Høringer
Høring av endringer i klimakvoteforskriften

Høringsnummer
2025/7782
Frist
31.03.2025
Tema
Klima, Regelverk
Publisert
14.02.2025

På vegne av Klima- og miljødepartementet sender Miljødirektoratet forslag til endringer i § 1-2, § 2-1a, § 10-3 og § 11A-2 i forskrift om kvoteplikt og handel med kvoter for utslipp av klimagasser (klimakvoteforskriften).

Forslaget gjennomfører kommisjonsforordning (EU) 2024/3214 av 16. oktober 2024 som endrer regler i europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2015/757 (MRV-forordningen) om overvåking av klimagassutslipp fra offshoreskip og nulltelling av bærekraftige drivstoff. Endringsforordningen inneholder en presisering av hvilke skipstyper som skal anses som offshoreskip og en regel om nulltelling av syntetisk lavkarbondrivstoff brukt i maritime transportaktiviteter. I tillegg foreslår Miljødirektoratet å innføre en regel om at skipsoperatører må melde fra til klimakvotemyndigheten dersom de beslutter å legge ned aktiviteten som omfattes av EUs klimakvotesystem.

Høringsnotatet og endringsforskrift til klimakvoteforskriften ligger nederst på denne siden. Eventuelle uttalelser skal sendes til Miljødirektoratet via denne siden, ikke til Miljødirektoratets postmottak. Uttalelsene vil ligge på høringssiden og blir synlige for alle interesserte.

On behalf of the Ministry of Climate and Environment, the Norwegian Environment Agency proposes to amend section 1-2, 2-1a, 10-3, and 11A-2 of the Greenhouse Gas Emissions Trading Regulation [N: forskrift 23. desember 2004 nr. 1851 om kvoteplikt og handel med kvoter for utslipp av klimagasser (klimakvoteforskriften)].

The proposal involves implementing a regulation related to the European Parliament and Council Regulation (EU) 2015/757 (MRV Regulation) into Norwegian law: Commission Delegated Regulation (EU) 2024/3214 of 16 October 2024 amending Regulation (EU) 2015/757 of the European Parliament and of the Council as regards the rules for the monitoring of greenhouse gas emissions from offshore ships and the zero-rating of sustainable fuels. The amendment of the regulation includes a clarification of which types of ships are considered offshore ships and a rule on zero-rating of synthetic low-carbon fuel used in maritime transport activities.

Gi høringsuttalelse

Miljødirektoratet benytter en egen tjeneste for å ta i mot høringsuttalelser

Gå til høringstjenesten og avgi uttalelse Ekstern lenke