Ombruk av byggevarer i Innlandet
Hamar kommune har sammen med Stange kommune, Ringsaker kommune og Løten kommune utredet en fysisk og digital regional plattform for ombruk av byggevarer.
Kommunene har hatt møter med aktuelle samarbeidspartnere, workshops og deltatt på seminarer og kurs, og vært på studietur til andre ombrukstilbud. De har utarbeidet utkast til samarbeidsavtale med samarbeidspartnere.
Kommunene har vært i dialog med mange interessere aktører, men det har vært vanskelig å få støtte til å starte opp. Hovedsamarbeidspartner Østlandet Gjenvinning endret eierstruktur mot slutten av prosjektet, og måtte til slutt trekke seg ut. Sirkula har hele veien vært positive til prosjektet, og kommunene jobber videre for å realisere prosjektet. Målet er å starte opp et byggevareutsalg i 2026, i mindre skala enn først tiltenkt. Forhåpentligvis vil flere koble seg på når tilbudet er realisert.