Rapporteringsplikt

I henhold til artikkel 10a (6) i det reviderte klimakvotedirektivet , som trådte i kraft 8. april 2018, skal alle land som har innført en CO2-kompensasjonsordning hvert år gjøre offentlig tilgjengelig hvor mye som er betalt ut under ordningen. Utbetalingene skal være fordelt på sektorer.

Dersom utbetalingen til CO2-kompensasjon overstiger 25 prosent av auksjoneringsinntektene samme år, skal det publiseres en rapport som forklarer hvorfor den grensen er oversteget. Rapporten skal også inkludere relevant informasjon om kraftpriser, såframt dette er tilgjengelig i et konkurransehensyn, og informasjon om eventuelle andre tiltak for å redusere fare for karbonlekkasje.

Denne rapporten svarer ut kravene i klimakvotedirektivet for CO2-kompensasjon for støtteåret 2020, som ble utbetalt i 2021.

CO2-kompensasjon for 2020

CO2-kompensasjon utbetales etterskuddsvis. Det vil si at utbetalingene til bedriftene i 2021 er kompensasjon for 2020. Tabell 1 viser fordeling av utbetaling av CO2-kompensasjon per sektor. Sektorene sammenfaller med sektorene i §4 forskrift om CO2-kompensasjon for industrien . I de tilfeller hvor det er bedrifter som har produkter som faller inn under flere sektorer, er kompensasjonen i sin helhet lagt i den sektoren hvor bedriften får høyest kompensasjon.

Auksjoneringsinntekter

På grunn av EØS-rettslige utfordringer tok det lang tid før Norge kunne knytte seg til den felleseuropeiske plattformen for auksjonering av klimakvoter. For Norges del innebar forsinkelsen at det over perioden 2013 til 2018 ble akkumulert over 41 millioner kvoter som ikke ble solgt. Kommisjonen vedtok å spre det akkumulerte volumet over auksjonene i 2019 og 2020. Norge hadde dermed ikke auksjonsinntekter i 2018, mens inntektene i 2019 og 2020 var unormalt høye.

For å vurdere om utbetalingene til CO2-kompensasjon har oversteget 25 prosent av auksjoneringsinntektene i 2020, er auksjoneringen normalisert. Det vil si et anslag av hva salgsinntektene for 2020 ville vært om auksjoneringen hadde vært jevnt fordelt over perioden 2013-2020. Det er benyttet samme kvotepris som ble brukt til å beregne CO2-kompensasjon. For 2020 var den 248,18 kroner.

At kompensasjonen overstiger 25 prosent av auksjoneringsinntektene skyldes sammensetningen av industrien i Norge, det vil si at Norge har et stort antall kompensasjonsberettigete virksomheter med høyt kraftforbruk. Det var 46 norske virksomheter som var berettiget til kompensasjon for 2020.

Elektrisitetspriser

All informasjon knyttet til bedriftenes elektrisitetspriser er unntatt etter offentlighetsloven § 13 jf. fvl. § 13 første ledd nr. 2) om taushetsplikt for opplysninger om drifts- og forretningshemmeligheter.

Andre virkemidler

Det er ikke knyttet andre virkemidler til reduksjon av karbonlekkasje.