Forskrift om å begrense utslipp fra bygge- og anleggsplasser gir kommunen myndighet til å påby bruk av nullutslippsløsninger og biogass på bygge- og anleggsplasser. De lokale klimakravene må kommunen vedta som en forskrift.

I denne veilederen omtales de ytre rammene for kommunens myndighet etter forskriften. Videre kommer vi med noen eksempler på hvordan påbud kan innrettes og hva kommunene må tenke på i utformingen.

Dette er første versjon av veilederen. Den vil bli videre utdypet og oppdatert framover.

 

Innhold

  1. 1 Kommunens myndighet Det er opp til kommunen å utforme lokale klimakrav til bygge- og anleggsplasser.
  2. 2 Utarbeide lokale krav Kravene må tilpasses lokale forhold og forutsetninger.
  3. 3 Høring og kunngjøring av lokal forskrift Det er opp til kommunen å vedta lokale klimakrav til bygge- og anleggsplasser.

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

Forskriften gir kommunen myndighet til å påby bruk av nullutslippsløsninger og biogass på BA-plasser etter forurensningsloven § 9 i lokal forskrift.  Den gjelder direkte utslipp.

Forskriften er utformet for å gi kommunen stor frihet i utformingen av et slikt påbud, men krever at påbudet tilpasses lokale forhold og forutsetninger. Det er viktig at kommunen bruker tilstrekkelige ressurser på å utrede og utforme eventuelle krav.

Pil høyre

Formål

Formålet med å gi kommunen myndighet til å stille klimakrav til bygge- og anleggsplasser er å redusere direkte utslipp fra bygge- og anleggsvirksomhet gjennom lokalt tilpassede krav. Dette kan gi økt etterspørsel etter utslippsfrie løsninger, økt innfasing av elektriske eller andre utslippsfrie maskiner og bidra til å modne teknologien og markedet.

Nullutslipp eller utslippsfritt

Nullutslipp eller utslippsfritt innebærer at det ikke er utslipp av CO2 eller andre klimagasser, eller utslipp av luftforurensning som NOx og svevestøv. Utslippsfrie kjøretøy og maskiner kan være elektriske eller hydrogendrevne, og utslippsfrie varmebehov kan dekkes av for eksempel fjernvarme eller elektrisitet.

Kommunen kan avgrense krav til

  • å gjelde hele eller nærmere angitte deler av kommunen, enkelteiendommer eller visse typer bygge- og anleggsplasser
  • en andel av utslippene, og kravene kan trappes opp over tid. 

Det kan ikke stilles klimakrav til:

Det er i dag få aktuelle maskiner som kan bruke biogass. Det medfører at dette alternativet er lite aktuelt i dag. I fremtiden kan imidlertid bruk av biogass tenkes å fylle en nisje.

Pil høyre

Gjelder kun direkte utslipp

Myndigheten gjelder direkte utslipp fra energibruk som skjer inne på BA-plasser som i sin helhet ligger innenfor kommunens grenser. BA-plasser som strekker seg over flere kommuner vil ikke være omfattet av en kommunal forskrift gitt etter denne forskriftskompetansen.

Videre kan den lokale forskriften kun omfatte direkte utslipp inne på BA-plassen. Typisk eksempel på direkte utslipp er utslipp fra forbrenningsmotorer, byggvarme og byggtørk og transport inne på området. For alle eller deler av disse utslippene kan kommunen kreve at det i stedet brukes nullutslippsløsninger eller biogass.    

At forskriftskompetanse gjelder direkte utslipp, innebærer at den ikke gir hjemmel til å gi lokal forskrift som stiller krav til indirekte utslipp eller utslipp som har sammenheng med BA-plassen men som skjer utenfor plassens areal. Eksempel på slikt utslipp er:

  • bruk og produksjon av materialer
  • avfallshåndtering
  • transport av materialer og personell til og fra bygge- og anleggsplassen
  • energibruk i byggets bruksfase
  • utslipp fra arealbruksendringer som følge av byggeaktivitet.

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

Det følger av forskriften om å begrense utslipp fra bygge- og anleggsplasser at krav skal tilpasses lokale forhold og forutsetninger.

Kommunen har også en utredningsplikt etter forvaltningsloven § 37, og før en forskrift kan vedtas skal kommunen sørge for at saken er så godt opplyst som mulig.

Det er derfor viktig at kommunen i saksbehandlingen setter av nødvendige tid og kapasitet til å kartlegge hvordan påbud og unntak kan innrettes på hensiktsmessige måter. Kommunen bør veie fordeler mot ulemper, og vurdere hvor og når det er hensiktsmessig å stille klimakrav. 

Miljødirektoratet har utarbeidet en veileder for å fastsette lokale forskrifter. Når lokale forskrifter skal utformes, må fastsatte regler for saksbehandling følges.

 

Pil høyre

Kartlegg nå-situasjon

Dersom kommunen vurderer å utarbeide en lokal forskrift, kan det være nyttig å kartlegge nettsituasjonen i kommunen for å finne ut hvor det ligger til rette for å stille krav om utslippsfrie løsninger på bygge- og anleggsplasser (BA-plasser). Kommunen bør ha et tett samarbeid med lokale nettselskaper for å vurdere de praktiske mulighetene for lokale klimakrav til bygge- og anleggsplasser (særlig ved påbud om bruk av el-maskiner).  

Videre kan det være nyttig å kartlegge tilgjengeligheten av utslippsfrie maskiner i kommunen eller regionen. Noen kommuner vil ha kjennskap til tilgangen på nullutslipps anleggsmaskiner gjennom erfaringer fra egne anskaffelser. Dialog med aktører i byggebransjen vil være viktig for å få en god oversikt over hvilke krav som kan være hensiktsmessige å stille.

Erfaringsutveksling med andre kommuner kan også gi kunnskap om hva som kan være hensiktsmessige krav.

Pil høyre

Tilpasse krav til lokale forhold

Kommunen har et vidt handlingsrom til å tilpasse kravene til lokale forhold og forutsetninger. I punktene nedenfor er det listet opp noen tilpasninger som kommunen kan gjøre, og bør vurdere i utforming av forskrift.

Kommunen har et vidt handlingsrom til å tilpasse kravene til lokale forhold og forutsetninger. I punktene nedenfor er det listet opp noen tilpasninger som kommunen kan gjøre, og bør vurdere i utforming av forskrift.

Kravene kan gjelde for bestemte eller avgrensede områder i kommunen.

Dette kan for eksempel være aktuelt i kommuner der avstander, eller forhold som tilgang på strøm eller nettkapasitet gjør det utfordrende å innfri påbud om nullutslippsløsninger eller biogass.

Forurensningsloven § 9 fjerde ledd åpner for at den lokale forskriften kan begrenses til bestemte geografiske områder. Kommunen må ta stilling til hvor i kommunen forholdene ligger til rette for å stille krav. Innenfor avgrensede områder kan være mulig å oppstille strengere krav enn de generelle kravene kommunen stiller, dersom forholdene ligger til rette for det.

Kravene kan rettes kun mot bestemte prosjekter over en viss størrelse.

Selv om den nedre grensen for kommunens myndighet er tiltak som krever byggesaksbehandling, kan det i noen tilfeller være hensiktsmessig å gjøre andre avgrensinger. For eksempel kan kommunen avgrenses virkeområdet til kravene slik at kun større bygge- og anleggs prosjekter i kommunen omfattes.

Kommunen bestemmer hvor stor andel av energibruken som skal være utslippsfri og krav kan innføres gradvis.

På bakgrunn av konsekvensene klimakrav har for forhold som konkurranse, tilgjengelig teknologi, kostnader og øvrige konsekvenser for utbyggingsprosjekter i kommunen bør kommunen vurdere hvor stor andel av energibruken som skal være utslippsfri.

Kravene kan også innføres gradvis, for eksempel kan kommunen bestemme at 50 % skal være utslippsfritt i 2026, med en opptrapping til 80 % i 2030. 

Pil høyre

Konsekvensvurdering

Før kommunen utarbeider en lokal forskrift, bør den lage en kortfattet konsekvensvurdering av fordelene og ulempene en forskrift vil medføre. Konsekvensvurderingen bør baseres på kunnskap om bygge- og anleggsvirksomhet i kommunen, og kostnader forbundet med innføring av en forskrift. Kostnadene bør veies opp mot fordeler og ulemper. Vurderingen kan ha følgende innhold: 

  • sammendrag 
  • problembeskrivelse: klimagassutslipp fra bygge- og anleggsvirksomhet i kommunen 
  • begrunnelse for valg av forskrift som løsning 
  • nytteeffekter 
  • samfunnskostnader forbundet med forslaget 
  • eventuelt andre virkninger 

Andre virkninger kan for eksempel være hvordan eventuelle krav vil påvirke konkurransen i markedet og antall mulige tilbydere i anbudskonkurranser.  

Pil høyre

Hvilke typer krav kan kommunen stille?

Det er opp til kommunen hvilken type krav som stilles.

Her er noen eksempler på ulike typer krav som kommunen eventuelt kan stille i en lokal forskrift (ikke uttømmende):

Kommunen kan stille krav om utslippsfrie bygge- eller anleggsplasser innen et gitt år. Dersom dette settes til et år langt fram i tid, vil det gi forutsigbarhet for berørte markedsaktører, men samtidig kan det ta lang tid før forskriften gir faktiske utslippsreduksjoner.

En helt utslippsfri BA-plass kan i mange tilfeller være teknisk utfordrende å få til. For noen maskintyper fins det ennå ikke tilgjengelige utslippsfrie alternativer, og det kan være utfordringer knyttet til tilgjengelig nettkapasitet. Her vil unntaket om krav som ikke er teknisk mulig å nå, kunne anvendes.

Kommunen kan vurdere å stille krav om utslippsfrie BA-plasser innrettet mot definerte geografiske områder i kommunen, der nærhet til infrastruktur gjør det særlig aktuelt.

Kommunen kan kreve at en prosentandel av maskintimene eller energiforbruket på en BA-plass skal være utslippsfritt. Det kan være komplekst å stille denne typen krav, fordi det krever dokumentasjon av totalt antall maskintimer og antall timer hver maskin er benyttet, eller det totale energiforbruket over tid. Et krav rettet mot antall maskintimer, kan resultere i at kravet oppfylles ved å erstatte de aller minste maskinene, der dieselforbruket er lavere i utgangspunktet.

Fordi elektriske maskiner er mer energieffektive enn dieselmaskiner, vil det totale behovet for tilført energi på en bygge- og anleggsplass endre seg hvis man erstatter en dieselmaskin med en elektrisk maskin. Derfor er det viktig å ta hensyn til forskjellig virkningsgrad mellom elektriske maskiner og dieselmaskiner ved utforming av nivået på et obligatorisk krav. For eksempel, vil et krav om at 10 prosent av tilført energi på bygge- og anleggsplassen skal være utslippsfritt, tilsvare at anslagsvis 18 prosent av det opprinnelige dieselforbruket (dersom det kun brukes dieselmaskiner) må erstattes.

En ulempe med denne typen krav er at et øyeblikksbilde på et tilsyn ikke nødvendigvis vil kunne gi svar på om kravene om andel maskintimer eller andel energibruk overholdes.

Dersom kommunen ønsker å stille denne typen krav, bør det også stilles krav til dokumentasjon som muliggjør kontroll av om kravene er overholdt.

Det kan være krav om at alle gravemaskiner, alle hjullastere, eller gravemaskiner under for eksempel 12 tonn skal være utslippsfrie.

Dette kan være lettere å kontrollere enn krav rettet mot andel maskintimer eller andel av energiforbruk. En mulig ulempe er at entreprenører tilpasser seg og bruker større maskiner enn nødvendig.  

Nyttige lenker

Unntak fra kravene

Kommunen må innta unntak for tilfeller der kravene ikke er teknisk mulig å nå, eller blir uforholdsmessig kostbare. Dette følger av § 2 i delegeringsforskriften.  

Kommunen bør også vurdere å innta andre unntaksbestemmelser i sin lokale forskrift, slik at det kan gjøres nødvendige unntak fra fastsatte krav. Det kan være flere lokale forhold som gir rimelig grunn for unntak i enkelttilfeller, og kommunen bør gjøre en avveining av ulike hensyn i enkeltprosjekter. For eksempel kan hensynet til forsvar og sikkerhet være slike særlige grunner, eller at tilgangen til strøm eller tilstrekkelig effekt er krevende i enkeltprosjekter eller områder.  

Vedtar kommunen forskrift som nevnt i §1, skal forskriften åpne for unntak i tilfeller der kravene: 

  1. ikke er teknisk mulig å nå, 
  1. blir uforholdsmessig kostbare 

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid
Pil høyre

Høring

Kommunen må sende forslaget til ny forskrift til berørte virksomheter og organisasjoner for uttalelse.

Hensikten med høringen er å gi dem som vil bli berørt, en mulighet til komme med sine synspunkter på forslaget.

Kommunen bestemmer selv hvordan høringen skal gjennomføres, se forvaltningsloven § 37 tredje ledd. Det er mest vanlig å sende et høringsbrev der høringsinstansene blir bedt om å uttale seg om forslaget innen en bestemt frist. Kommunene kan normalt sette fristen til to måneder for kommunale forskrifter. I noen tilfeller kan det være mer hensiktsmessig å holde et høringsmøte der berørte instanser kan gi muntlige synspunkter på forskriftsforslaget (se forvaltningsloven § 37 femte ledd tredje punktum). I viktige og kompliserte saker kan det være naturlig å holde et høringsmøte i tillegg til den skriftlige høringsprosessen. 

Aktører i den lokale byggebransjen vil være naturlig å inkludere i høring av en lokal forskrift.  

Pil høyre

Kunngjøring

Når forskriften er fastsatt skal den kunngjøres i Norsk Lovtidend. Dette følger av forvaltningsloven § 38 første ledd bokstav c. Hensikten med kunngjøringen er å gjøre forskriften offentlig kjent og tilgjengelig. Kommunestyret eller den kommunale etaten som har fastsatt forskriften, må sørge for at den blir kunngjort.

Det er også viktig at kommunen gjør forskriften kjent på andre måter, gjennom eksempelvis informasjon på nettsider, brosjyrer eller informasjonsmøter, slik at de som blir berørt kjenner til hvilke krav som gjelder.

Pil høyre

Følge opp lokal forskrift

Uferdig tekst:

På de områdene kommunen i dag har myndighet etter forurensningsloven, er kommunen også gitt hjemler til å følge opp kravene, se rundskriv T-5/98 om kommunens myndighet etter forurensningsloven.

Ny forskrift fra KDD Forskrift om kommunens myndighet etter forurensningsloven - Lovdata

Vi foreslår at kommunene gis samme myndighet som de ellers er gitt når det gjelder å følge opp krav etter forurensningsloven. Det vil blant annet innebære at de kan gi

  • pålegg etter forurensningsloven § 7 fjerde ledd og
  • myndighet til å ilegge tvangsmulkt etter forurensningsloven § 73.

Hvilke hjemler kommunen kan anvende er også foreslått forskriftsfestet i det nevnte forslaget fra Kommunal- og distriktsdepartementet om kommunens myndighet etter forurensningsloven. Dersom denne vedtas, vil hjemlene som kommunen kan anvende stå i denne forskriften.

Nyttige lenker

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid
Tilbake til forsiden Lenke til forsiden

Personvern

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring
Sosiale medier
  • Om oss
  • Kontakt oss
  • Tips oss
  • Få siste nytt
  • Ledige stillingar
  • Aktuelt
  • Høringer
  • Publikasjoner
  • Nettjenester
  • Skjema og frister

Personvern

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Sosiale medier
Gå til hovedinnholdet