Hør episoden her, eller på en podcastapp på mobilen:

I denne episoden har vi besøkt Hovinbekken i Oslo. I mange år har rundt 70 prosent av bekken ligget i rør. Som så mange andre bekker rundt omkring i landet, ble den systematisk gravd ned på grunn av forurensning og for å skaffe mer plass til bygg og infrastruktur. Men nå ser vi kanskje en trend som er i ferd med å snu.

Oslo kommune jobber nå systematisk med å åpne bekker der muligheten byr seg. En av bekkene er Hovinbekken, som renner gjennom tidligere industri- og næringsområder. Men nå er det gamle teglverket på Hasle skiftet ut med skole, og den velkjente "bilbyen" på Ensjø er blitt boligområde. Hovinbekken er åpnet steg for steg, og fra å være rundt 70 prosent lukket, er nå anslagsvis 70 prosent åpnet og renner på overflaten.

I denne episoden møter vi Terje Laskemoen, avdelingsdirektør for natur og forurensning i bymiljøetaten, og prosjektutvikler Tharan Fergus i vann- og avløpsetaten. De to har jobbet lenge med både Hovinbekken og andre bekkeåpningsprosjekter i kommunen.

Vi får høre hvorfor bekkeåpningen i Hovinbekken kom i gang, hva som er gjort av tiltak langs vassdraget, hva det har å si for mennesker og dyr og hvordan tiltaket hjelper til med å bremse overvann fra kraftige regnbyger. Det er krevende og kostbart, men med mange positive effekter.

Dette hører du om i episoden:
Hjelp til lokalt klimaarbeid

Miljødirektoratet har mange ressurser for kommuner som skal kutte utslipp av klimagasser og jobbe med klimatilpasning.