Høringer
Høring av endringer i klimakvoteforskriften om kvoteplikt og verifikasjon i ETS2
Klima- og miljødepartementet sendte 4. april en proposisjon til Stortinget om utvidelse av klimakvoteloven for å omfatte klimagassutslipp fra forbrenning av brensel i veitransport, bygg og andre utvalgte sektorer i Norge (ETS2), jf. Prop. 104 L (2024–2025). Et hovedformål med proposisjonen er å få tilstrekkelig hjemmel til å gjennomføre alle klimakvotedirektivets regler for ETS2 i Norge.
Miljødirektoratet foreslår i denne høringen endringer i klimakvoteforskriften med hjemmel i de foreslåtte lovendringene. Forskriftsendringene består av å ta inn i norsk rett regler fra klimakvotedirektivet om verifikasjon av utslippsrapport og kvoteplikt i ETS2, og innebærer blant annet at brenselsoperatører fra og med utslippsåret 2027 må returnere klimakvoter tilsvarende deres utslipp. Forslaget er en del av Norges gjennomføring av EUs endringsdirektiv (EU) 2023/959 til klimakvotedirektivet.
Miljødirektoratet foreslår også en forskriftshjemmel for departementet til å fastsette regler om unntak fra kvoteplikt for rapporteringsårene 2027-2030, innenfor rammene av klimakvotedirektivet. Dette er aktuelt dersom det bestemmes at Norge ønsker å benytte seg av direktivets unntaksmulighet. Det er per i dag en del usikkerhet om hvordan en unntaksregel vil fungere. Høringsnotatet redegjør for disse usikkerhetene og ber om innspill på hvorvidt det er ønskelig at det åpnes for unntak.
Forslaget inneholder også noen mindre endringer i definisjonene som angir virkeområdet til ETS2, samt noen regeltekniske endringer som ikke er ment å ha materiell virkning, blant annet som følge av at definisjonen av brenselsoperatør er foreslått inntatt i klimakvoteloven.
I forslaget beskriver Miljødirektoratet muligheten for å utvide virkeområdet til ETS2 til å gjelde flere utslippskilder. Vi ønsker gjerne innspill på bruk av denne muligheten, men foreslår ikke regler for utvidelse i denne høringen.
Ved innføring av kvoteplikt vil brenselsoperatører stå overfor økte priser tilsvarende prisen de må betale for kjøp av kvoter. Dette kan føre til høyere priser på brensel, som igjen kan overføres til sluttbrukere. Dersom det åpnes for unntak fra kvoteplikten, vil det blant annet innebære at det må fastsettes en høyere CO2-avgift enn gjennomsnittsprisen for kvoter for alle omfattede utslipp. Unntak vil også medføre økte administrative kostnader knyttet til arbeid med å søke om unntak og dokumentasjon på at operatøren oppfyller vilkårene for dette.
I Norge er utslippene som omfattes av ETS2, stort sett også omfattet av CO2-avgift. Hvorvidt ETS2 øker innkjøpsprisen på brenslene som er omfattet, må derfor sees i sammenheng med eventuelle endringer i andre virkemidler, herunder CO2-avgiften.
Høringsnotat og endringsforskrift til klimakvoteforskriften ligger nederst på denne siden.
Eventuelle uttalelser skal sendes til Miljødirektoratet via denne siden, ikke til Miljødirektoratets postmottak. Uttalelsene vil ligge på høringssiden og blir synlige for alle interesserte.
Høringer
Se alle-
Frist: 06.06.2025
Klima, Regelverk
Høring av endringer i klimakvoteforskriften - ikke-CO2-effekter for luftfart
-
Frist: 10.06.2025
Olje og gass
Equinor søker om endring av tillatelsen for Njord i Norskehavet
-
Frist: 10.06.2025
Olje og gass
Equinor søker om tillatelse til boring av letebrønn 34/8-20 Narvi Brent i Nordsjøen