Slik reagerer vi på miljøkriminalitet
Miljødirektoratet bruker et bredt spekter av virkemidler for å sørge for at miljøregelverket blir fulgt og følge opp de som bryter det.
Vi skiller mellom sanksjoner, som er virkemidler med mål om å straffe den eller de som har begått et lovbrudd, og forvaltningstiltak, som kan brukes for å stoppe ulovligheter og sikre at regelverket blir fulgt framover i tid.
Sanksjoner mot miljøkriminalitet
Miljødirektoratet bruker to former for sanksjoner: anmeldelser og overtredelsesgebyr.
Anmeldelser til politiet
Miljødirektoratet anmelder som regel lovbrudd der det er skade eller fare for skade på miljøet.
Vi anmelder også der hvor det er gjentatte lovbrudd fra samme aktør eller person, eller der hvor lovbruddene skyldes manglende respekt for regelverket.
I tillegg til å anmelde, kan vi følge opp lovbrudd med andre forvaltningstiltak.
Etter at et lovbrudd er anmeldt, er det politiet som følger opp lovbruddet videre. Miljødirektoratet kan på forespørsel fra politiet bistå med faglig kunnskap, men har ellers ingen innvirkning på etterforskningen eller spørsmålet om passende straff.
Anmeldelser fra Miljødirektoratet
Lover | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Motorferdsel | 2020 150 | 2021 165 | 2022 160 | 2023 171 | 2024 134 |
Naturmangfold | 2020 40 | 2021 102 | 2022 110 | 2023 114 | 2024 71 |
Vilt | 2020 27 | 2021 20 | 2022 40 | 2023 67 | 2024 41 |
Laksefisk-innlandsfisk | 2020 90 | 2021 49 | 2022 31 | 2023 50 | 2024 29 |
Forurensning | 2020 3 | 2021 8 | 2022 4 | 2023 2 | 2024 2 |
Produktkontroll | 2020 2 | 2021 4 | 2022 | 2023 2 | 2024 2 |
Straff | 2020 2 | 2021 | 2022 | 2023 2 | 2024 2 |
Totalt | 2020 385 | 2021 332 | 2022 332 | 2023 368 | 2024 263 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Overtredelsesgebyr
Miljødirektoratet kan sanksjonere mindre alvorlige lovbrudd med overtredelsesgebyr.
Miljødirektoratet kan gi overtredelsesgebyr ved brudd bestemmelser i
- forurensningsloven
- klimakvoteloven
- lakse- og innlandsfiskloven
- motorferdselloven
- naturmangfoldloven
- produktkontrolloven
Overtredelsesgebyr likner på bot, men regnes ikke som straff etter straffeloven eller Grunnloven. Overtredelsesgebyr vil derfor ikke vises på en vandelsattest, eller ha andre konsekvenser slik en straff kan ha.
1. Miljødirektoratet vurderer lovbruddet
Når vi får kjennskap til et lovbrudd som kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr, vurderer vi først om vi vet nok om det som har skjedd, og om lovbruddet er så alvorlig at det gir grunnlag for å ilegge et overtredelsesgebyr.
Vi vil alltid vurdere om mindre inngripende tiltak, for eksempel veiledning eller pålegg, er mer hensiktsmessig i den konkrete saken.
2. Varsel om overtredelsesgebyr
Når vi bestemmer oss for å vedta overtredelsesgebyr, vil vi først varsle den det gjelder. Vedkommende kan svare på varselet og komme med kommentarer eller innsigelser til vår vurdering.
3. Vedtak om overtredelsesgebyr
Dersom det ikke kommer fram opplysninger som endrer vår vurdering av saken, fatter vi vedtak om overtredelsesgebyr.
4. Mulighet for klage
Den som har fått vedtaket, kan klage på det.
Miljødirektoratet kan vurdere å endre vedtaket etter klage, eller sende det til Klima- og miljødepartementet for endelig vurdering.
5. Innkreving
Når vedtaket er endelig avgjort, sendes det til Skatteetaten for innkreving.
Det er de ulike lovene med tilhørende forskrifter som fastsetter hvilke lovbrudd som kan gi overtredelsesgebyr, og som setter rammer for størrelsen på gebyret.
Størrelsen på gebyret blir vurdert ut ifra
- hvor alvorlig lovbruddet er
- hvilken grad av skyld som er utvist
- hvilke og omfanget av konsekvenser lovbruddet har for miljøet
- om det er oppnådd en økonomisk fordel ved overtredelsen
Overtredelsesgebyr gitt av Miljødirektoratet
Lover | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Motorferdsel | 2020 7 | 2021 1 | 2022 11 | 2023 14 | 2024 8 |
Naturmangfold | 2020 | 2021 | 2022 11 | 2023 46 | 2024 49 |
Laksefisk-innlandsfisk | 2020 | 2021 4 | 2022 24 | 2023 20 | 2024 15 |
Forurensning | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 0 | 2024 4 |
Produktkontroll | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 0 | 2024 1 |
Totalt | 2020 7 | 2021 5 | 2022 46 | 2023 80 | 2024 77 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Overtredelsesgebyr etter klimakvoteloven
Overtredelsesgebyr etter klimakvoteloven § 19 er en særskilt sanksjon for manglende innlevering av klimakvoter innen den årlige oppgjørsfristen 30. april.
Under EUs klimakvotesystem skal nærmere angitt industri- og luftfartsvirksomhet levere klimakvoter som svarer til utslippene av klimagasser året før. Miljødirektoratet forvalter dette systemet i Norge.
Overtredelsesgebyr etter klimakvoteloven skal ilegges uavhengig av skyld og utmåles alltid som 100 euro per manglende klimakvote. Målet er å sikre at de kvotepliktige leverer riktig antall klimakvoter innen fristen.
Reglene for EUs klimakvotesystem, inkludert reglene om overtredelsesgebyr, er like for hele EU/EØS og skal derfor forvaltes likt.
Andre tiltak mot miljøkriminalitet
I tillegg til å anmelde lovbrudd eller ilegge overtredelsesgebyr, kan Miljødirektoratet bruke en rekke forvaltningstiltak for å sikre at regelverket og tillatelsene som er gitt blir fulgt.
Virkemidlene kan brukes hver for seg, eller i kombinasjon med hverandre.
Tips oss om ulovlige miljøforhold
Du kan tipse oss om ulovlige miljøforhold her:
I tillegg til å motta tips, avdekker Miljødirektoratet lovbrudd ved å gjennomføre tilsyn hos bedrifter og ved at Miljødirektoratets feltapparat, Statens naturoppsyn (SNO), kontrollerer og er til stede i naturen.
Det kan du lese mer om her:
Aktuelt
Vis alle- Nyhet03.06.2025Brygger truer livet i Oslofjorden
- Melding23.05.2025Brudd på tømmerforskriften gir overtredelsesgebyr
- Publikasjon04.05.2025Årsrapport for Miljødirektoratet 2024
- Publikasjon04.05.2025Riksrevisjonens beretning for Miljødirektoratet 2024
- Melding24.04.2025Tap av husdyr og tamrein til rovvilt i 2024
- Abonner på nyheter omTilsyn og naturoppsyn