12.1 Gebyr for kontrolltiltak ved rapportering
Fra 1. januar 2025 er det innført gebyr for kontroll av rapportering på omsetningskravene.
Alle omsettere som rapporterer på omsetningskravene blir ilagt et gebyr for kontrolltiltak.
Omsettere av drivstoff må innen 31. mars hvert år rapportere til Miljødirektoratet på oppfyllelse av omsetningskravene og bærekraftskriteriene. Rapporteringen er omsetternes tilbakemelding til myndighetene om status for etterlevelse av regelverket, og er sentral for Miljødirektoratets kontroll- og tilsynsarbeid.
Miljødirektoratet gjennomfører flere kontrolltiltak for å sikre at omsetningskravene følges. Disse gjøres i tilknytning med rapporteringen etter § 3-10. Under følger en oversikt over hvilke oppgaver vi vurderer som kontrolltiltak i denne sammenheng, som kan gebyrfinansieres i henhold til produktforskriften § 3-13:
- Klargjøring av rapporteringsskjema og tilrettelegging for at omsettere kan dokumentere at de oppfyller kravene i produktforskriften.
- Kvalitetskontroll av rapporteringsdata – gjennomgang av partier og volum, logikksjekk, kryssjekk opp mot Skattedirektoratets tall.
- Etterfølgende kontroll og oppfølging av avvik og brudd tilknyttet rapporteringen.
Dersom Miljødirektoratet mistenker eller avdekker feil, mottar mangelfulle opplysninger eller det er avvik i rapporteringen, følges det opp gjennom ulike kontrolltiltak. Dette innebærer saksbehandling i form av å etterspørre og ettergå ytterligere dokumentasjon. For andre typer tilsyn påløper gebyr etter produktgebyrforskriften.
12.1.1 Gebyr fastsettes etter standardiserte gebyrsatser
Gebyret for kontrolltiltak fastsettes etter standardiserte satser. Gebyret blir høyere avhengig av hvor mange krav omsetter rapporterer på, og om omsetter benytter seg av egen dokumentasjon for å dokumentere oppfyllelse av bærekraftskriteriene.
Dette er fordi kontroll av rapportering der det er benyttet egen dokumentasjon er mer ressurskrevende enn kontroll av rapporter hvor det har blitt benyttet dokumentasjon utstedt under godkjente frivillige ordninger. Det fastsettes kun gebyr for bruk av frivillige ordninger dersom alle innrapporterte partier for et omsetningskrav er dokument med frivillige ordninger. Det vil si at dersom omsetter har omsatt ett parti med egen dokumentasjon fastsettes det gebyr for bruk av egen dokumentasjon for det kravet.
Satsene gis av produktforskriften § 3-13 og gjelder for omsettere som rapporterer på ett eller flere av de fire omsetningskravene (veitrafikk, luftfart, andre formål og sjøfart). Dette gjelder ved bruk av henholdsvis egen dokumentasjon og godkjente frivillige ordninger. Omsettere som omsetter drivstoff til luftfart omsetter imidlertid ikke til noen av de andre formålene, og det er derfor lagt opp til at det ikke vil rapporteres på mer enn tre krav totalt.
Som det kommer frem av tabellen i produktforskriften § 3-13, er det innkalkulert en form for "kvantumsrabatt". Dersom det rapporteres på to omsetningskrav vil ikke gebyret dobles og summen øker mindre for det tredje kravet omsetter rapporterer på. Det graderte gebyret er ikke til hinder for at omsetter dokumenterer oppfyllelse av flere omsetningskrav på ulikt vis. Dersom det eksempelvis benyttes frivillig ordning for to av kravene og egendokumentasjon for det tredje, vil gebyret utgjøre NOK 126 000 + 110 000 = 236 000. Om det foreligger særlige grunner, som at totalsummen for gebyret overstiger gebyret for tre krav med egen dokumentasjon, kan Miljødirektoratet redusere gebyret.
Dersom en omsetter kun har omsatt biodrivstoff til enten veitrafikk eller andre formål, men bruker overskytende volum biodrivstoff fra ett krav til oppfyllelse av det andre kravet, i tråd med produktforskriften § 3-4, regnes dette som rapportering på to krav med hensyn til fastsettelse av gebyr.
For tilfeller hvor alle aktører i forsyningskjeden for biodrivstoff er sertifisert av frivillig ordning, unntatt en annen omsetter i siste ledd, vil det bli gitt gebyrsats for frivillige ordninger (høyre i kolonne i tabellen i produktforskriften § 13-13). Dette gjelder når omsettere kjøper drivstoff fra en annen omsetter, og denne ikke er sertifisert. Dermed er ikke massebalansesystemet i hele forsyningskjeden kontrollert av en frivillig ordning. Dette er illustrert i figur 8.1.
I rapporteringsskjema i Tilde skal det velges riktig frivillig ordning for "dokumentasjon klimagassutslipp" og "dokumentasjon arealkriterier". Under feltet "dokumentasjon massebalanse" i rapporteringsskjema skal det da rapporteres egen dokumentasjon.
Det er mulig å søke unntak fra eller avkortning av gebyret for kontrolltiltak ved rapportering. Dette kan være aktuelt om det foreligger særlige grunner, herunder at det er snakk om spesielt lite ressurskrevende saker.
For å lese mer om gebyrene for kontrolltiltak ved rapportering, se høring av forslag til endring av produktforskriften kapittel 3, kapittel 6.
12.1. 2. Gebyr ved samlet oppfyllelse
Omsettere som oppfyller ett eller flere omsetningskrav ved å inngå samlet oppfyllelse med andre omsettere må også betale gebyr for rapportering på dette kravet. Gebyr for et volum biodrivstoff som er overført til en annen omsetter i samlet oppfyllelse, blir fastsatt på grunnlag av den dokumentasjonen som er brukt for å dokumentere oppfyllelse av bærekraftskriteriene. Dersom omsetteren som har omsatt volumet har dokumentert oppfyllelse av bærekraftskriteriene med egen dokumentasjon innenfor det aktuelle omsetningskravet, så blir dette førende for fastsettelse av gebyr for omsetteren som har mottatt volumet i samlet oppfyllelse.
Disse reglene gjelder også for omsettere som har omsatt noe biodrivstoff selv, men som oppfyller omsetningskravet ved også å kjøpe samlet oppfyllelse fra andre. Se under for klargjørende eksempler.