7 Omsetningskravet for andre formål
I 2025 skal minst 10 volumprosent av total omsatt mengde flytende drivstoff og flytende brensler til andre formål enn veitrafikk, luftfart og sjøfart, heretter kalt andre formål, bestå av flytende biodrivstoff eller flytende biobrensler.
I 2026 skal minst 11 volumprosent av total omsatt mengde flytende drivstoff og flytende brensler til andre formål bestå av flytende biodrivstoff eller flytende biobrensler. Omsetningskravet til andre formål er «negativ avgrenset». Det vil si at alt drivstoff som ikke går til veitrafikk, luftfart og fartøy er omfattet av kravet.
Det er kun avanserte biodrivstoff og biobrensler, og biodrivstoff og biobrensler framstilt av råstoff oppført i produktforskriften kapittel 3, vedlegg V, del B, som kan telle med i oppfyllelsen av omsetningskravet til andre formål. Det er ingen typer biodrivstoff som teller dobbelt ved oppfyllelsen av kravet. Omsetningskravet til andre formål følger av produktforskriften § 3-3c.
Fra 2026 innføres det også et delkrav til omsetning av avansert biodrivstoff på 1 volumprosent i omsetningskravet til andre formål.
Omsetningskravet til andre formål øker til 12 volumprosent i 2027. Delkravet til avansert biodrivstoff øker til 2 volumprosent i 2027.
Miljødirektoratet har vurdert en rekke råstoff til å falle inn under listen over råstoff i vedlegg V, del A. En oversikt over disse råstoffene finnes i kapittel 10 om råstoffvurderinger.
Unntak
Drivstofftyper som bensin og tungoljer er unntatt kravet. Dette betyr at for eksempel alkylatbensin som omsettes til gressklippere, motorsager eller gokart som kjører på lukket bane ikke er omfattet omsetningskravet til andre formål.
Figur 7-1 illustrerer hva som omfattes av omsetningskravet til sjøfart, hva som er unntatt omsetningskrav og hva som omfattes av omsetningskravet til andre formål.
Det legges til grunn i Figur 7-1 at marine drivstoff (MGO, etc.) ikke brukes av formålene som omfattes av kravet for andre formål.