Få oversikt
Når kommunen avdekker straffbare forhold, er det viktig å skaffe seg oversikt over saken så raskt som mulig.
Vurder følgende punkter:
- Hva har skjedd?
- Hvilket regelverk er overtrådt?
- Er forholdet pågående og bør stanses?
- Bør bevis sikres?
- Bør området sikres av andre årsaker?
- Er det vitner til hendelsen?
Involvere politiet?
Kommunen kan be politiet om bistand for eksempel når det er behov for å pålegge stans eller lignende etter politiloven § 2 nummer 5, hvis det anses som nødvendig.
Forholdet til media
Kommunen skal ikke uttale seg til media om saken før dette er avklart med politiet. Dette av hensyn til faren for å ødelegge bevis.
Sjekkliste: Saken er alvorlig og det haster å sikre bevis
Bruk denne sjekklista hvis saken er alvorlig. Det kan haste å sikre bevis!
Kontakt politiet så snart som mulig
- Kommunen bør kontakte politiet på telefon.
- Send eventuell en kort, anmeldelse på e-post i tillegg.
- Det er viktig at politiet tidlig vurderer om det er nødvendig å sikre bevis. De kan for eksempel ransake, beslaglegge, pågripe, avhøre eller granske åstedet.
Vurder pålegg om stans av tiltaket
- Kommunen har hjemmel til å gi pålegg om stans etter flere regelverk, for eksempel plan- og bygningsloven og friluftsloven.
- I saker etter naturmangfoldloven, eller som gjelder virksomheter med tillatelse etter forurensingsloven, må Statsforvalter eller Miljødirektoratet kontaktes for pålegg om stans.
Bør bevis sikres?
- Ta bilder eller video på åstedet.
- Ta prøver av for eksempel vann eller jord, hvis dette kan brukes som bevis eller opplyse saken.
Sjekkliste: Skal du anmelde forholdet?
Hver sak krever en konkret vurdering. Her får du en sjekkliste med spørsmål som kommunen kan bruke når de vurderer å anmelde et forhold.
Det kan være greit å ta utgangspunkt i at vi straffer hovedsakelig av to grunner:
- Straffen virker avskrekkende på andre.
- Straffen hindrer den som straffes i å begå ny kriminalitet.
I tillegg må effekten av ikke å anmelde vektlegges: Dette kan føre til svekket respekt for miljøregelverk og vedtak.
- Omfattende brudd på lov, forskrift eller tillatelse?
Det taler for anmeldelse av forholdet hvis bruddet på bestemmelsen kan gi stor skade, utgjør potensielt stor fare, har lang varighet eller gjentas. - Store konsekvenser for miljøet, eller risiko for dette?
Det taler for anmeldelse av forholdet hvis bruddet på bestemmelsen gir irreversibel skade, skade som det tar lang tid å reparere eller er til stor fare for skade. - Er handlingen begått med vitende og vilje, eller i strid med kravet til forsvarlig opptreden?
Det taler for anmeldelse av forholdet hvis bruddet på bestemmelsen er begått med vilje, til tross for kunnskap om forbud, eller hvis noen kan bebreides sterkt for å ha handlet som de gjorde. - Har involverte personer eller bedrifter tidligere begått lignende lovbrudd, eller hatt klar økonomisk vinning av handlingen?
Dette taler for å anmelde forholdet. - Foreligger sterke allmennpreventive hensyn?
Hvis overtredelsen vil skape presedens for andres adferd, taler dette for anmeldelse. - Verneform med høyt restriksjonsnivå?
Overtredelser i naturreservat, bør lettere føre til anmeldelse enn overtredelser i andre verneformer. - Er regelverket nytt?
Å unnlate å anmelde brudd på nytt regelverk, kan redusere respekten for dette. - Uklar, mangelfull eller feil saksbehandling i forkant?
Kan tale for at forholdet ikke anmeldes.
Eksempel: Hvis kommunen har mottatt en søknad om å få en tillatelse X, og gir denne uten å opplyse om at man også må ha tillatelse Y for å gjennomføre tiltaket, så bør det vurderes nøye om man skal anmelde. - Vurderer du at andre reaksjoner er mer hensiktsmessige og tilstrekkelige for å sikre at reglene blir fulgt?
Dette kan for eksempel være retting, og kan være et moment mot at saken anmeldes. - Vurderer du at forholdet er vanskelig å bevise?
Bør i liten grad vektlegges. Det bør utvises stor varsomhet med å unnlate å anmelde på grunn av bevissituasjonen. Denne vurderingen bør overlates til politiet. - Er det forsøkt å rydde opp eller begrense skaden i etterkant?
Bør i liten grad vektlegges. Dette vil ofte bero på økonomisk evne, og det bør ikke være mulig å kjøpe seg ut av en anmeldelse. Slike tiltak kan vurderes i forbindelse med straffeutmålingen og bør derfor nevnes i anmeldelsen. - Bør kommunen anmelde der tiltakshaver ville fått «ja» ved en søknad i forkant?
Ville søknaden blitt innvilget fullt ut? Det taler for anmeldelse dersom man ved en søknadsbehandling ville satt vilkår til utforming av tiltaket, tidspunkt for utførelse eller liknende. - Foreligger det fare for uheldig presedensvirkning?
Å unnlate å anmelde kan gi signaler om aksept av at det ikke er så farlig om man søker eller ikke, fordi det ikke får konsekvenser. Dette taler for anmeldelse. I enkeltsaker kan det imidlertid gis klar tilbakemelding på at dette ikke er greit, slik at denne aksepten ikke fester seg. - Kan lovbruddet være egnet for overtredelsesgebyr?
Forutsatt at det er hjemmel i lov og/eller forskrift: Er det konkrete lovbruddet egnet for å sanksjoneres med overtredelsesgebyr i stedet for anmeldelse? Kommunen kan ta kontakt med den myndighet som har kompetanse til å fatte vedtak om overtredelsesgebyr, for å vurdere det konkrete tilfellet.
Brudd på kulturminneloven
Hvis kommunen blir kjent med antatt straffbare overtredelser av kulturminneloven, skal det snarest meldes til fylkeskommunen. Kommunen kan ikke selv anmelde antatt straffbare overtredelser av kulturminneloven.
Det er i hovedsak fylkeskommunen som har ansvaret for å anmelde brudd på kulturminneloven. Men for samiske kulturminner er det Sametinget som har dette ansvaret.
Disse instansene har myndighet til å anmelde brudd på kulturminneloven:
- Riksantikvaren,
- Fylkeskommunene
- Forvaltningsmuseene
- Statens naturoppsyn
- Sametinget med distriktskontorer
- Kulturdepartementet, eller den det bemyndiger
Kulturminneloven er undergitt offentlig påtale, og politiet kan starte etterforskning hvis de finner grunn til det.
Hvis kulturminnemyndigheten er i tvil om forholdet bør anmeldes, skal spørsmålet besvares av Riksantikvaren.
Utforme anmeldelsen
Kommunen bør utforme anmeldelsen på en grundig og oversiktlig måte.
1. Innledning
- Lag en kort innledning.
- Hvem anmeldes?
- Redegjør for hva som anmeldes. Angi tid og sted.
- Hvilke bestemmelser er brutt?
2. Dokumentere faktiske opplysninger
Hvis saken blir henlagt
Kommunen blir orientert av politiet når saken er avgjort. Hvis saken blir henlagt er klagefristen på tre uker.
Denne fristen løper fra den datoen brevet om henleggelsen er mottatt hos kommunen.
Hvis kommunen vil klage på at saken er henlagt:
- Send en klage som avbryter fristen
- Be om kopi av saksdokumentene
- Be om å få en forklaring på hvorfor saken er henlagt
- Send politiet en begrunnet klage etter at kommunen har mottatt kopisak og forklaring fra politiet.
Spørsmål om miljøkriminalitet?
Hvis kommunen har spørsmål om miljøkriminalitet, så kan disse instansene kontaktes:
- Fagavdelingene hos Statsforvalteren eller Miljødirektoratet.
- Miljøkoordinator i hvert enkelt politidistrikt.
- Miljødirektoratet:
Lise Rognes, lise.rognes@miljodir.no, juridisk seksjon, naturmanfold
Anette Fischer, anette.fischer@miljodir.no, juridisk seksjon, forurensning og klima