Klimatiltak i kontrakt for ny fylkesvei 410 til Eydehavn
Agder fylkeskommune har testet å gi bonus for utslippsreduksjoner i to ulike veibyggingsprosjekter. Entreprenørene skulle selv komme med løsninger for å kutte utslipp utover kravene fylkeskommunen allerede stiller til produkter, materialer og drivstoff. Det andre prosjektet har også fått støtte:
I dette prosjektet har Agder fylkeskommune gjennomført et klimatiltak i forbindelse med utbyggingen av ny fylkesvei 410 til Eydehavn. Prosjektet inkluderte et klimabudsjett basert på verktøyet VegLCA, og entreprenørene ble incentivert til å redusere CO₂-utslipp gjennom tildelingskriterier og bonusordninger.
I perioden desember 2022 ‐ september 2023 ble det avholdt 5 klimamøter mellom byggherre og entreprenør. Fokuset i møtene var å følge opp klimakravene i kontrakten, forklare entreprenør de ulike begrepene (EPD, VegLCA mv.) og hvordan de kan jobbes med i praksis.
Midteveis i prosjektet var erfaringene at både entreprenør og byggherrer diskutererte klima jevnlig ved at det ble holdt egne klimamøter. Entreprenør meldte om at dette var det første prosjektet hvor det ble etterspurt VegLCA. Fylkeskommunen har erfart at de må "mase" litt med å få inn EPD for materialene som er satt i konkurransegrunnlaget, og valgene må dokumenteres. I byggeprosjekter tar det tid fra utlysning til oppstart og ferdigstillelse. Dette gjør at kravene i VegLCA kanskje er blitt strammet inn i mellomtiden, mens prosjektet er nødt til å holde på valgt versjon.
Resultater
I pilotprosjektet med bruk av klimabonus rapporterer fylkeskommunen at klimagssutslippet i byggingen av en veistrekning er redusert med 16,4% tilsvarende 872 tonn CO2. Tiltak som lavkarbonbetong og redusert riggkostnad førte til en CO₂-reduksjon på 16,4 % (872 tonn) i anleggsfasen. På lang sikt er det beregnet ytterligere reduksjon på 643 tonn CO₂ i drift og vedlikehold. Prosjektet har gitt økt kompetanse både internt og hos entreprenørene, og erfaringene brukes nå i flere vegprosjekter. Fylkeskommunen skriver i sluttrapporten at de har fått økt forståelse for de ulike klimatiltakene, bl.a. betydningen av arealbeslag. De har nå begynt å bruke VegLCA i så og si alle enhetspriskontrakter av en viss størrelse for å følge opp og redusere CO2‐utslipp i utbyggingsfasen.