Total ramme i årets utlysning i Klimasats sitt Hurtigbåtprogram er 330 millioner kroner. Dette innebærer at Miljødirektoratet i 2025 kan bevilge støtte på samlet maksimalt 330 millioner kroner til ett eller flere prosjekter.
Søknadsfrist i 2025
Søknadsfrist for denne søknadsrunden er 9. mai 2025.
Dersom det gjenstår midler etter tildelingen, vil det bli en ny søknadsrunde høsten 2025.
Formål
Tilskuddsordningens formål er å fremme klimatiltak ved å støtte prosjekter som bidrar til reduksjon i utslipp av klimagasser fra hurtigbåter.
Hvem kan søke?
- Fylkeskommuner.
- Kommuner som søker sammen med, eller i samråd med, fylkeskommuner som står ansvarlig for hurtigbåttjenester i kommunen.
- Fylkeskommunale foretak organisert etter kommuneloven kapittel 9.
- Longyearbyen lokalstyre.
Flere søkeberettigede kan gå sammen om å sende inn felles søknad.
NB: For enkelthets skyld skriver vi ordet fylkeskommune videre i utlysningen, men mener da alle som er søkeberettiget.
Hva kan fylkeskommunen søke støtte til?
For å få støtte må tiltaket:
- Framskynde utviklingen av hurtigbåter som driftes uten eller med svært lave klimagassutslipp.
- Bidra til betydelig reduserte utslipp sammenlignet med dagens hurtigbåter.
- Være rettet mot hurtigbåter som skal benytte elektrisk strøm, hydrogen, ammoniakk eller biogass.
- Prosjektet bidrar til at utviklingen dras et tydelig skritt videre - for båt og/eller tilhørende energiinfrastruktur.
- Prosjektet bygger videre på eksisterende kunnskap, deler informasjon og kunnskap med flere og involverer sentrale aktører når det er relevant.
- Prosjektet er grundig forankret hos eier av hurtigbåtsambandet, som oftest fylkeskommunen.
- Prosjektet har en god gjennomføringsplan med ansvarsfordeling og en realistisk framdriftsplan.
- Søker har undersøkt med Enova at prosjektet ikke faller inn under deres støtteordninger.
- Prosjektet har en tydelig anskaffelsesstrategi, der dette er relevant.
- Prosjektet har en plan som beskriver usikkerheter, risiko og hvordan dette håndteres.
- Prosjektet har kvantifisert kostnadsestimat for fartøy og infrastruktur, gjennom erfaringsdata, analyser, dialog med markedet eller annet.
Eksempler på tiltak som kan få støtte
- Merkostnad for utslippsfrie løsninger i driftskontrakter.
- Pilotfartøy og infrastruktur. Merk at her har Enova også en rolle, og søker må undersøke med Enova om søknaden bør rettes til dem.
- Utviklingskontrakter, inkludert anskaffelsen av slike kontrakter.
- Utviklingsprosjekter.
- Planlegging eller utredning av nullutslippsløsninger på båt og energiløsninger på land.
- Anskaffelsesarbeidet knyttet til lav- eller nullutslippsfartøy med tilhørende energiinfrastruktur.
Eksempler på tiltak som ikke kan få støtte
- Tiltak som kan realiseres med støtte fra Enova. For eksempel støtte til infrastruktur eller fartøy.
- Bruk av flytende biodrivstoff. LBG (flytende biogass) regnes ikke som flytende biodrivstoff.
- Energieffektivisering av fossilt fartøy alene, uten endring av energibærer.
- Rene forskningsprosjekter.
Se alle hurtigbåtprosjekter
Her kan dere søke i alle prosjekter som har fått støtte gjennom Hurtigbåtprogrammet. Se søknad, tilsagn og annen informasjon, og søk på type tiltak, år og fylke
Støttesum
- Støtten begrenses av tilgjengelige midler og konkurranse om disse.
- Tilgjengelige midler er 330 millioner kroner totalt.
- Støtten kan dekke inntil 90 prosent av kostnadene til utvikling og realisering av null- og lavutslippsløsninger.
- Minste søkesum er 2 millioner kroner.
Tildelingskriterier
Fylkeskommuner kan få tilskudd til tiltak som oppfyller følgende tildelingskriterier:
- Tiltaket skal bidra til reduserte klimagassutslipp, til å fremme løsninger som kan bidra til omstilling til lavutslippssamfunnet eller begge deler.
- Tiltaket skal være politisk forankret i fylkeskommunen. Fylkeskommunen må sørge for at tiltaket det søkes støtte til har en solid forankring hos fylkespolitikerne. Forankringen kan være i vedtatt plan, tilhørende handlingsplan, økonomiplan eller enkeltvedtak i fylkesting, formannskap eller politisk komité. Også forankring i andre politisk vedtatte styringsdokumenter, for eksempel klimabudsjett, godtas.
- Tilskuddet skal være utløsende for at tiltaket gjennomføres. Allerede fullfinansierte tiltak får ikke støtte. Tilsvarende gjelder tiltak som følger direkte av lov og forskrift.
- Fylkeskommunene må bidra med egenandel (minst 10 prosent). Tildelt støtte kan kun dekke deler av finansieringsbehovet. Det må foreligge finansieringsplan som viser hvordan resterende kostnader til investering og drift planlegges dekket.
- Fylkeskommunen kan søke uten å ha budsjettvedtak om egeninnsats på plass. Imidlertid må ønsket om å gjennomføre tiltaket ha en politisk forankring.
- Midler tildeles under forutsetning av at fylkeskommunen bidrar med egeninnsats. Fylkeskommunen forplikter egeninnsatsen når den aksepterer eventuelt tilsagn om støtte.
- Fylkeskommunen kan søke om støtte til tiltak som gjennomføres og finansieres sammen med andre, for eksempel kommunale AS, IKS (interkommunale selskap), næringsliv, organisasjoner eller private aktører.
- Kun fylkeskommunens finansiering i form av penger eller arbeidstid, eller begge, teller som egenandel som kan utløse støtte til prosjektene. Tilsvarende gjelder ressurser fra kommunale AS og IKS.
- Arbeidstimer som allerede har utløst støtte gjennom andre ordninger kan ikke benyttes som egeninnsats.
- Fylkeskommunens egen arbeidstid kan godskrives med inntil kr 600 per time.
- Dersom andre statlige midler, inkludert midler fra statsforvalteren bidrar til finansieringen, vil vi vurdere den totale statlige andelen i tiltaket.
Prioriteringskriterier
Søknader som framstår som realistiske med hensyn til budsjett og gjennomføring, prioriteres i konkurranse med øvrige søknader. Miljødirektoratet vil utøve skjønn i sine prioriteringer, basert på en samlet vurdering av søknadene.
Ved prioritering av søknader legger Miljødirektoratet særlig vekt på følgende (ikke i prioritert rekkefølge):
- Potensial for utslippsreduksjon over kontraktstiden/levetiden. Estimert kostnadseffektivitet (kr per tonn CO2 redusert) ved tiltaket som helhet vektlegges der dette er mulig å kvantifisere, og ellers på annen måte sannsynliggjort utslippsreduksjon.
- Energibesparende tiltak, både tekniske og organisatoriske (for eksempel gjennom mer energieffektive skrogformer eller rutejusteringer).
- Overføringsverdi/eksempelverdi/spredningspotensial.
- Grad av innovasjon.
I denne søknadsrunden vil vi prioritere å dekke merkostnader for nullutslippsløsninger i kommende eller inngåtte kontrakter. Kontrakter som starter opp flere år frem i tid er også aktuelle.
Andre effekter av tiltaket, positive og negative, kan tillegges noe vekt.
For mindre forprosjekter og annet forberedende arbeid forutsetter vi at søker på forhånd gjør seg kjent med eksisterende kunnskap fra lignende prosjekter.
Søknadsbehandling
Miljødirektoratet avgjør hvilke søknader som innvilges, størrelse på støttesum og krav til rapportering. Vi kan i saksbehandlingen innhente råd og informasjon, for eksempel fra andre offentlige etater eller ekspertmiljøer.
Dersom tiltaket med stor sannsynlighet kan få støtte og gjennomføre prosjektet med støtte fra andre statlige støtteordninger, får fylkeskommunen avslag eller et midlertidig svar på søknaden. Dette gjelder først og fremst prosjekter som kan søke støtte hos Enova.
Forvaltningslovens bestemmelser om klage gjelder ikke tilskudd til fylkeskommuner.
Vi tar sikte på å svare på søknadene som kommer inn til søknadsfristen innen utgangen av juni 2025.
Rapportering
Rapporteringskravene tilpasses det enkelte tiltaket og beskrives i tilsagnsbrevet.
Minimumskrav er å rapportere på aktiviteter, resultater, effekter og kostnader ved tiltaket, slik at det dekker krav om sluttrapport og sluttregnskap i bestemmelsene om økonomistyring i staten punkt 6.3.6.
All rapportering skjer i elektronisk søknadssenter. Logg inn med samme bruker som sendte søknaden.
Utbetaling
Søker får tilskuddet utbetalt i etterkant av gjennomføring, eller på grunnlag av inngått kontrakt.
Dersom de totale prosjektkostnadene blir lavere enn angitt i søknaden dekker tilskuddet fortsatt ikke mer enn spesifisert andel av totalkostnaden.
Tilskudd kan kun dekke kostnader til moms i de tilfeller der søker ikke får momskompensasjon. Dersom utgiften ikke omfattes av momsrefusjon må dette beskrives tydelig i regnskapet.
Hvordan søke?
- Alle søknader fylles ut og sendes i elektronisk søknadssenter.
- Fylkeskommunen kan sende flere søknader, og flere fylkeskommuner kan søke sammen.
- Elektronisk søknadssenter krever at du registrerer en bruker på vegne av fylkeskommunen. Du må verifisere din bruker ved hjelp av ID-porten, men det er likevel fylkeskommunen som er formell søker. Den samme brukeren vil også få rapporteringsoppgaver dersom tiltaket mottar støtte.
- Når søker registrerer bruker i søknadssenteret er det lurt å endre e-postadressen til jobb-e-post for at beskjeder fra søknadssenteret skal sendes riktig. Denne endringen vil kun gjelde søknadssenteret, og endrer ikke dataene som er knyttet til deg i det nasjonale kontakt- og reservasjonsregisteret.
Kontakt oss
Spørsmål og innspill til hurtigbåtprogrammet kan sendes til fride.olin.myrvang@miljodir.no