Miljødirektoratet er administrerende myndighet for skipsoperatører som er omfattet av EUs klimakvotesystem (EU ETS) og MRV-forordningen. MRV er EUs regelverk for overvåking, rapportering og verifikasjon av drivstoffbruk og utslipp fra skip.

Miljødirektoratet har utarbeidet veiledning for skipsoperatører omfattet av MRV-forordningen og EU ETS, på engelsk.

Guidance in English

Hvilke skip, aktiviteter og utslipp er omfattet?

Skip som kun er omfattet av MRV-forordningen inntil videre    

Stykkgodsskip og offshoreskip over 400 BT som opererer til, i og fra EØS-området, er omfattet av MRV-forordningen fra 1. januar 2025 

Det vil si at MRV-forordningen har et bredere virkeområde enn klimakvotedirektivet. Det er store likhetstrekk mellom rapporteringskravene for maritim transportaktivitet som faller innenfor EU ETS, og de som i første omgang kun omfattes av MRV-forordningen. 

Hvilke aktører i næringen er ansvarlig?

Det er skipsoperatør (shipping company) som er pliktsubjektet for maritim transportaktivitet i henhold til klimakvotedirektivet.

Skipsoperatør er blant annet ansvarlig for:

  • innlevering av overvåkingsplaner for alle sine underliggende skip til administrerende myndighet
  • rapportering av utslippsdata på skipsnivå.

Skipsoperatører omfattet av EU ETS skal i tillegg:

  • rapportere utslippsdata aggregert på selskapsnivå 
  • levere kvoter for sine utslipp. 

Verifisert overvåkningsplan

Alle skipsoperatører omfattet av EU ETS og MRV må ha overvåkingsplaner for sine skip. Verifisert overvåkningsplan skal leveres til administrerede myndighet. For skip som faller inn under EU ETS, må overvåkingsplanen godkjennes av Miljødirektoratet.

Skipsoperatør skal levere inn en overvåkingsplan  uten ubegrunnet opphold, og senest innen tre måneder etter første havneanløp i et medlemsland. 

Skipsoperatører som omfattes av MRV fra 1. januar 2025 må sende inn overvåkingsplan for sine skip innen 1. april 2025. Merk at disse ikke skal godkjennes av administrerende myndighet, men planene kan bli kontrollert.

Skipsoperatør skal regelmessig, og minst én gang i året, kontrollere om skipets overvåkingsplan er korrekt, og om overvåkingsmetodikken kan forbedres. Artikkel 7 i MRV-forordningen beskriver hvilke endringer som må verifiseres av verifikatør og godkjennes av administrerende myndighet.

Årlig rapportering

Overvåkingsplanen legger grunnlaget for den årlige rapporteringen av utslipp. Den er en beskrivelse av hvordan utslipp og annen aktivitetsdata blir beregnet eller målt, og legger derfor grunnlaget for det utslippet som blir rapportert på for hvert skip og for aggregerte utslipp på skipsoperatørnivå (gjelder EU ETS). 

For skipsoperatører omfattet av EU ETS vil rapportering av utslipp legger grunnlaget for antall klimakvoter som skal leveres inn til oppgjør. Rapportering av utslipp skal gjøres innen 31 mars og innlevering av kvoter skal gjøres innen 30. september året etter utslippene har funnet sted.
Både overvåkingsplaner og utslippsrapporter skal sendes inn i EUs digitale løsning, THETIS_MRV. 

Verifikasjon

Både overvåkingsplaner, utslippsrapporter per skip og rapporter med aggregerte utslippsdata på skipsoperatørnivå skal verifiseres av en akkreditert verifikatør. Under er oversikt over hvilke verifikatører som er akkreditert for verifikasjon av aktiviteter i EU ETS og MRV i dag, enten av Norsk Akkreditering eller av utenlandske akkrediterings organer.

Merk: Verifikasjonsorganene kan være akkreditert for forskjellige typer aktiviteter, og det vil ikke nødvendigvis være de samme verifikatørene som verifiserer under MRV-forordningen i dag, som verifiserer de forskjellige i aktivitetene i stasjonær industri og luftfart i EUs kvotesystem i dag.

Akkrediterte verifikatører

Levere klimakvoter til oppgjør

Skipsoperatør skal levere inn kvoter til oppgjør på aggregert nivå for alle sine skip som er omfattet av EU ETS. Skipsoperatørene må åpne driftskonto for skipsoperatører (MOHA) i klimakvoteregisteret for å kunne levere inn kvotene.

Første frist for å levere inn kvoter for skipsoperatører omfattet av EU ETS er 30. september 2025.

I Norge er Miljødirektoratet registermyndighet. Dere finner mer informasjon om klimakvoteregisteret og hvordan åpne driftskonto for skipsoperatører (MOHA) her:

Innfasing og unntak fra kvoteplikt

Skipsoperatør som er ansvarlig for skip som er omfattet av klimakvotedirektivet må hvert år levere inn et antall klimakvoter til oppgjør som svarer til de kvotepliktige utslippene i det foregående år.

Det vil for maritim transportaktivitet bli en gradvis innfasing av plikten til å levere inn kvoter til oppgjør:

  • 40 % av verifiserte utslipp som er rapportert for 2024
  • 70 % av verifiserte utslipp som er rapportert for 2025
  • 100 % av verifiserte utslipp som er rapportert for 2026, og hvert år deretter.

I tillegg til at det er en gradvis innfasing av kvoteplikten, er det også mulig for skipsoperatører å benytte seg av flere unntak i regelverket for å levere inn færre kvoter til oppgjør, som bl.a. står oppført i artikkel 12 (3) i EUs klimakvotedirektiv. Ett eksempel er at skipsoperatører med skip med isklasse kan velge å svare 5 % færre kvoter frem til 31. desember 2030.

For skip som ferdes innad i EØS skal det som hovedregel svares kvoter tilsvarende det rapporteringspliktige utslippet, dvs. 100 % oppgjør for de rapporterte utslippene. For skip som ferdes inn til eller ut av EØS skal det svares kvoter for 50 % av de rapporterte utslippene.

Nyttige lenker:

Nyttige EU-lenker

Besøk den offisielle nettsiden til Den europeiske union for mer informasjon om inkluderingen av maritim transport i EUs kliakvotesystem (ETS).