- Kartlegging av universell utforming i friluftslivsområder
- Kommunale driftsplaner
- Kart over togstasjoner og holdeplasser
- Kart som viser parkeringsplasser og tilretteleggingstiltak
- Entur-appen
Oppsummering for hver turrute
Lag til slutt en samlet vurdering av hver turrute, der det kommer frem hvilken betydning friluftslivsbruken, opplevelseskvalitetene og tilretteleggingen/adkomsten har som begrunnelse for at turruten er klassifisert som en regional turrute. Skriv en kort begrunnelse basert på punktene i tabellene for henholdsvis friluftslivsbruk, opplevelseskvaliteter og tilrettelegging/adkomst.