Klimakrav i anskaffingar fylkesvegane i Vestland
Vestland fylkeskommune har gjennomført en rekke tiltak for å styrke klimakravene i sine utbyggings-, drift- og vedlikeholdskontrakter. Fylkeskommunen har kartlagt eksisterende klima- og miljøkrav og identifisert områder for forbedring. BREEAM Infrastructure-sertifisering er innført for store prosjekter, og VegLCA brukes nå for klimagassbudsjett og -regnskap.
Veileder til klima og miljø som tildelingskriterium
Fylkeskommunen har utarbeidet en veileder til klima og miljø som tildelingskriterium i veikontrakter. Denne kan lastes ned nederst.
Gode resultater
Fylkeskommunen skriver at prosjektet har ført til en systematisk endring i hvordan de arbeider med klimakrav i ankaffelser for fylkesveiene i Vestland.
Det er utviklet rutiner, sjekklister og veiledere for å redusere klimabelastning i prosjekter. Kontraktsmaler oppdateres med nye krav til klima og miljø, og dette er nå en del av fylkeskommunens kvalitetssystem. Prosjektet har også styrket lederforankringen for å sikre videre etterlevelse etter Klimasats-prosjektets slutt.
Kompetansen er hevet gjennom kurs i EPD, klimagassberegninger og BREEAM Infrastructure, samt etablering av en intranettside om klimaarbeidet. Nettverksbygging med veieiere og leverandører via konferanser og digitale møter har vært sentralt.
Prosjektet har også bidratt til bedre intern kommunikasjon og mer tverrfaglig samarbeid, både i enkeltprosjekter og i det overordnede arbeidet med klimakrav.
Konkrete prosjekter
I tillegg til systematisk endring har prosjektet gitt konkrete resultater i enkeltprosjekter. Nå kartlegges klima- og miljøbelastning før valg av krav og kriterier, og det er utviklet standardformuleringer rettet mot de største utslippsdriverne.
For asfalt er det innført krav om lavtemperaturasfalt og gjenbruksasfalt i flere kontrakter. Lavtemperaturasfalt kan redusere CO₂-utslipp med 30–40 prosent, og 10 prosent gjenbruksasfalt gir ca. 6 prosent reduksjon. I prosjekter med mye betong vurderes det om krav til lavkarbonbetong gir størst effekt. Ett prosjekt viste 42 tonn CO₂-reduksjon (ca. 7 prosent) med lavkarbon A-betong.
Der det er utfordrende å bruke store nullutslippsmaskiner, stilles det krav om at kjøretøy under 3,5 tonn skal være utslippsfrie. I driftskontrakter viser estimater at klima- og miljøkriterier kan redusere utslipp med ca. 406 tonn CO₂ over fire år, hovedsakelig ved overgang til elektriske maskiner og kjøretøy.