Simulering av energi- og effektbehov BT5
Vestland fylkeskommune skal redusere direkte utslipp, med mål om netto null innen 2030. I utbyggingen av Bybanen i Bergen ligger elektrifisering til grunn for prosjektering og bygging av neste byggetrinn til Åsane.
Fylkeskommunen skriver at for å legge til rette for utslippsfrie anlegg i fremtidige byggetrinn er det nødvendig å kartlegge effektbehov for planlagte arbeider. Muligheter for strøm til ladestasjoner og direkte tilkobling av maskiner i forkant av arbeidene er en forutsetning for utslippsfrie anleggsplasser. I den forbindelse er det gjort en forstudie med mål om å:
- Beregne estimert effektbehov basert på antatt maskinbruk til anleggsaktivitet i området Kaigaten til NHH
- Estimere mulig ladebehov per riggområde og maskiner som skal arbeide
- Vurdere gjennomførbarhet for tilrettelegging av strøm
Studien danner grunnlaget for videre detaljprosjektering av byggetrinnet.
Det var i utgangspunktet planlagt å utarbeide et generelt simuleringsverktøy for å beregne effektbehovet for en elektrisk maskinpark. Utarbeiding av verktøy var ikke realiserbart innenfor tildelt ramme, og fylkeskommunen skriver selv at de er kjent med at kommersielle aktører i markedet arbeider med utvikling av slike løsninger. Oppgaven ble derfor omdefinert i samråd med Miljødirektoratet til å gjelde konkret for prosjektet Bybanen byggetrinn 5 Bergen sentrum ‐ Åsane.
Resultater
Forprosjektet gir grunnlag for videre prosjektering og detaljering av utslippsfrie anlegg. De viktigste avklaringene/resultatene er:
- Forprosjektet viser at det i Bergen sentrum er tilgjengelig kapasitet for tilrettelegging av utslippsfrie anleggsplasser i byggetrinnet. Dette varierer imidlertid ellers i traseen.
- Fremlegging av høyspenningstilførsel til det permanente anlegget kan starte tidligere for å benytte kapasiteten i byggeperioden.
Rapporten estimerer effektbehovet utslippsfri anleggsplass vil kreve for utbygging av bybanen. Det er flere forhold som skal arbeides konkret med i det videre arbeidet:
- Detaljering av de ulike riggområdene, plass til ladeinfrastruktur i tillegg til andre plasskrevende riggforhold (som for eksempel renseanlegg, lagring mm).
- Innfasing av utslippsfri anleggsplass gjennom byggetrinnet. Basert på dagens tilgjengelighet og teknologi er det fortsatt anleggstekniske arbeider der det ikke er utslippsfrie maskiner tilgjengelig. En innfasingsplan frem mot og etter 2030 må videre detaljeres.
- Ved lading av maskiner vil det kunne forekomme støy fra ladeinfrastruktur, avhengig av hvilke innretninger det legges til rette for. Lading på natt vil for eksempel i tett bykjerne kunne gi plagsom støy for beboere. Dette er noe som må vurderes og utredes i det videre arbeidet.
- Elektriske lastebiler kan benyttes for utkjøring av tunnelmasser og generell massetransport i prosjektet. Dette vil kreve etablering av eget ladeområde for lastebilene. Utredning av et eget ladeanlegg for lastebiler må videre utredes når masseregnskapet skal detaljprosjekteres.
- Sikre tilgjengelig effekt i samarbeid med netteier i god tid før byggestart. Iverksette nødvendige tilleggsutredninger og bestilling av krafttilgang på et tidlig tidspunkt.
- Beskrivelse av tilgjengelig effekt og forventninger/krav til utslippsfri anleggsgjennomføring i anbudsgrunnlaget.