Resteposer til gjestene
I Kristiansand samarbeider kommunen med lokale serveringssteder om resteposer. Resteposene tilbys kunder som ikke har klart å spise opp maten de bestilte. De har påtrykt logo, slagord og en håndfull gode tips til hvordan man kan redusere matkasting. Posene vil derfor også fungere som et informasjonstiltak for å motivere til mindre spill av mat hjemme.
Servitørene oppfordres til å spørre kundene om de vil ta med restene hjem. Målet er at det skal bli vanlig å ta med maten hjem og ikke være flaut å spørre om det. Klimaalliansen har hovedansvar for dette tiltaket i Kristiansand.
Kartlegging, kutt og nye konsepter
Kommunen kan oppfordre restauranter til å gjennomføre tiltak som kutter matsvinn, og som samtidig kan være mer økonomisk bærekraftig og styrke sosial inkludering i kommunen.
For å kunne påvirke mengden matsvinn, kan serveringsstedene gjøre en kartlegging over en satt periode som avdekker hvor mye mat som kastes og hva slags mat som ofte havner i søpla. Kartleggingen kan gi gode forutsetninger for:
- å vurdere endrede innkjøp til virksomheten og kutte kostnader
- tilpasse porsjonene og sammensetningen av det som serveres
- tilpasse menyen og/eller tilby nye retter som baserer seg på overskuddsmaten
Det vil være ulike tiltak som kan gjøres på bakgrunn av en kartlegging. Når serveringsstedene vet hva det kastes mest av, blir det lettere å gjøre noe med problemet. Fokus på å kutte matsvinn kan også være et godt utgangspunkt for å etablere nye konsepter og samarbeid. Kommunen og serveringsstedene kan for eksempel gå sammen om å skape nye måltidstilbud for mennesker som trenger mathjelp eller til å skape nye sosiale møteplasser der restemat serveres.
Det er mange gode tips til hvordan næringslivet kan kutte matsvinn i Matvett sin tiltaksbank: