Høring

Kommunen må sende forslaget til ny forskrift til berørte virksomheter og organisasjoner for uttalelse.

Hensikten med høringen er å gi dem som vil bli berørt, en mulighet til komme med sine synspunkter på forslaget.

Kommunen bestemmer selv hvordan høringen skal gjennomføres, se forvaltningsloven § 37 tredje ledd. Det er mest vanlig å sende et høringsbrev der høringsinstansene blir bedt om å uttale seg om forslaget innen en bestemt frist. Kommunene kan normalt sette fristen til to måneder for kommunale forskrifter. I noen tilfeller kan det være mer hensiktsmessig å holde et høringsmøte der berørte instanser kan gi muntlige synspunkter på forskriftsforslaget (se forvaltningsloven § 37 femte ledd tredje punktum). I viktige og kompliserte saker kan det være naturlig å holde et høringsmøte i tillegg til den skriftlige høringsprosessen. 

Aktører i den lokale byggebransjen vil være naturlig å inkludere i høring av en lokal forskrift.  

Kunngjøring

Når forskriften er fastsatt skal den kunngjøres i Norsk Lovtidend. Dette følger av forvaltningsloven § 38 første ledd bokstav c. Hensikten med kunngjøringen er å gjøre forskriften offentlig kjent og tilgjengelig. Kommunestyret eller den kommunale etaten som har fastsatt forskriften, må sørge for at den blir kunngjort.

Det er også viktig at kommunen gjør forskriften kjent på andre måter, gjennom eksempelvis informasjon på nettsider, brosjyrer eller informasjonsmøter, slik at de som blir berørt kjenner til hvilke krav som gjelder.

Følge opp lokal forskrift

Uferdig tekst:

På de områdene kommunen i dag har myndighet etter forurensningsloven, er kommunen også gitt hjemler til å følge opp kravene, se rundskriv T-5/98 om kommunens myndighet etter forurensningsloven.

Ny forskrift fra KDD Forskrift om kommunens myndighet etter forurensningsloven - Lovdata

Vi foreslår at kommunene gis samme myndighet som de ellers er gitt når det gjelder å følge opp krav etter forurensningsloven. Det vil blant annet innebære at de kan gi

  • pålegg etter forurensningsloven § 7 fjerde ledd og
  • myndighet til å ilegge tvangsmulkt etter forurensningsloven § 73.

Hvilke hjemler kommunen kan anvende er også foreslått forskriftsfestet i det nevnte forslaget fra Kommunal- og distriktsdepartementet om kommunens myndighet etter forurensningsloven. Dersom denne vedtas, vil hjemlene som kommunen kan anvende stå i denne forskriften.

Nyttige lenker

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid