Forvaltningsmyndighetenes ansvar
Forvaltningsmyndighet for et verneområde er alltid delegert til en av disse fire aktørene:
- statsforvalteren
- nasjonalpark- eller verneområdestyre
- kommunen
- sysselmesteren på Svalbard
Her finner du en oversikt og beskrivelse av forvaltningsmyndighetens primære ansvarsoppgaver, og lenker til mer detaljert veiledning.
I forbindelse med skjøtsel, tilrettelegging og annen aktivitet i felt er dialog med Statens naturoppsyn (SNO) viktig for å sikre en effektiv forvaltning.
Merk at detaljert veiledning videreutvikles etter hvert som nye behov oppstår.
Spesielle oppgaver for statsforvalteren
Statsforvalteren har følgende spesielle oppgaver knyttet til verneområder:
- Ansvar for å gjennomføre verneprosess ved opprettelse av nye verneområder, iht. Saksbehandlingsregler ved opprettelse av verneområder (Rundskriv T1/15).
- Gjennomføre prosesser som gjelder forskriftsendringer og grenseendringer for gjeldende verneområder og sende tilrådning til Miljødirektoratet.
- Administrere den digitale avgrensningen for alle datasett knyttet til verneområder i eget fylke, og sørge for at disse er oppdatert i Naturbase:
- eksisterende verneområder: Naturvernområder
- verneforslag: Foreslåtte naturvernområder
- informasjon om bestemte restriksjonstyper: Restriksjonsområder
- verneområder under Ramsarkonvensjonen: Ramsarområder
Ved oppdatering leveres data ved hjelp av følgende verktøy:
- Alle datasett skal leveres i Importapplikasjon for Naturbase.
- Når et verneforslag allerede er opprettet i Naturbase, kan endringer på grensen leveres på web via verktøyet Redigering av kartdata i Naturbase. Denne funksjonen gjelder kun verneforslag, og kan ikke benyttes for å endre på eksisterende verneområder.