Kommunens ansvar
Kommunen eller det interkommunale friluftsrådet har ansvar for å utarbeide forvaltningsplan.
Fylkeskommunens ansvar
Fylkeskommunen har ansvar for å
- stimulere til at forvaltningsplaner utarbeides
- utarbeide fylkesvise oversikter over behovet for tiltak og kostnader samlet sett
- godkjenne nye og reviderte forvaltningsplaner, i rollen som representant for staten som grunneier og rettighetshaver
Fylkeskommunens godkjenning
Fylkeskommunens gir sin godkjenning av forvaltningsplanen under forutsetning av at:
- tiltakene er i tråd med formålet for sikringen
- tiltakene utføres på en naturvennlig måte
- tiltakene er ikke i strid med hensyn som bør tas til naturverdier og kulturminner i friluftsområdet
For at fylkeskommunen skal kunne foreta en god vurdering av tiltak, må planlagte tiltak være kartfestet.
Tiltakshaver må i tillegg innhente alle andre nødvendige tillatelser etter relevant lovverk før tiltaket gjennomføres.
Vær oppmerksom på at dersom en bruks-/servituttavtale ligger til grunn for at friluftslivsområdet er statlig sikret, kan det ligge begrensninger på type tilrettelegging som kan gjennomføres i avtalen som er inngått med grunneier.
Fylkeskommunens rolle på vegne av staten
I statlig eide områder er fylkeskommunens aksept å regne som grunneiers aksept for at tiltaket kan gjennomføres. I øvrige områder er godkjenning å regne som rettighetshavers aksept for gjennomføring av tiltaket.
En godkjent forvaltningsplan er også å regne som en godkjenning fra staten som grunneier eller rettighetshaver for at planlagte tiltak kan gjennomføres gjennom støtte fra andre offentlige tilskuddsordninger, som for eksempel spillemiddelordningen.