Kommunen fastsetter snøskuterløyper ved å vedta en forskrift med kart over løypene, sammen med bestemmelser for bruken av løypene. Krav til prosess fram mot vedtatte løyper følger av forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag § 4a tredje ledd.
Krav i forvaltningsloven
Særregler
I tillegg til prosesskravene i forvaltningsloven, gir nasjonal forskrift prosessregler som går lengre enn forvaltningslovens grunnleggende krav.
Tilleggskrav
Se forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag § 4a tredje, sjette og sjuende ledd. Kommunen må:
- sende forslag til snøskuterløyper på høring som beskrevet i plan- og bygningsloven § 11-14
- kunngjøre vedtak om snøskuterløyper etter reglene i plan- og bygningsloven § 12-12 fjerde og femte ledd.
- utrede virkningen løypene vil ha for friluftsliv og naturmangfold før forslaget sendes på høring. Les mer om utredning i steg 3 i denne veilederen.
- innhente samtykke fra grunneier før vedtak om snøskuterløyper blir fattet. Les mer om samtykke fra grunneier i steg 2 i denne veilederen.
Medvirkning
Å etablere snøskuterløyper krever medvirkning, samarbeid, offentlighet og informasjon.
Offentlige etater
Kommunen bør tidlig i prosessen ta kontakt med fylkeskommunen og aktuelle sektormyndigheter som for eksempel statsforvalteren, Vegvesenet, Norges Vassdrags- og energidirektorat og politiet. Der det er aktuelt med grensekryssing bør kommunen også involvere norske, svenske eller finske tollmyndigheter.
Vegeier
Kommunen må involvere vegeier tidlig i prosessen hvis snøskuterløyper skal legges langs eller over veier.
Interessegrupper
Berørte interessegrupper må få komme til orde i beslutningsprosessen. Eksempler:
- Næringsinteresser, herunder reindriftsnæringa
- Beboerforeninger, grunneiere, velforeninger og hytteforeninger
- Turlag og andre friluftslivsorganisasjoner
- Miljøorganisasjoner
Andre tiltak
Kommunen bør vurdere om det er behov for å ta andre grep for å sikre en god og åpen prosess, ut over prosesskravene som finnes i forskriften § 4 a. Dette kan for eksempel være oppstartsmøte med de berørte, eller møter med parter for å drøfte bestemte tema.
Kommunene bør ivareta åpenhet i slike prosesser og oppfordres til å følge rådene i denne veilederen: