EU har vedtatt endringer i EUs klimakvotesystem som en del av "Klar for 55-pakken". Klimapakken skal sikre at EU når målet om å redusere utslippene av klimagasser med 55 prosent fra 1990 til 2030.   

I Norge er EUs klimakvotedirektiv gjennomført i klimakvoteloven og klimakvoteforskriften. De nye endringene i direktivet må innlemmes i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett før regelverket gjelder i Norge. Vilkårene for EFTA-statenes deltakelse og innlemmelse av regelverket i EØS-avtalen, gjenstår å avklare.

Overordnet informasjon om endringene i regelverket finner du her: EUs klimapakke og endringer i EUs kvotesystem - Miljødirektoratet (miljodirektoratet.no)

Høring: Endringer i klimakvoteloven

Forslag til endringer i klimakvoteloven er sendt ut på offentlig høring. Forslaget gjennomfører blant annet endringer i direktiv 2003/87/EF ("klimakvotedirektivet") i norsk rett.

Oversikt over endringer i EUs klimakvotesystem for industri

Se oversikten nedenfor over hovedinnholdet i endringene i EUs klimakvotesystem, som gjelder industri- og kraftproduksjon som er vedtatt i EU (oversikten er ikke uttømmende). Endringene gjelder fra 2024 i EU med mindre annet er spesifisert. Det gjøres også endringer i EUs klimakvotesystem som gjelder alle sektorer, blant annet endres datoen for når kvoter må leveres inn til oppgjør fra 30. april til 30. september.

Forslag til endringer i klimakvoteloven som er på høring, (se over) inneholder endringer i begrepsbruk. Innholdet på denne nettsiden tar derfor hensyn til endret begrepsbruk som fremgår i høringen om endringer i klimakvoteloven.

Endringer som gjelder klimakvoteregisteret, luftfart og skipsfart er ikke inkludert i oversikten på denne siden. Du finner mer informasjon om disse temaene her:

I tillegg til disse endringene, så kommer det med Klar for 55-pakken et nytt kvotesystemet for veitrafikk, bygg og ytterligere sektorer (ETS2). Dette er ikke omtalt på denne siden.

Overordnede endringer

Endringer knyttet til tildeling av vederlagsfrie kvoter til industri

Endringer knyttet til karbonfangst og lagring (CCS og CCU)

Aktiviteten for transport av CO2 med formål for geologisk lagring endres. Den endres slik at alle former for transport av CO2 vil være omfattet av aktiviteten, og gjelder derfor ikke lenger kun transport i rør.

Anlegg med aktivitetene fangst, transport og lagring av CO2 (CCS) får rett på tildeling fra 2026.

Det skal videre komme en ny underliggende rettsakt som definerer kriterier for når CO2 anses for å være kjemisk bundet i et produkt og hvilke produkter det vil gjelde.

Videre utvikling av EUs klimakvotesystem

I regelverket som er vedtatt i EU er det angitt en rekke oppgaver som EU-kommisjonen skal gjennomføre som gjelder videreutvikling av systemet. Blant annet skal EU-kommisjonen vurdere følgende ila juli 2026:

  • hvordan negative utslipp som fjernes fra atmosfæren og permanent lagres skal gjøres rede for, og hvordan slike utslipp kan inkluderes i EUs klimakvotesystem
  • om det er gjennomførbart å redusere grensen på innfyrt termisk effekt på 20 MW i vedlegg I i klimakvotedirektivet fra 2031
  • om anlegg som hovedsakelig forbrenner kommunalt avfall skal inkluderes i EUs klimakvotesystem i sin helhet fra 2028. I tillegg skal EU-kommisjonen se på mulighetene for å inkludere andre avfallsbehandlingsprosesser i EUs klimakvotesystem.