Slik reagerer vi på miljøkriminalitet

Miljødirektoratet bruker et bredt spekter av virkemidler for å sørge for at miljøregelverket blir fulgt og følge opp de som bryter det.

Vi skiller mellom sanksjoner, som er virkemidler med mål om å straffe den eller de som har begått et lovbrudd, og forvaltningstiltak, som kan brukes for å stoppe ulovligheter og sikre at regelverket blir fulgt framover i tid.

Sanksjoner mot miljøkriminalitet

Miljødirektoratet bruker to former for sanksjoner: anmeldelser og overtredelsesgebyr.

Anmeldelser til politiet

Miljødirektoratet anmelder som regel lovbrudd der det er skade eller fare for skade på miljøet.

Vi anmelder også der hvor det er gjentatte lovbrudd fra samme aktør eller person, eller der hvor lovbruddene skyldes manglende respekt for regelverket.

I tillegg til å anmelde, kan vi følge opp lovbrudd med andre forvaltningstiltak.

Etter at et lovbrudd er anmeldt, er det politiet som følger opp lovbruddet videre. Miljødirektoratet kan på forespørsel fra politiet bistå med faglig kunnskap, men har ellers ingen innvirkning på etterforskningen eller spørsmålet om passende straff.

Anmeldelser fra Miljødirektoratet

Anmeldelser fra Miljødirektoratet
Lover20202021202220232024
Motorferdsel
2020
150
2021
165
2022
160
2023
171
2024
134
Naturmangfold
2020
40
2021
102
2022
110
2023
114
2024
71
Vilt
2020
27
2021
20
2022
40
2023
67
2024
41
Laksefisk-innlandsfisk
2020
90
2021
49
2022
31
2023
50
2024
29
Forurensning
2020
3
2021
8
2022
4
2023
2
2024
2
Produktkontroll
2020
2
2021
4
2022
2023
2
2024
2
Straff
2020
2
2021
2022
2023
2
2024
2
Totalt
2020
385
2021
332
2022
332
2023
368
2024
263
2020
2021
2022
2023
2024
Kilde: Miljødirektoratet. 2024-tall er oppdatert per 31.12.24.

Overtredelsesgebyr

Miljødirektoratet kan sanksjonere mindre alvorlige lovbrudd med overtredelsesgebyr.

Miljødirektoratet kan gi overtredelsesgebyr ved brudd bestemmelser i

  • forurensningsloven
  • klimakvoteloven
  • lakse- og innlandsfiskloven
  • motorferdselloven
  • naturmangfoldloven
  • produktkontrolloven

Overtredelsesgebyr likner på bot, men regnes ikke som straff etter straffeloven eller Grunnloven. Overtredelsesgebyr vil derfor ikke vises på en vandelsattest, eller ha andre konsekvenser slik en straff kan ha.

1. Miljødirektoratet vurderer lovbruddet

Når vi får kjennskap til et lovbrudd som kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr, vurderer vi først om vi vet nok om det som har skjedd, og om lovbruddet er så alvorlig at det gir grunnlag for å ilegge et overtredelsesgebyr.

Vi vil alltid vurdere om mindre inngripende tiltak, for eksempel veiledning eller pålegg, er mer hensiktsmessig i den konkrete saken.

2. Varsel om overtredelsesgebyr

Når vi bestemmer oss for å vedta overtredelsesgebyr, vil vi først varsle den det gjelder. Vedkommende kan svare på varselet og komme med kommentarer eller innsigelser til vår vurdering.

3. Vedtak om overtredelsesgebyr

Dersom det ikke kommer fram opplysninger som endrer vår vurdering av saken, fatter vi vedtak om overtredelsesgebyr.

4. Mulighet for klage

Den som har fått vedtaket, kan klage på det.

Miljødirektoratet kan vurdere å endre vedtaket etter klage, eller sende det til Klima- og miljødepartementet for endelig vurdering.

5. Innkreving

Når vedtaket er endelig avgjort, sendes det til Skatteetaten for innkreving.

Det er de ulike lovene med tilhørende forskrifter som fastsetter hvilke lovbrudd som kan gi overtredelsesgebyr, og som setter rammer for størrelsen på gebyret.

Størrelsen på gebyret blir vurdert ut ifra

  • hvor alvorlig lovbruddet er
  • hvilken grad av skyld som er utvist
  • hvilke og omfanget av konsekvenser lovbruddet har for miljøet
  • om det er oppnådd en økonomisk fordel ved overtredelsen

Overtredelsesgebyr gitt av Miljødirektoratet

Overtredelsesgebyr gitt av Miljødirektoratet
Lover20202021202220232024
Motorferdsel
2020
7
2021
1
2022
11
2023
14
2024
8
Naturmangfold
2020
2021
2022
11
2023
46
2024
49
Laksefisk-innlandsfisk
2020
2021
4
2022
24
2023
20
2024
15
Forurensning
2020
2021
2022
2023
0
2024
4
Produktkontroll
2020
2021
2022
2023
0
2024
1
Totalt
2020
7
2021
5
2022
46
2023
80
2024
77
2020
2021
2022
2023
2024
Kilde: Miljødirektoratet. 2024-tall er oppdatert per 31.12.24.
Miljødirektoratet fikk anledning til å gi overtredelsesgebyr etter forurensningsloven fra 22.06.23 og etter produktkontrolloven fra 05.10.23.

Overtredelsesgebyr etter klimakvoteloven

Overtredelsesgebyr etter klimakvoteloven § 19 er en særskilt sanksjon for manglende innlevering av klimakvoter innen den årlige oppgjørsfristen 30. april.

Under EUs klimakvotesystem skal nærmere angitt industri- og luftfartsvirksomhet levere klimakvoter som svarer til utslippene av klimagasser året før. Miljødirektoratet forvalter dette systemet i Norge.

Overtredelsesgebyr etter klimakvoteloven skal ilegges uavhengig av skyld og utmåles alltid som 100 euro per manglende klimakvote. Målet er å sikre at de kvotepliktige leverer riktig antall klimakvoter innen fristen.

Reglene for EUs klimakvotesystem, inkludert reglene om overtredelsesgebyr, er like for hele EU/EØS og skal derfor forvaltes likt.

Andre tiltak mot miljøkriminalitet

I tillegg til å anmelde lovbrudd eller ilegge overtredelsesgebyr, kan Miljødirektoratet bruke en rekke forvaltningstiltak for å sikre at regelverket og tillatelsene som er gitt blir fulgt.

Virkemidlene kan brukes hver for seg, eller i kombinasjon med hverandre.

Tips oss om ulovlige miljøforhold

Du kan tipse oss om ulovlige miljøforhold her:

I tillegg til å motta tips, avdekker Miljødirektoratet lovbrudd ved å gjennomføre tilsyn hos bedrifter og ved at Miljødirektoratets feltapparat, Statens naturoppsyn (SNO), kontrollerer og er til stede i naturen.

Det kan du lese mer om her:

Sist oppdatert 24.02.2025