Høringer
Høring av forslag til endringer i klimakvoteforskriften som gjelder CORSIA
Miljødirektoratet sender forslag til endringer i kapittel 11 i forskrift om kvoteplikt og handel med kvoter for utslipp av klimagasser (klimakvoteforskriften) på høring, på vegne av Klima- og miljødepartementet. Kapittel 11 inneholder regler for den markedsbaserte mekanismen Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA). Forslaget i denne høringen gjennomfører to forordninger under klimakvotedirektivet:
- Forordning (EU) 2025/927 om regler for overvåking, rapportering og verifikasjon av utslipp under CORSIA. (Forordningen erstatter forordning (EU) 2019/1603, som har samme kortnavn).
- Forordning (EU) 2025/1500 med liste over land som EU anser at deltar i CORSIA i 2025.
Reglene i forordningen (EU) 2019/1603 som oppheves blir videreført i den nye forordningen. I tillegg er det inkludert regler om overvåkning og rapportering av visse typer alternative drivstoff som kan redusere kompensasjonsplikten ("CORSIA-godkjente drivstoff") samt krav til rapport om slettede utslippsenheter.
Luftfartøysoperatører som administreres av Norge har allerede adgang til å redusere kompensasjonsplikten ved bruk av CORSIA-godkjent drivstoff. De største konsekvensene av forslaget er dermed at luftfartøysoperatører som administreres av Norge får presisert kravene for overvåkning og rapportering av CORSIA-godkjent drivstoff som kan brukes til å redusere kompensasjonsplikten deres, noe som gjør ordningen mer praktisk mulig å benytte seg av. Operatørene vil få noe økt administrativt arbeid dersom de ønsker å rapportere CORSIA-godkjent drivstoff, som følge av dokumentasjonen som kreves for å vise at drivstoffet operatøren har brukt er godkjent. For myndighetene innebærer regelverket en økt arbeidsbelastning knyttet til kontroll og rapportering. Konsekvensene for verifikatører og akkrediteringsorganer i Norge vurderes som begrensede på nåværende tidspunkt.
Det er vanskelig å vurdere de økonomiske konsekvensene av endringene knyttet til CORSIA-godkjente drivstoff fullt ut. Grunnen til dette er at enkelte av reglene omhandler utslipps-enheter, der det ennå mangler EU-regelverk for hvilke utslippsenheter som vil bli godkjent for å oppfylle kompensasjonsplikten. Med dagens kunnskap om priser og tilgjengelighet på utslippsenheter og alternative drivstoff, er det lite trolig at ordningen med CORSIA-godkjente drivstoff vil øke forbruket av alternative drivstoff. Ordningen kan likevel redusere merkostnadene operatørene vil ha i forbindelse med bruk av alternative drivstoff omfattet av omsetningskravet for luftfart og etter hvert ReFuelEU Aviation.
Det blir også en administrativ og økonomisk byrde for luftfartøysoperatørene ved innføring av krav om rapport om slettede utslippsenheter. For myndighetene gir regelverket merarbeid med kontroll av rapporter om slettede utslippsenheter og rapportering til EU-kommisjonen og ICAO.
Forordningen med listen over land som EU anser at deltar i CORSIA har ingen vesentlige konsekvenser.
Høringsnotat og endringsforskrift til klimakvoteforskriften ligger nederst på denne siden.
Eventuelle uttalelser skal sendes til Miljødirektoratet via denne siden, ikke til Miljødirektoratets postmottak. Uttalelsene vil ligge på høringssiden og blir synlige for alle interesserte.
Høringer
Se alle-
Høring publisert 10.11.2025
Frist: 05.12.2025
Olje og gass
Equinor søker om endret utslippskrav for oljekonsentrasjon i produsertvann på Johan Castberg
-
Høring publisert 28.10.2025
Frist: 09.12.2025
Klima, Regelverk
Høring - forslag til endringer i lov om bærekraftige produkter
-
Høring publisert 12.11.2025
Frist: 10.12.2025
Kjemikalier, Regelverk
Foreslår endring i biocidforskriften