12.1 Gebyr for kontrolltiltak ved rapportering
Omsettere av drivstoff må innen 31. mars hvert år rapportere til Miljødirektoratet på oppfyllelse av omsetningskravene og bærekraftskriteriene.
Rapporteringen er omsetternes tilbakemelding til myndighetene om status for etterlevelse av regelverket, og er sentral for Miljødirektoratets kontroll- og tilsynsarbeid.
Miljødirektoratet gjennomfører flere kontrolltiltak for å sikre at omsetningskravene følges. Disse gjøres i tilknytning med rapporteringen etter § 3-10. Under følger en oversikt over hvilke oppgaver vi vurderer som kontrolltiltak i denne sammenheng, som kan gebyrfinansieres i henhold til produktforskriften § 3-13:
- Klargjøring av rapporteringsskjema og tilrettelegging for at omsettere kan dokumentere at de oppfyller kravene i produktforskriften.
- Kvalitetskontroll av rapporteringsdata – gjennomgang av partier og volum, logikksjekk, kryssjekk opp mot Skattedirektoratets tall.
- Etterfølgende kontroll og oppfølging av avvik og brudd tilknyttet rapporteringen.
Dersom Miljødirektoratet mistenker eller avdekker feil, mottar mangelfulle opplysninger eller det er avvik i rapporteringen, følges det opp gjennom ulike kontrolltiltak. Dette innebærer saksbehandling i form av å etterspørre og ettergå ytterligere dokumentasjon. For andre typer tilsyn påløper gebyr etter produktgebyrforskriften.
12.1.1 Modell for fordeling av gebyr for rapportering
Miljødirektoratet har utarbeidet en gebyrmodell med standardiserte satser. Gebyret blir høyere avhengig av hvor mange krav omsetter rapporterer på, og om omsetter benytter seg av egen dokumentasjon fremfor frivillige ordninger for å dokumentere oppfyllelsen av bærekraftskriteriene. Dette er fordi etterkontroll av rapportering der det er benyttet egen dokumentasjon er mer ressurskrevende enn etterkontroll av rapporter hvor det har blitt benyttet godkjente frivillige ordninger.
Dersom en omsetter kun har omsatt biodrivstoff til ett av formålene veitrafikk eller andre formål, men bruker fleksibiliteten mellom kravene til å oppfylle begge omsetningskravene og dermed rapporterer på to krav, må det betales gebyr for begge krav.
Omsettere som oppfyller ett eller flere omsetningskrav ved å inngå samlet oppfyllelse med andre omsettere må også betale gebyr for rapportering.
Satsene gis av produktforskriften § 3-13 og gjelder for omsettere som rapporterer på ett eller flere av de fire omsetningskravene (veitrafikk, luftfart, andre formål og sjøfart). Dette gjelder ved bruk av henholdsvis egen dokumentasjon og godkjente frivillige ordninger. Omsettere som omsetter drivstoff til luftfart omsetter imidlertid ikke til noen av de andre formålene, og det er derfor lagt opp til at det ikke vil rapporteres på mer enn tre krav totalt.
Som det kommer frem av tabellen i produktforskriften § 3-13, er det innkalkulert en form for "kvantumsrabatt". Dersom det rapporteres på to omsetningskrav vil ikke gebyret dobles og summen øker mindre for det tredje kravet omsetter rapporterer på. Det graderte gebyret er ikke til hinder for at omsetter dokumenterer oppfyllelse av flere omsetningskrav på ulikt vis. Dersom det eksempelvis benyttes frivillig ordning for to av kravene og egendokumentasjon for det tredje, vil gebyret utgjøre NOK 126 000 + 110 000 = 236 000. Om det foreligger særlige grunner, som at totalsummen for gebyret overstiger gebyret for tre krav med egen dokumentasjon, kan Miljødirektoratet redusere gebyret.
For tilfeller hvor alle aktører i forsyningskjeden for biodrivstoff er sertifisert av frivillig ordning, unntatt en annen omsetter i siste ledd, vil det bli gitt gebyrsats for frivillige ordninger (høyre i kolonne i tabellen i produktforskriften § 13-13). Dette gjelder når omsettere kjøper drivstoff fra en annen omsetter, og denne ikke er sertifisert. Dermed er ikke massebalansesystemet i hele forsyningskjeden kontrollert av en frivillig ordning. Dette er illustrert i figur 8.1.
I rapporteringsskjema i Tilde skal det velges riktig frivillig ordning for "dokumentasjon klimagassutslipp" og "dokumentasjon arealkriterier". Under feltet "dokumentasjon massebalanse" i rapporteringsskjema skal det da rapporteres egen dokumentasjon.
Det er mulig å søke unntak fra eller avkortning av gebyret for kontrolltiltak ved rapportering. Dette kan være aktuelt om det foreligger særlige grunner, herunder at det er snakk om spesielt lite ressurskrevende saker.
For å lese mer om gebyrene for kontrolltiltak ved rapportering, se høring av forslag til endring av produktforskriften kapittel 3, kapittel 6.