Klimasats-prosjekt
Utrede strakstiltak for grønn mobilitet i Hønefoss
Fylke:
Buskerud
Søker:
RINGERIKE KOMMUNE
Tilskudd:
711 600
Status:
Gjennomført
Varighet av prosjekt:
Aug 2024 - Sep 2026
Type tiltak:
Arealplanlegging, Transportplanlegging
Søknad:
Tilsagn:
Rapport:
Ringerike kommune har utredet løsninger for å tilrettelegge for gående og syklende. Utredningen skal inngå som kunnskapsgrunnlag for kommunens mobilitetsplan og som grunnlag for å prioritere gjennomføring av fysiske tiltak på kort sikt (omfordeling av veiareal i favør av myke trafikanter, gang- og sykkeltilrettelegging og tiltak som reduserer biltrafikk etc.).
Erfaringer fra prosjektet
Dette er kun en kort gjengivelse av kommunens erfaringer. Vi anbefaler å lese kommunens delrapport for utdypende beskrivelse av erfaringer til hjelp for andre kommuner.
- Utredningen fremhever viktigheten av å fokusere strategi og politiske beslutninger på grønn tungtransport, som er beregnet å stå for over 75 prosent av klimagassutslippene i Ringerike-området i 2035
- Når man beregner effekten av klimagassutslipp, er det viktig å vurdere hele området – ikke bare fokusområdet
- Trafikantbetalingstiltak bidrar til økning i antall gang- og sykkelreiser og redusert bilbruk, betydelig redusert trafikk over bruen og redusert gjennomgangstrafikk i sentrum og flere velger omkjøringsveier (E6 og fv. 241) i stedet.
- Bomring i Hønefoss gir størst endringer i transportetterspørsel med rundt 70 prosent større reduksjon i antall bilreiser i Hønefoss sammenlignet med bom både på Hønefoss bru og Kvernbergsund bru
- Jo lavere takst jo mindre er endringene i transportetterspørselen for de ulike reisemidlene
- Trafikkmodeller klarer i begrenset grad å beregne effekten av ny gang- og sykkelinfrastruktur på transportetterspørselen. Dersom modellen ikke vedlikeholdes jevnlig, kan den gi lite pålitelige resultater.