Handlingsendring knyttet til OMigjen
Asker kommune har hatt en kommunikasjons- og markedskoordinator for ombrukssenteret OMigjen i en periode på to år. Kommunikasjon er viktig for at senteret skal fungere som tenkt.
Det tidsbegrensede prøveprosjektet Omigjen er over høsten 2024. Asker kommune har evaluert Omigjen, og kommunen arbeider med ulike alternativer for videreføring.
Mange informasjonstiltak
Hovedoppgaven til kommunikasjonskoordinatoren var å markedsføre ombrukssenteret for å gjøre tilbudet kjent. Kommunen har utarbeidet kommunikasjonsplan, visuell profil og designmanual, presentasjonsmateriell, opprettet nettside, Instagram‐, Facebook og Linked‐in profil, digitalt nyhetsbrev og årshjul med markedsaktiviteter.
Kommunen har også opprettet et verktøy og et system for registrering av ombruk‐ og salgstall. Tallene er koblet opp mot nettsiden, og gjør det mulig for kundene å følge utviklingen i sanntid.
Gjennom de ulike kommunikasjonskanalene har kommunen hatt som mål om å øke kunnskap om hvorfor ombruk er viktig, bidra til positiv adferdsendring og sørge for at målgruppene vet hva Omigjen er, hva de tilbyr og at de oppsøker senteret.
Tre råd til andre som skal gjennomføre liknende tiltak
- Sett av dedikerte kommunikasjonsressurser. Kort fortalt kan man si at det som ikke synes, finnes ikke. For at tiltaket skal få ønsket effekt, er det viktig å synes i riktige kanaler. Kommunikasjonsarbeidet må ikke blir en «ekstraoppgave» for prosjektteamet. Kommunikasjon krever spesifikke ressurser, både i tid og personell, slik at innsatsen er konsekvent og profesjonell gjennom hele prosjektet.
- Ha kompetanse innen kommunikasjon. Kompetanse sikrer riktig bruk av kanaler, og engasjerende innhold som er målrettet og hensiktsmessig.
- Lag en kommunikasjonsstrategi tidlig, og planlegg kommunikasjonstiltak. En strategi gir retning, og samler innsatsen mot det samme målet. Det gir mer effektiv kommunikasjon. En strategi med tiltak må stadig evalueres etter hvert som man erfarer hva som fungerer bra og mindre bra.
Kommunikasjon har bidratt vesentlig til besøkstall og klimagassreduksjon
Gjennom kommunikasjonstiltakene har Omigjen oppnådd betydelige resultater, med over 92 tonn ombruksvarer satt i omløp og mer enn 111 000 solgte varer. Det er registrert over 127 000 besøkende i løpet av to år. Kommunen har beregnet klimaeffekten til 256 tonn i løpet av den toårige prosjektperioden, forutsatt at de solgte varene faktisk har erstattet kjøp av nye varer. Effekten er beregnet ut fra DEFRA emission factors fra 2023, hvor varekategorier hos Omigjen er matchet mot antatt tilsvarende materialkategori hos DEFRA. Det er senere antatt at CO2‐reduksjonen på de tonnene med varer som er solgt etter at evalueringen ble gjennomført, gir omtrent tilsvarende CO2 besparelser per tonn varer.
Har fått støtte til senteret tidligere
I 2020 fikk kommunen støtte til et forprosjekt for å lage en arena for bærekraftig ombruk. Asker ble anbefalt å etablere et senter for bærekraftig handel kalt OMigjen Galleriet, og året etter fikk kommunen støtte til dette. Les mer i lenkene under.