Veilederen for besøksforvaltning skal være en støtte for å oppnå en god prosess i arbeidet med besøksforvaltning i norske verneområder. Målgruppa for veilederen er forvaltningsmyndighetene for ett eller flere verneområder. Besøksstrategier er et verktøy som kan tas i bruk av mange, også utenfor verneområdegrensen.
Kommunikasjonsarbeidet er en viktig del av besøksforvaltningen og strategiene som blir utarbeidet skal si noe om hvordan vi kommuniserer best mulig med de besøkende i ditt område. Merkevaren Norges nasjonalparker legger føringer for hvordan vi bygger opp denne kommunikasjonen og informasjon om dette finner du i designmanualen.
Innhold
- 1 Før du starter
- 2 Hvem bør involveres?
- 3 Mal for besøksstrategi
- 4 Kunnskapsgrunnlaget Sammenstilling og situasjonsanalyse
- 5 Kommunikasjonsplan Hvordan nå ut med besøksstrategien
- 6 Mål, strategier og tiltak
- 7 Høring og godkjenning i i norske verneområder
- 8 Ta i bruk merkevaren Norges nasjonalparker
- 9 Når skal besøksstrategien revideres?