Veiledning til ny produsentansvarsordning som skal sørge for at produsentene dekker nødvendige kostnader for separat innsamling av kassert fiskeutstyr med etterfølgende transport og behandling. Ordningen gir dermed produsentene ansvar for deres produkter også når de blir avfall.

Målgruppe for veiledningen er i hovedsak virksomheter, kommuner og produsentansvarsselskaper. Den er også relevant for havner, servicestasjoner, fiskere, avfalls- og behandlingsanlegg.

Utvidet produsentansvar for fiskeutstyr som inneholder plast fra fiskeri, fritidsfiske og akvakultur følger av EUs direktiv om plastprodukter (EU 2019/904), og er innarbeidet i forskrift .... 

  • Avfallsforskriften kapittel 7b
  • EUs direktiv om plastprodukter (EU 2019/904)

Innhold

  1. 1 Formål og virkeområde
  2. 2 Produsentens plikter
  3. 3 Plikter for produsentansvarsselskap Veiledning for alle som har til hensikt å drive produsentansvarsselskap for fiskeutstyr.
  4. 4 Etablere produsentansvarsselskap Virksomheter som ønsker å etablere seg som PRO må søke Miljødirektoratet om å bli godkjent.
  5. 5 Tilsyn, gebyrer, tvangsmulkt og straff
  6. 6 Andre viktige aktører

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

Det skal etableres et nytt produsentansvar for en næring som allerede til dels har etablert fysiske løsninger for innsamling og håndtering av kassert utstyr. 
Samtidig er utstyr fra disse næringene en stor kilde til marin forsøpling, noe som viser behov for ytterligere tiltak. 

En slik produsentansvarsordning er et av flere krav i EUs direktiv om plastprodukter. Direktivet omfatter produkter som er laget helt eller delvis av plast, og omfatter både fossil, biobasert og bionedbrytbar plast.

Figur: Marin forsøpling i Norge

Marin forsøpling i Norge

 

Pil høyre

Formål

Formålet med å innføre produsentansvar for utstyr fra fiskeri, fritidsfiske og akvakultur som inneholder plast, er å forebygge og redusere miljøpåvirkningen fra disse produktene. Det betyr å redusere og forebygge forsøpling og spredning av mikroplast både i marine farvann og i ferskvann, samt bidra til en sirkulær økonomi.

Formålet kan oppsummeres i to punkter:

  • Redusere forsøpling, og spøkelsesfiske ved å øke innsamling av kassert fiskeutstyr
  • Øke forberedelse til ombruk og materialgjenvinning av separat innsamlet fiskeutstyr
Pil høyre

Definisjoner

Alternativ 1:

Fra ppt:

For å vite hvem som regnes som produsent i produsentansvarsordningen, skal vi se på noen viktige definisjoner:

  • En produsent er enhver fysisk eller juridisk person som ervervsmessig bringer i omsetning fiskeutstyr som inneholder plast, unntatt personer som selv driver med fiskeri eller fritidsfiske, 
  • Å bringe i omsetning betyr å gjøre et produkt tilgjengelig på det norske markedet for første gang, 
  • Å gjøre et produkt tilgjengelig på det norske markedet betyr enhver levering av et produkt for distribusjon, forbruk eller bruk på det norske markedet i forbindelse med kommersiell virksomhet, mot betaling eller gratis

Når vi snakke om Produsenter i denne sammenheng, omfatter det hovedsakelig norske produsenter og importører I tillegg regnes også utenlandske produsenter som selger direkte til bruker i Norge ved fjernsalg, som for eksempel netthandel, som produsent. 

Representant 

  • Produsent som er etablert i Norge og som selger fiskeutstyr som inneholder plast i et annet EU/EØS-land der vedkommende ikke er etablert, skal utpeke en representant i det landet. Representanten skal oppfylle forpliktelsene knyttet til produsentansvaret i det landet i tråd med landets nasjonale bestemmelser. 
  • Produsent som ikke er etablert i Norge kan utpeke en representant i Norge. Representanten skal utpekes gjennom skriftlig fullmakt, og representanten skal oppfylle forpliktelsene produsenten har.

Alternativ 2: 

Her har vi omtalt noen viktige begreper i forskriften: 

Fysiske eller juridiske personer som selv driver med fiske og som produserer eller importerer  utstyr, er ikke å anse som produsent og er ikke omfattet av produsentsvaret.

Pil høyre

Er din virksomhet produsent?

Her er en sjekkliste som hjelper deg med å avgjøre om din virksomhet regnes som produsent: 

Under: Inspirasjon/ gjenbruk fra den svenske veiledningen?

Om ditt företag är det som först tillhandahåller ett fiskeredskap  på svenska marknaden och du svarar ”Ja” på en av frågorna så kan ditt företag vara en producent. Om du svarar ”Nej” på alla frågor i tabellen så räknas ditt företag antagligen inte som en producent.

Situation Producentansvar
Importerar fiskeredskap som innehåller plast till Sverige (från land utanför EU). Ja / Nej
För in fiskeredskap som innehåller plast till Sverige (från annat EU-land).  Ja / Nej
Tillverkar fiskeredskap som innehåller plast i Sverige.  Ja / Nej
Från ett annat land än Sverige säljer fiskeredskap som innehåller plast till en slutlig användare i Sverige. 

Ja / Nej

Flera producentansvar?

En verksamhet kan ha flera producentansvar. Det är ofta en kombination av producentansvar för både elutrustning, batterier och förpackningar. Gäller det ditt företag anmäler du företaget till alla aktuella producentansvar.

Lenke til tilgrensende regelverkene som emballasje, EE, batteri

Pil høyre

Fiskeutstyr som omfattes

Fiskeutstyr betyr ethvert utstyr eller del av utstyr som brukes i

  • fiskeri, fritidsfiske eller akvakultur, til å lokalisere, fange eller oppdrette vannlevende biologiske ressurser, eller
  • som flyter på vannoverflaten og brukes til å tiltrekke og fange eller til å oppdrette slike biologiske ressurser. 

Biologiske ressurser omfatter flere arter enn fisk, som f.eks. krabbe, hummer, reker, skjell, tang/tare osv.

Fiskeutstyr som brukes til ferskvannsarter er også inkludert i regelverket fordi mye av utstyret som brukes er det samme.

Utstyr som brukes til oppdrett av biologiske ressurser i landbaserte akvakulturanlegg er også omfattet. 

  • Legg inn oversikt fra vedlegg 2 i høringsnotat, s 34-36 (legge som vedlegg i veileder?)

Elektriske og elektroniske produkter (EE-produkter):

Fiskeutstyr som inneholder EE-produkter er ikke omfattet av produsentansvaret for fiskeutstyr, med mindre EE-komponenten enkelt kan fjernes fra resten av produktet når det kasseres.

 

Fra den svenske veilederen for virksomheter;

Fiskeredskap som innehåller elutrustning som inte enkelt kan avlägsnas berörs inte av producentansvar för fiskeredskap, men däremot av producentansvaret för elutrustning. Uttjänta fiskeredskap som innehåller plast och som har elutrustning som kan avlägsnas ska separeras och avfallsorteras separat som elutrustning och fiskeredskap. 

Föremål eller redskap som inte har som primärt syfte att lokalisera biologiska resurser i vatten. Exempel på sådana produkter är flytvästar, vadarbyxor och båtar inklusive båtutrustning. 

Avfall som består av fiskeredskap som förlorats till havs eller samlats in i projekt som finansieras av offentliga medel. 

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

I tråd med Miljødirektoratets grunnmodell for produsentansvar har vi lagt plikter som innsamling og behandling av kassert utstyr på produsent.

  • Separat innsamling av kassert fiskeutstyr
  • Henting av kassert fiskeutstyr ved kommunale mottak og havnemottak
  • Utstyr som er samlet inn separat, skal forberedes til ombruk eller materialgjenvinnes 

Produsentene skal som hovedregel ivareta pliktene ved å være medlem av et produsentansvarsselskap (PRO) som ivaretar forpliktelsene på vegne av produsentene.

Regelverket

lenke til lovdata

Miljødirektoratets grunnmodell for produsentansvar?? lenke til eksisterende innhold

hvor mye kan vi konkretise oppgaver/handlinger som må gjøres, f eks vha sjekklister?

Pil høyre

Etablere eller melde seg inn i godkjent produsentansvarsselskap

Produsenter skal oppfylle sine plikter ved å etablere eller melde seg inn i et produsentansvarsselskap som er godkjent av Miljødirektoratet, og som skal sørge for at pliktene til produsent ivaretas. Produsent må betale et vederlag til produsentansvarsselskapet. Konkret hvordan gjør man det?

Pil høyre

Separat innsamling

Produsent skal sørge for separat innsamling av en rimelig mengde kassert fiskeutstyr som inneholder plast (av de typer fiskeutstyr som produsenten setter på markedet), og produsentansvarsordningen skal være dekkende i de geografiske områdene der produktene brukes.

Separat innsamling er innsamling av avfall der en avfallsstrøm holdes atskilt etter type og art for å legge forholdene til rette for en særskilt behandling, som forberedelse til ombruk eller materialgjenvinning.

Innsamlingssystemet vil omfatte separat innsamlet fiske­utstyr som har blitt levert til mottak i havn iht. forurensningsforskriften kapittel 20, kommunale mottak, og mottak hos aktører som PRO inngår avtale med, som for eksempel bøterier, service­stasjoner/utstyrsprodusenter osv., og ev. mottak etablert etter initiativ fra PRO.

Pil høyre

Henting av kassert fiskeutstyr

Produsent har plikt til å sørge for at kassert fiskeutstyr som er samlet inn separat, blir hentet fra kommunale mottak og havner.

Pil høyre

Forberede til ombruk eller materialgjenvinne

Separat innsamlet avfall skal forberedes til ombruk eller materialgjenvinnes, med mindre dette ut fra avveining av miljøhensyn, ressurshensyn, beste tilgjengelige teknikk og økonomi ikke er forholdsmessig. Separat innsamling, transport og håndtering skal foregå på en slik måte at muligheten for forberedelse til ombruk og materialgjenvinning ikke reduseres.

Pil høyre

Dekke nødvendige kostnader

Produsent skal dekke nødvendige kostnader for separat innsamling og etterfølgende transport og behandling av kassert fiskeutstyr som inneholder plast. Kostnader for behandling av separat innsamlet fiskeutstyr inkluderer sortering, forberedelse til ombruk og materialgjenvinning, samt annen behandling av avfallet som er samlet inn separat og som ikke er egnet for forberedelse til ombruk eller materialgjenvinning. Konkretisere? Mange var opptatt av kostnadene.

Pil høyre

Informasjon og holdningsskapende arbeid

Produsent skal sørge for informasjon til brukere av fiskeutstyr og fremme ansvarlig brukeradferd for å redusere forsøpling og bidra til en sirkulær økonomi med økt reparasjon, ombruk og materialgjenvinning. Informasjonen skal omfatte ombruksalternativer, riktig avfallshåndtering og negative miljøeffekter ved forsøpling. Målgruppen for informasjonsvirksomheten er næringsaktører som fiskere og ansatte innen fiskeri og akvakulturnæringen, men også privatpersoner som driver med fritidsfiske. Produsent skal ha en skriftlig plan for årlige tiltak for oppfyllelse av pliktene, og oppfølging av planen skal dokumenteres skriftlig. Dette skal gjøres tilgjengelig for Miljødirektoratet ved kontroll eller på forespørsel.

Pil høyre

Rapportere til produsentansvarsselskap

Produsent skal rapportere til PRO mengden fiskeutstyr som inneholder plast den bringer i omsetning. Mengde skal angis i tonn (total vekt, herunder både plast og andre materialer), fordelt på utstyr benyttet i fiskeri, i akvakultur og i fritidsfiske.

Pil høyre

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

Alle produsenter av fiskeutstyr som inneholder plast skal ivareta sitt produsentansvar. Vi anbefaler at alle produsenter i utgangspunktet må være medlem i et godkjent produsentansvarsselskap, som ivaretar alle medlemmenes ansvar kollektivt. 

Pil høyre

Plikt til likebehandling

Plikt til likebehandling betyr at alle produsenter med plikt til medlemskap skal ha adgang til å melde seg inn i produsentansvarsselskapet på like vilkår.

Pil høyre

Ivareta medlemmenes forpliktelser

Plikt til å ivareta medlemmenes forpliktelser innebærer at PRO skal sørge for at det eksisterer et system for separat innsamling med tilstrekkelig antall mottaks­steder. Forskriften er ikke til hinder for at eksisterende effektive innsamlings- og materialgjenvinningsløsninger videreføres. Et system for separat innsamling skal inkludere havner og kommuner som melder seg, og andre aktører som samler inn kassert utstyr som f.eks. bøterier, servicestasjoner og avfallsselskaper.

PRO skal sørge for separat innsamling av kassert fiskeutstyr i de geografiske områdene der medlemmenes produkter blir brukt. Et krav til geografisk dekning vil redusere risikoen for at innsamlingen vris mot områder hvor kostnadene er lavest. Dersom det godkjennes flere PRO kan de koordinere innsamlingen, slik at de sammen oppfyller sine forpliktelser til geografisk dekning – som kan bidra til å sikre effektive, kontinuerlige og landsdekkende systemer for separat innsamling.

PRO skal kreve inn vederlag fra sine medlemmer, og det oppfordres til å differensiere vederlagssatsene på en måte som fremmer sirkulær økonomi og forhindrer forsøpling. Dette kalles økomodulering av vederlaget og kan for eksempel gjøres etter produktenes holdbarhet og egnethet for ombruk, reparasjon og materialgjenvinning.

PRO skal betale ut økonomisk støtte til aktører som driver med separat innsamling og behandling av kassert fiskeutstyr. Betaling av kostnader som havner har vil bidra til å redusere det generelle avfallsgebyret for fiskebåter i havner.

PRO skal også på vegne av produsentene sørge for informasjon og holdnings­­­skapende arbeid rettet mot brukere av fiskeutstyr.

Pil høyre

Rapportering og dokumentasjon

Produsentansvarsselskap skal årlig rapportere til Miljødirektoratet om:

  1. mengde fiskeutstyr som inneholder plast som er brakt i omsetning av deres medlemmer, og
  2. mengde kassert fiskeutstyr som inneholder plast som er samlet inn separat. Fordelt på utstyr brukt i fiskeri, akvakultur og fritidsfiske, angitt i tonn, og
  3. behandling av kassert fiskeutstyr som inneholder plast som er separat innsamlet, fordelt på behandlingsmåte (inkludert hvor mye avfall som faktisk har blitt forberedt til ombruk og materialgjenvunnet)

Miljødirektoratet vil bruke tallene til årlig rapportering til EU/ESA, vurderinger av hvordan produsent­ansvarsordningen fungerer og effekten av den, og for direktoratets kontroll med ordningen.

Hvert andre år skal rapporteringen verifiseres av en tredjepart – for å øke transparens og tillit til rapporteringene.

PRO skal også kunne dokumentere hvordan plikten til kostnadsdekning oppfylles.

Pil høyre

Offentlig tilgjengelig informasjon

Vi anbefaler at PRO sørger for at en rekke opplysninger er offentlig tilgjengelig. Dette gjelder hvem som er selskapets eiere og hvilke produsenter som er medlemmer. Det gjelder også hvilket vederlag medlemmene betaler til PRO og hvordan vederlaget beregnes. Informasjon om fremgangsmåten for valg av aktører for håndtering av kassert utstyr skal også være offentlig tilgjengelig.

Pil høyre

Finansielle ressurser

Et PRO skal til enhver tid ha finansielle reserver for minimum seks måneders drift.

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

Konkretisere kravene ?

Forskriften åpner for en særskilt mulighet til at produsenter kan ivareta sitt produsentansvar individuelt gjennom å etablere et individuelt produsentansvarsselskap.

Det vil stilles egne strenge krav til slike produsentansvarsselskap, og de må også godkjennes av Miljødirektoratet. 

Terskelen for å få godkjenning som individuelt produsentansvarsselskap ligger høyt og dokumentasjonen i eventuelle søknader vil bli vurdert strengt. Individuelt produsentansvarsselskap skal være et unntak der det er særlig gode grunner for en slik løsning. 

Ved vår vurdering av eventuelle søknader om godkjenning av individuelt produsentansvarsselskap vil vi legge vekt på om individuell oppfyllelse vil medføre særlig høy grad av separat innsamling, forberedelse til ombruk eller materialgjenvinning. Produsenten må sannsynliggjøre at dette vil være tilfelle og at de vil oppfylle alle kravene som ellers stilles til produsentansvarsselskap, som informasjon, holdningsskapende arbeid og rapportering til Miljødirektoratet.

Dette betyr at godkjenning for individuell oppfyllelse i praksis vil være forbeholdt produsenter som har kunnskap om hvor deres egne produkter befinner seg og som selv kan sørge for en høy andel separat innsamling, forberedelse til ombruk og/eller materialgjenvinning. Hvis en produsent setter på markedet både produkter som er omfattet av det individuelle produsentansvarsselskapet og produkter som ikke er det, er produsenten forpliktet til å være medlem i et 
kollektivt produsentansvarsselskap for de produktene som ikke inngår i det individuelle produsentansvarsselskapets godkjenning.

Pil høyre

Søke om godkjenning

Virksomheter som ønsker å etablere seg som produsentansvarsselskap (PRO) må søke Miljødirektoratet om å bli godkjent.

For å bli godkjent må:

  • de sannsynliggjøre at de vil være i stand til å oppfylle pliktene i forskriften
  • PRO skal/må være registrert som en egen enhet i Enhetsregisteret.

Dette for å skille operativ drift fra PROs kjernevirksomhet, og det betyr at PROet ikke selv skal gjennomføre separat innsamling og behandling av avfallet.

Godkjenningen skal dekke alle produktene som omfattes av dette produsentansvaret (dvs. utstyr som brukes i fiskeri, fritidsfiske og akvakultur). 

Individuelt produsentansvarsselskap

Forskriften åpner også for en særskilt mulighet til at produsenter kan ivareta sitt produsent­ansvar individuelt gjennom å etablere et individuelt produsentansvarsselskap. Ved vurdering av eventuelle søknader om godkjenning av individuelt PRO vil vi legge vekt på om individuell oppfyllelse vil medføre særlig høy grad av separat innsamling, forberedelse til ombruk eller materialgjenvinning. 

Pil høyre

Finansielle ressurser

Et PRO skal til enhver tid ha finansielle reserver for minimum seks måneders drift.

Pil høyre

Gebyr for godkjenning

PRO skal betale gebyr for Miljødirektoratets saksbehandling i forbindelse med godkjenning eller endring av godkjenning. (Gebyrene skal samlet sett ikke overstige Miljødirektoratets kostnader ved saksbehandlingen.)

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid
Pil høyre

Tilsyn

Miljødirektoratet fører tilsyn med at kravene i forskriften overholdes og kan kreve gebyr ved gjennomføring av tilsyn, og har også mulighet til å fremtvinge etterlevelse gjennom tvangsmulkt.

Pil høyre

Gebyr for godkjenning

PRO skal betale gebyr for Miljødirektoratets saksbehandling i forbindelse med godkjenning eller endring av godkjenning. (Gebyrene skal samlet sett ikke overstige Miljødirektoratets kostnader ved saksbehandlingen.)

Pil høyre

Årsgebyr for produsentansvarsselskap

Godkjente PRO skal også betale et årlig gebyr for Miljødirektoratets arbeid med årlig rapportering, som er nødvendig for å sikre at regelverket overholdes.

Pil høyre

Gebyr for utvikling/drift av data-systemer

Dersom Miljødirektoratet i framtiden utvikler og drifter datasystemer som er nødvendige for å sikre at kravene knyttet til produsentansvaret overholdes, kan vi innkreve gebyr fra PRO for å dekke kostnader for dette.

Pil høyre

Overtredelsesgebyr

Det er viktig at andelen produsenter som deltar i produsentansvaret er så høy som mulig. Dette sikrer konkurranse på like vilkår mellom produsentene og at alle bidrar til å finansiere ordningen. Produsentene har en plikt til å sikre at det blir etablert PRO, og kan stilles til ansvar dersom dette ikke blir etablert. Miljødirektoratet kan ved overtredelse av produsents plikt til medlemskap i PRO ilegge produsent et overtredelsesgebyr.

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

Vi har kun regulere plikter til produsenter og produsentansvarsselskap i forskrift.

Andre aktører som ikke er regulert:

Det er flere aktører som har viktige roller og oppgaver, men som ikke er direkte regulert i forskriften. Dette inkluderer kommuner, mottak i havn, innsamlingssystemer i regi av bøterier, servicestasjoner hos utstyrsprodusenter og utsalgssteder, avfallsselskap og avfallsbesittere.

Pil høyre

Kommuner

Kommuner har ikke en plikt, men en rett til å etablere separat innsamling av kassert fiskeutstyr som inneholder plast, dersom de ser det som hensiktsmessig. 

Pil høyre

Havner

Havner har allerede en plikt til å etablere mottaksordninger for avfall fra skip i havnen (etter forurensningsforskriften kapittel 20/Skipsavfallsdirektivet). Dette vil øke tilgjengeligheten på leveringssteder for noen segmenter kassert fiskeutstyr.

PRO kan selv velge hvilke andre innsamlings- og behandlingsaktører de vil inngå avtaler med for å oppnå et tilstrekkelig system for separat innsamling.

For at en produsentansvarsordning skal fungere godt er det avgjørende at de aktørene som er avfallsbesittere/som genererer kassert fiskeutstyr sorterer dette separat fra annet avfall og leverer det til en mottaksordning for kassert fiskeutstyr. Vi anbefaler ikke å regulere krav til avfallsbesitter i forskrift nå. Kravene til produsent om holdningsskapende arbeid og kostnadsdekning, skal bidra til at fiskere og akva­kulturanlegg får reduserte eller ingen kostnader ved innlevering av kassert utstyr, og dermed motivere avfallsbesitterne til å levere slikt avfall til mottaksordningene. 

Fiskebåter som leverer kassert fiskeutstyr til mottak i havn, vil få redusert det generelle avfalls­gebyret som betales til havnen. 


 
Når vi har høstet erfaringer med ordningen vil vi vurdere om det er behov for å regulere flere aktører. 

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid
Tilbake til forsiden Lenke til forsiden

Personvern

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring
Sosiale medier
  • Om oss
  • Kontakt oss
  • Tips oss
  • Få siste nytt
  • Ledige stillingar
  • Aktuelt
  • Høringer
  • Publikasjoner
  • Nettjenester
  • Skjema og frister

Personvern

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Sosiale medier
Gå til hovedinnholdet