Hør episoden her, eller på en podcastapp på mobilen:
I denne episoden har vi besøkt Hovinbekken i Oslo. I mange år har rundt 70 prosent av bekken ligget i rør. Som så mange andre bekker rundt omkring i landet, ble den systematisk gravd ned på grunn av forurensning og for å skaffe mer plass til bygg og infrastruktur. Men nå ser vi kanskje en trend som er i ferd med å snu.
Oslo kommune jobber nå systematisk med å åpne bekker der muligheten byr seg. En av bekkene er Hovinbekken, som renner gjennom tidligere industri- og næringsområder. Men nå er det gamle teglverket på Hasle skiftet ut med skole, og den velkjente "bilbyen" på Ensjø er blitt boligområde. Hovinbekken er åpnet steg for steg, og fra å være rundt 70 prosent lukket, er nå anslagsvis 70 prosent åpnet og renner på overflaten.
I denne episoden møter vi Terje Laskemoen, avdelingsdirektør for natur og forurensning i bymiljøetaten, og prosjektutvikler Tharan Fergus i vann- og avløpsetaten. De to har jobbet lenge med både Hovinbekken og andre bekkeåpningsprosjekter i kommunen.
Vi får høre hvorfor bekkeåpningen i Hovinbekken kom i gang, hva som er gjort av tiltak langs vassdraget, hva det har å si for mennesker og dyr og hvordan tiltaket hjelper til med å bremse overvann fra kraftige regnbyger. Det er krevende og kostbart, men med mange positive effekter.
Miljødirektoratet har mange ressurser for kommuner som skal kutte utslipp av klimagasser og jobbe med klimatilpasning.