Hvilket regelverk gjelder for ditt skip?

Har skipet en bruttotonnasje (BT) på over 500?

Hvor befinner skipet seg når beslutningen om at skipet skal gjenvinnes tas? 

Alternativ 1: Skipet befinner seg i samme land som gjenvinningsanlegget

Hvis skipet er i Norge og skal gjenvinnes i Norge, må skipet gjenvinnes på et godkjent (skips)gjenvinningsanlegg (avfallsforskriften)

Hvis skipet er i utlandet, må du følge dette landets nasjonale regelverk.

Alternativ 2: Skipet befinner seg i Norge, men skal gjenvinnes i et annet land

Miljødirektoratet må gi samtykke til eksport.

Alternativ 3: Skipet befinner seg utenlands, og skal gjenvinnes i et annet land.

Du må ta kontakt med myndighetene i eksportlandet for å søke om samtykke til eksport. Hvis skipet seiler fra et EU/EØS-land før det hugges opp, gjelder EUs grensekryssforordning.

Seiler skipet under et EØS-flagg?

Skipet seiler under et EØS-flagg

Skipet kan bare gjenvinnes på anlegg som står på EUs liste over godkjente skipsgjenvinningsanlegg

Skipet må ha et fortegnelsessertifikat (IC/IHM sertifikat), gjenvinningssertifikat (RfRC) og godkjent gjenvinningsplan før skipet kan gjenvinnes (regleverket hos Sjøfartsdirektoratet).

Seiler skipet under et flagg til et land som er part i Hongkong-konvensjonen?
Hvor er skipet når beslutningen om gjenvinning tas?

Hvis skipet er i territorial-farvannet til en EU/EØS-stat når beslutningen om gjenvinning tas, må du søke om samtykke til eksport. Skipet kan bare gjenvinnes på gjenvinningsanlegg innenfor OECD-området. 

Skipet må ha et fortegnelsessertifikat (IC/IHM sertifikat), gjenvinningssertifikat (RfRC) og godkjent gjenvinningsplan før skipet kan gjenvinnes (regleverket hos Sjøfartsdirektoratet).

Hvis skipet er i territorial-farvannet til et OECD-land (men utenfor EU/EØS-området) når beslutningen om gjenvinning tas, må du søke om samtykke til eksport fra eksport- og importlandet (PIC-prosedyre). Skipet kan bare gjenvinnes på godkjente gjenvinningsanlegg innenfor OECD-området.  

Skipet må ha et fortegnelsessertifikat (IC/IHM sertifikat), gjenvinningssertifikat (RfRC) og godkjent gjenvinningsplan før skipet kan gjenvinnes (regleverket hos Sjøfartsdirektoratet).

Hvis skipet er utenfor territorial-farvannet til et OECD-land når beslutningen om gjenvinning tas, må du søke om samtykke fra eksport- og importlandet (Basel-konvensjonens PIC-prosedyre). 

Skipet må ha et fortegnelsessertifikat (IC/IHM sertifikat), gjenvinningssertifikat (RfRC) og godkjent gjenvinningsplan før skipet kan gjenvinnes (regleverket hos Sjøfartsdirektoratet).

Hvor er skipet når beslutningen om gjenvinning tas?

Hvis skipet er i territorial-farvannet til en EU/EØS-stat når beslutningen om gjenvinning tas, må du søke om samtykke til eksport. Skipet kan bare gjenvinnes på gjenvinningsanlegg innenfor OECD-området. 

Dersom skipet gjenvinnes i et land som er part i Hongkong-konvensjonen skal skipet også ha gjenvinningssertifikat og godkjent gjenvinningsplan før skipet gjenvinnes (regelverk hos Sjøfartsdirektoratet).

Hvis skipet er i territorial-farvannet til et OECD-land (men utenfor EU/EØS-området) når beslutningen om gjenvinning tas, kan skipet bare gjenvinnes på godkjente gjenvinningsanlegg innenfor OECD-området. Du må søke om samtykke til eksport fra eksport- og importlandet (PIC-prosedyre).

Dersom skipet gjenvinnes i et land som er part i Hongkong-konvensjonen skal skipet også ha gjenvinningssertifikat og godkjent gjenvinningsplan før skipet gjenvinnes (regelverk hos Sjøfartsdirektoratet).

Hvis skipet er utenfor territorial-farvannet til et OECD-land når beslutningen om gjenvinning tas, må du søke om samtykke fra eksport- og importlandet (Basel-konvensjonens PIC-prosedyre).

Dersom skipet gjenvinnes i et land som er part i Hongkong-konvensjonen skal skipet også ha gjenvinningssertifikat og godkjent gjenvinningsplan før skipet gjenvinnes (regelverk hos Sjøfartsdirektoratet).

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid