1. Introduksjon til handlingsplanen

En handlingsplan er et dokument som konkretiserer hvilke handlinger som må til for å nå et mål. Bakgrunnen for de valgte handlingene ligger som regel i forarbeidene og omtales ikke i selve handlingsplanen.

Handlingsplanen skal fungere som et overordnet verktøy for forvaltning på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå. Brukere av planen er hovedsakelig de som forvalter virkemidlene (forvaltningsmyndigheter på ulike nivå, kommuner, Statsforvalter, andre sektorer). Den er også relevant for de som utfører tiltakene, og for andre aktører som forvaltningen samarbeider med i oppfølgingen.

Handlingsplanen identifiserer hva som skal gjøres (tiltak), hvem som gjør hva, hvordan arbeid og tiltak organiseres og finansieres, og hvilke juridiske, økonomiske og administrative virkemidler som er aktuelle å bruke.

1.1 Hva er olivinskog?

Olivinskog som utvalgt naturtype er fastmarksskog som vokser på ultramafisk grunn. Slik berggrunn inneholder tungmetallrike mineraler som olivin og serpentin, og skaper særegne vekstforhold. Hvor stor innvirkning berggrunnen har, avhenger blant annet av tykkelsen på humuslaget og graden av forvitring i løsmassene. De mest karakteristiske forekomstene av olivinskog finnes der humusdekket er tynt, eller der vegetasjonen vokser direkte på forvitringsmateriale. Olivinskog kjennetegnes av en særpreget artssammensetning i markvegetasjonen, og er vanligvis dominert av furu.

1.1.1 Viktig for naturmangfoldet

Ultramafisk berggrunn gir opphav til særegne økologiske forhold, som legger til rette for et unikt og spesialisert naturmangfold i olivinskog. Skogtypen har en karakteristisk soppflora av blant annet sopp som lever i samspill med furutrær, såkalte mykorrhizasopp (Gaarder et al., 2024). Denne gruppen omfatter flere sjeldne og rødlistede arter, der sopper som glattstorpigg og fagervokssopper klarer seg spesielt godt (Gaarder et al., 2024; Holtan, 2008).

Enkelte karplanter spesialiserer seg helt eller delvis på olivinberggrunn, slik som brunburkne, blankburkne og grønnburkne, hvor førstnevnte nesten utelukkende vokser på olivinberg (Lid og Lid, 2005; Holtan, 2008). Flere arter har også utviklet egne underarter og genetiske varianter som er tilpasset de krevende forholdene (Artsdatabanken, 2019; Elven, 2024). Naturmangfoldet i olivinskog viser seg dermed både i artssammensetningen og i genetisk variasjon innen arter.

Flere arter i olivinskog er avhengig av åpne olivin-bergflater og en god kontakt med jordsmonnet, og det er derfor viktig å hindre humusoppbygging. I olivinfuruskog finnes det også flere truede arter med tilknytning til gammel skog. Selv om disse ikke er direkte knyttet til olivinberggrunn, er olivinfuruskog et viktig habitat for naturmangfold knyttet til gammelskog (Gaarder et al., 2024). Opprettholdelse av åpen skogstruktur og å utvikle skogen mot naturtilstand, vil derfor være viktig for denne delen av naturmangfoldet i olivinskog.

Det pekes videre på et potensiale for at det kan finnes flere andre sjeldne og truede arter i olivinskog, som vi enda ikke har oversikt over (Gaarder et al., 2024).

1.1.2 En truet naturtype – Nasjonal og internasjonal status

Olivinskog er ikke vurderingsenhet i Norsk rødliste for naturtyper 2025 (Artsdatabanken, 2025). Dette i motsetning til rødliste for naturtyper i 2011 og 2018. Årsaken er endring i metodikk og overgang til Natur i Norge (NiN) 3.0. Les mer om bakgrunnen for dette i Halvorsen (2025) og på Artsdatabanken sine nettsider: Oversettelsesnøkkel og utvalgte naturtyper | Artsdatabanken

I Norsk rødliste for naturtyper 2018 var olivinskog kategorisert som 'sterkt truet' (EN) (Framstad & Bendiksen, 2018). Dette skyldes at olivinskog har en svært begrenset utbredelse, med et sterkt tyngdepunkt i Sunnmøre/Nordfjord (Miljødirektoratet, u.å.-b), i kombinasjon med andre påvirkningsfaktorer som kan redusere både areal og økologisk kvalitet. De viktigste påvirkningsfaktorene i olivinskog er arealtap knyttet særlig til utbygging og mineralutvinning, og skogbruk i form av blant annet åpne hogstformer og etablering av gran (Framstad & Bendiksen, 2018; Miljødirektoratet, u.å.-b).

Olivinskog inngår i Oppfølgingsplan for trua natur som en naturtype som forvaltningen skal følge opp spesielt. I 2018 ble det utarbeidet kunnskaps- og beslutningsgrunnlag for naturtyper i oppfølgingsplanen. Det tok utgangspunkt i Norsk rødliste for naturtyper 2011, hvor olivinskog var kategorisert som 'sterkt truet' (EN) (Lindgaard & Henriksen, 2011). Ett av hovedvirkemidlene i beslutningsgrunnlaget for olivinskog er utvalgt naturtype (Miljødirektoratet, u.å.-b), og i 2020 ble olivinskog pekt ut som utvalgt naturtype etter naturmangfoldloven.

Oppfølgingsplan for trua natur er et tverrsektorielt samarbeid mellom flere direktorater og departementer for å bedre statusen til den mest truede naturen i Norge. Planen ble igangsatt som oppfølging av Meld. St. 14 (2015–2016) Natur for livet og skal gjennomføres innen 2035.

Målet er å bedre rødlistestatusen for et utvalg truede arter og naturtyper. Arbeidet følger utredningsinstruksen, og omfatter beregninger av hvilke tiltak som er nødvendige, hva de vil koste, og hva som er mulig å oppnå. Basert på disse vurderingene er 23 arter og 16 naturtyper prioritert for oppfølging per 2025. Mange av naturtypene er viktige leveområder for flere truede arter.

Som en del av arbeidet er det utpekt flere prioriterte arter og utvalgte naturtyper. Det er også etablert en tverrsektoriell direktoratsgruppe ledet av Miljødirektoratet, som skal sørge for god samordning av tiltak og bruk av virkemidler partene har forpliktet seg til å følge opp.

Les mer på Miljødirektoratets nettsider: Veileder – Oppfølgingsplan for trua natur

Utenfor Norge finnes det få dokumenterte forekomster av olivinskog, og naturtypen fremstår som sjelden i internasjonal sammenheng. Det finnes foreløpig ingen europeisk rødlistevurdering av olivinskog, og kunnskapsgrunnlaget for naturtyper knyttet til ultramafisk berggrunn er begrenset (European Environment Agency, u.å.). I Nord-Amerika regnes de fleste olivinbetingede habitattypene som kritisk truet, på grunn av svært få forekomster kombinert med mineralutvinning og andre inngrep som reduserer tilstanden og naturmangfoldet (NatureServe, 2025).

1.2 Utvikling og konsekvenser uten videre tiltak

Nullalternativet for olivinskog er i arbeidet med Oppfølgingsplan for trua natur beskrevet som akselererende arealtap og økende tilstandsreduksjon (Miljødirektoratet, u.å.-b). For å stanse denne utviklingen må videre arealtap sterkt reduseres, og tilstanden i tidligere påvirkede områder må forbedres.

Det finnes i dag ingen etablert overvåking av naturtypen, og kunnskapen om effektene av ulike tiltak er begrenset. Dagens vurderinger av tilstand og behov for tiltak bygger i stor grad på arbeidet med rødlista for naturtyper og Oppfølgingsplan for trua natur.

Dette er første versjon av handlingsplanen for olivinskog. Planen inneholder derfor mer bakgrunnsinformasjon enn reviderte planer for andre naturtyper, og innholdet må vurderes og oppdateres oftere. Eventuelle endringer vil dokumenteres i endringsloggen til den digitale handlingsplanen.

1.3 Nasjonale og internasjonale føringer

1.3.1 Naturmangfoldloven – Områdevern og forskrift om utvalgte naturtyper

Norge har sluttet seg til flere internasjonale avtaler som sammen med nasjonale målsettinger gir grunnlaget for arbeidet med å bevare truet natur. Naturmangfoldloven, med verneforskrifter og forskrift om utvalgte naturtyper, er sentrale virkemidler for å oppfylle disse forpliktelsene. Utvalgt naturtype og handlingsplan for olivinskog er en viktig del av dette arbeidet, og sammen med områdevern skal dette bidra til naturmangfoldlovens § 4 om forvaltningsmål for naturtyper og økosystemer, og § 5 om forvaltningsmål for arter.

Kapittel V i naturmangfoldloven gir en nærmere beskrivelse av regelverket for områdevern. I § 33 vises det til at målet for områdevern blant annet skal være å bidra til bevaring av "truet natur og økologiske funksjonsområder for prioriterte arter". Les mer om vern av norsk natur på Miljødirektoratets nettsider: Norges verneområder

Kapittel VI i naturmangfoldloven gir en nærmere beskrivelse av regelverket for utvalgte naturtyper. I § 52 beskrives det hva det skal legges vekt på ved utvelgelse av om en naturtype skal bli utvalgt. Hovedregelen finnes i § 53, som slår fast at det ved all utøving av offentlig myndighet skal tas særskilt hensyn til forekomster av utvalgte naturtyper.

Olivinskog ble i desember 2020 innlemmet i forskrift om utvalgte naturtyper, og fikk da status som utvalgt naturtype. Formålet med forskriften er "å ivareta mangfoldet av naturtyper innenfor deres naturlige utbredelsesområde og med det artsmangfoldet og de økologiske prosessene som kjennetegner den enkelte naturtype" (Forskrift om utvalgte naturtyper etter nml., 2011, § 1). Dette er i tråd med forvaltningsmålet i naturmangfoldloven § 4. Det finnes en egen veileder for forvaltning av utvalgte naturtyper på Miljødirektoratets nettsider: Veileder utvalgte naturtyper  

For olivinskog vil også annet regelverk være relevant (se kap. 4.1). I arealsaker vil plan- og bygningsloven og byggesaksforskriften være aktuelle. I tillegg kan saker etter skogbruksloven og jordlova berøre forekomster av olivinskog. Ved tvil om regelverk eller plikter skal kommunen kontaktes for veiledning.

Slik utgjør lovverket et nasjonalt forpliktende rammeverk for å sikre olivinskog som naturtype.

1.3.2 Nasjonale miljømål

Handlingsplanen for olivinskog foreslår tiltak som støtter opp under flere av Norges nasjonale mål for naturmangfold (Miljødirektoratet, u.å.-a):

  • Mål 1.1– Økosystemene skal ha god tilstand og levere økosystemtjenester
  • Mål 1.2– Ingen arter og naturtyper skal utryddes, og utviklingen til truede og nær truede arter og naturtyper skal bedres
  • Mål 1.3– Et representativt utvalg av norsk natur skal tas vare på for kommende generasjoner

Mål 1.1. og 1.2 ligger til grunn for at olivinskog som truet naturtype forvaltes gjennom virkemiddelet utvalgt naturtype og en tilhørende handlingsplan.

Handlingsplanen bidrar til mål 1.3 gjennom arbeidet med å øke kunnskapen om skogtypen og identifisere områder som kan være aktuelle for fremtidig vern.

1.3.3 Norsk handlingsplan for naturmangfold

Stortingsmeldingen Bærekraftig bruk og bevaring av natur (Meld. St. 35 (2023–2024)) er Norges nasjonale handlingsplan for å oppfylle forpliktelsene i den globale naturavtalen (Kunming–Montreal). Planen peker blant annet på at regjeringen vil sikre bedre ivaretakelse av truet natur i skog og gjennomføre Oppfølgingsplan for trua natur. Handlingsplanen for olivinskog støtter opp under disse prioriteringene ved å rette innsatsen mot en sterkt truet naturtype i skog, som er prioritert for særlig oppfølging i henhold til oppfølgingsplanen. I Meld. St. 35 (2023–2024) videreføres også målet fra Meld. St. 14 (2015–2016) Natur for livet om at 10 % av skogen i Norge skal vernes. Ved starten av 2025 var omtrent 5,4 % prosent vernet (Miljødirektoratet, 2025). Handlingsplan for olivinskog støtter opp under dette gjennom tiltak for ivaretakelse av forekomster.  

1.3.4 Internasjonale forpliktelser

FN har utpekt 2021-2030 til verdens tiår for restaurering av økosystemer. Naturavtalen (Kunming–Montreal-rammeverket for naturmangfold), som ble inngått under konvensjonen om biologisk mangfold (CBD), har som mål å stanse og reversere tapet av natur og økosystemer. Blant delmålene er at minst 30 % av alt landareal skal bevares, og minst 30 % av forringet natur skal restaureres innen 2030 (CBD, 2022). Regjeringen beskriver hvordan Norge skal følge opp naturavtalen i stortingsmeldingen Bærekraftig bruk og bevaring av natur (Meld. St. 35 (2023–2024)). Handlingsplanen for olivinskog inngår i dette arbeidet, og tiltakene i planen kan bidra til å oppfylle flere av de globale målene i naturavtalen.

Olivinskog er en naturtype som har størsteparten av sin utbredelse i Norge, og bevaring her er derfor viktig for å ivareta den globale forekomsten. Under Bernkonvensjonen er flere serpentinpregede naturtyper identifisert som habitater med behov for særskilte bevaringstiltak (Resolution No. 4, 1996). Dette understreker Norges internasjonale ansvar for å ta vare på slike naturtyper.

Oppfølgingsplan for trua natur er også en del av Norges arbeid med å oppfylle forpliktelsene under konvensjonen om biologisk mangfold (CBD), jf. Meld. St. 14 (2015–2016) Natur for livet

1.3.5 Bidrag til andre nasjonale planer og satsinger

Tiltakene i handlingsplanen for olivinskog bidrar til måloppnåelse i flere nasjonale planer og satsinger knyttet til naturmangfold. Det er økende fokus på samordning mellom sektorer og virkemidler i forvaltningen av truede naturtyper, ettersom en helhetlig tilnærming til forvaltning og skjøtsel bidrar til mer målrettet og effektiv innsats der behovet er størst.

Handlingsplanen for olivinskog ses i sammenheng med andre virkemidler og prioriteringer, og bygger opp under allerede etablerte tiltak.

Blant annet så inngår Olivinskog i Oppfølgingsplan for trua natur – en nasjonal og tverrsektoriell plan for å følge opp den mest truede naturen i Norge (se kap. 1.1.2).

Videre så sees handlingsplan for olivinskog i samråd med øvrige handlingsplaner for truede arter og naturtyper: Truede arter og naturtyper

Klikk på navnene under for å se hvordan handlingsplan for olivinskog støtter opp under konkrete mål og tiltak i andre utvalgte nasjonale planer.

Artsdatabanken. (2019, 7.mai).  Berggrunn med avvikende sammensetning - som uLKM på jorddekt mark. https://artsdatabanken.no/Pages/236569/Berggrunn_med_avvikende_sammensetning__small_-

Artsdatabanken. (2025, 26. november). Norsk rødliste for naturtyper 2025. Hentet (26.22.2025) fra:  https://lister.artsdatabanken.no/naturtyper/2025

CBD. (2022). Kunming-Montreal Global Biodiversity Framework. Conference of the Parties to the Convention on Biological Diversity, Montreal, Canada. https://www.cbd.int/doc/decisions/cop-15/cop-15-dec-04-en.pdf

European Environment Agency. (u.å.). Red List of Habitats hierarchical view. https://eunis.eea.europa.eu/habitats-code-browser-redlist.jsp?expand=8016#level_8016

Forskrift om Miljøvedtaksregisteret. (2014). Forskrift om Miljøvedtaksregisteret (FOR-2011-05-13-512). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-05-13-512

Forskrift om utvalgte naturtyper etter nml. (2011). Forskrift om utvalgte naturtyper etter naturmangfoldloven (FOR-2011-05-13-512). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-05-13-512

Framstad, E. & Bendiksen, E. (2018). Litt tørkeutsatt og tørkeutsatt ultramafisk skogsmark, Skog. Norsk rødliste for naturtyper 2018. Artsdatabanken, Trondheim. Hentet (01.10.2025) fra: https://artsdatabanken.no/RLN2018/366

Gaarder, G., Branderud, T. E., Reiso, S. & Lorentzen, M. N. (2024). Forvaltningsråd for olivinskog. Rettet mot skogsdrift, skjøtsel og fysiske inngrep. (Notat 2024-N7). Miljøfaglig Utredning. https://rapportbase.mfu.no/uploads/MU2024-N7-Forvaltningsr%C3%A5d%20for%20olivinskog.pdf

Halvorsen, R. (2025). Oversettelse mellom Rødliste for naturtyper 2018, NiN versjon 3.0 og Rødliste for naturtyper 2025 (Natur i Norge Systemdokumentasjon 3:1-103). NiN3-SD3-oversettelse-RLN-2018-NiN-versjon-3-rodliste-for-naturtyper-2025.pdf.pdf

Holtan, D. (2008). Olivinskogene i Norge – en oppsummering av status og verdi (Rapport 2008:06). Møre og Romsdal fylke, areal- og miljøvernavdelingen. https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-more-og-romsdal/dokument-fmmr/miljo-og-klima/rapportar-miljovern/2008_06_olivin_bruc3.pdf

Lid, J. & Lid, D. T. (2005). Norsk flora (7. utg., R. Elven, Red.). Det norske samlaget.

Lindgaard, A. & Henriksen, S. (Red.). (2011). Norsk rødliste for naturtyper 2011. Artsdatabanken. https://artsdatabanken.no/Files/13974/Norsk_r_dliste_for_naturtyper_2011_(PDF)

Meld. St. 14 (2015–2016). Natur for livet. Klima- og miljødepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-14-20152016/id2468099/

Meld. St. 35 (2023–2024). Bærekraftig bruk og bevaring av natur. Klima- og miljødepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-35-20232024/id3054780/

Miljødirektoratet. (2025, 28. april). Miljøindikator 1.3.6: Vernet skog hvor skogbruk ikke er tillatt; totalt og fordelt på produktiv og uproduktiv skog. Miljøstatus. https://miljostatus.miljodirektoratet.no/miljomal/naturmangfold/miljomal-1.3/miljoindikator-1.3.6

Miljødirektoratet. (u.å.-a). Nasjonale miljømål. Miljøstatus. https://miljostatus.miljodirektoratet.no/miljomal/miljomaal/

Miljødirektoratet. (u.å.-b). Trua natur: Oversikt over tiltak i oppfølgingsplanen. Hentet (05.11.2025) fra: https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/datavisualisering/trua-natur/

NatureServe. (2025). NatureServe Explorer. https://explorer.natureserve.org/

Naturmangfoldloven. (2009). Lov om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven) (LOV-2009-06-19-100). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-100

Resolution No. 4 (1996) on listing endangered natural habitats requiring specific conservation measures (Adopted by the Standing Committee of the Convention on the Conservation of European Wildlife and Natural Habitats on 6 December 1996). https://search.coe.int/democracy?i=09000016807469e7

Sydenham, M. A. K, Myklebust, H., Jokerud, M., Singsaas, F. T., Töpper, J. P. & Hanssen, O. (2023). Kartlegging av naturtyper som bidrar med blomsterressurser og larvesubstrater til pollinerende insekter i Norge (Rapport M-2653|2023). Norsk institutt for naturforskning. https://www.miljodirektoratet.no/publikasjoner/2024/februar-2024/kartlegging-av-naturtyper-som-bidrar-med-blomsterressurser-og-larvesubstrater-til-pollinerende-insekter-i-norge/

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid