Kommunen skal ta hensyn til miljøverdier i sitt arbeid med arealplanlegging, og har ansvaret for å følge opp disse oppgavene:

1. Legge rammer som tar miljøhensyn

For å ivareta miljøhensyn i overordnet planlegging, er det viktig at kommunen opprettholder verdifulle natur- og friluftslivsområder og grønn infrastruktur, separerer ulike kategorier av utbygging, og fortetter/bygger ut i tettsteder og langs kollektivakser.

Ivaretakelse av gode økosystemer står sentralt i arbeidet med å ivareta naturmangfold. Robuste økosystemer har blant annet stor betydning for naturens evne til å tilpasse seg et klima i endring. Kunnskap om naturområdene og hvordan de fungerer, bør derfor være en premiss for arbeidet med kommuneplanen.

Kommunen bør konsentrere boliger og handel til tettsteder, knutepunkter for kollektivtrafikk og langs kollektivakser. Dette er sentralt både for å redusere klimagassutslipp og for å begrense behovet for å areal til ny utbygging.

Å lokalisere ulike kategorier av utbygging til ulike områder er viktig blant annet av støyhensyn og for å kanalisere trafikk.

Gode turområder er med på å gjøre kommunen til et godt sted å bo. Kommunen bør ha god oversikt over friluftslivsområdene og sørge for å ivareta varierte områder gjennom bevisst arealplanlegging.

2. Ivareta miljøinteresser på hvert enkelt sted

I forbindelse med planlagt utbygging er det viktig å ivareta miljøet på best mulig måte. Dette er relevant både i kommuneplanens arealdel og i reguleringsplaner.

Som grunnlag for dette bør kommunen både vurdere hvilke miljøtemaer som er relevante og sjekke hva som finnes av miljøkunnskap, og eventuelt sørge for å innhente ny kunnskap.

Dernest er det viktig å bruke virkemidlene i plan- og bygningsloven til å innarbeide miljøhensyn.

Miljødirektoratet henviser til viktige kilder til informasjon for hvert miljøtema i temaveilederne nedenfor. Det er viktig at kommunen sjekker miljøinformasjon både i planområdet og i influensområder.
Naturbase.no er en sentral kilde for flere temaer.

Kommunen bør også se på lokale rapporter og tidligere konsekvensutredninger. Ulike etater kan sitte med viktig kunnskapsgrunnlag, for eksempel statsforvalteren eller Statens vegvesen.

Virkemidler i arealplanleggingen omfatter arealformål, hensynssoner, bestemmelser og retningslinjer. De kan kombineres på mange ulike måter. Miljødirektoratet gir ingen oppskrift, men en veiledning på hvilke virkemidler som kan være egnet til å ivareta ulike miljøhensyn. Se de enkelte temaveilederne nedenfor.