6 Omsetningskravet til sjøfart
I 2025 skal minst 6 volumprosent av total omsatt mengde flytende drivstoff og flytende brensler til fartøy og akvakulturanlegg, heretter kalt sjøfart, bestå av flytende biodrivstoff eller flytende biobrensler.
I 2026 skal minst 7 volumprosent av total omsatt mengde flytende drivstoff og flytende brensler til sjøfart bestå av flytende biodrivstoff eller flytende biobrensler. Det er kun avanserte biodrivstoff og biobrensler, og biodrivstoff og biobrensler framstilt av råstoff oppført i produktforskriften kapittel 3, vedlegg V, del B, som kan telle med i oppfyllelsen av omsetningskravet. Det er ingen typer biodrivstoff som teller dobbelt ved oppfyllelsen av kravet. Omsetningskravet til sjøfart følger av produktforskriften § 3-3b.
Fra 2026 innføres det også et delkrav til omsetning av avansert biodrivstoff i omsetningskravet til sjøfart. Delkravet til avansert biodrivstoff er på 1 volumprosent i 2026.
Omsetningskravet til sjøfart øker til 8 volumprosent i 2027. Delkravet til avansert biodrivstoff øker til 2 volumprosent i 2027.
Miljødirektoratet har vurdert en rekke råstoff til å falle inn under listen over råstoff i vedlegg V, del A. En oversikt over disse råstoffene finnes i kapittel 10 om råstoffvurderinger.
Fartøy er definert som;
- fiske- og fangstfartøy,
- fartøy i næring,
- spesialskip til oppdrag på kontinentalsokkelen og
- offentlige fartøy som ikke er i næring.
Akvakulturanlegg er anlegg eller installasjon i sjø, som har tilknytning til oppdrett av akvakulturdyr.
Spesialskip til oppdrag på kontinentalsokkelen er definert i særavgiftsforskriften § 4-4-3 (4). Forsvarets skip anses som offentlige fartøy som ikke er i næring. Fiske og fangst i fjerne farvann, som definert i særavgiftsforskriften § 4-4-2, er omfattet av omsetningskravet.
Unntak
Kravet gjelder ikke flytende drivstoff og flytende brensler som går til fartøy i utenriks fart og innretninger på kontinentalsokkelen, slik dette er definert i særavgiftsforskriften § 4-4-1 (3) og særavgiftsforskriften § 4-4-3 (3). Dette innebærer for eksempel at fiskefartøy i utenriks fart ikke er omfattet av kravet.
Fritidsbåter omfattes ikke av definisjonen av fartøy, og er derfor ikke omfattet av omsetningskravet til sjøfart. Drivstoff til fritidsbåter er omfattet av omsetningskravet til andre formål, se kapittel 7.
Figur 6-1 illustrerer avgrensningen av omsetningskravet til sjøfart opp mot omsetningskravet til andre formål.