Denne veilederen gir tips til hvordan du kan bruke elsykler som klimatiltak, både internt i kommunen eller fylkeskommunen og eksternt overfor innbyggerne. Du finner eksempler på tiltak og veiledning til hvordan de kan gjennomføres.

Innhold

  1. 1 Øke bruken av elsykler Eksempler på elsykkeltiltak
  2. 2 Ulike typer elsykler Se hvilke spesifikasjoner dere bør vurdere.
  3. 3 Rammeavtaler for innkjøp og serviceavtaler Eksempler på bruk av rammeavtaler og serviceavtaler med leverandører.
  4. 4 Administrere utlån Eksempler på måter å administrere utlån.
  5. 5 Informere om ordningen Eksempler på måter å informere om og profilere tiltakene.
  6. 6 Beregne kostnader og vurdere klimaeffekt Oversikt over mulige kostnader i et budsjett.
  7. 7 Tiltak inn i areal- og transportplanlegging Hvordan koble satsing til areal- og transportplanleggingen?
  8. 8 Argumentasjon og tilleggsinformasjon

Veilederen er i stor grad basert på erfaringer fra kommuner som har fått Klimasatsmidler fra Miljødirektoratet for å sette i gang elsykkeltiltak. Innspill har kommet både fra klimarådgivere i kommuner og fylkeskommuner, men også fra aktører som jobber med elsykkeltiltak.

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid
Pil høyre

Elsykling i kommunale virksomheter

Kommunen kan kjøpe inn elsykler som kan erstatte bilkjøring i tjeneste. Elsykler har lengre rekkevidde og større lastekapasitet enn vanlige sykler, og er bedre egnet til å sykle i bratt terreng og over lengre avstander. 

Elsykler i hjemmetjenesten på Tøyen i Oslo

Oslo kommunes utviklings‐ og kompetanseetat har laget en rammeavtale for å kjøpe inn elsykler til kommunens virksomheter. Hensikten er å få flere ansatte til å bruke elsykler i tjenestereiser, og redusere bilbruken internt i kommunen. Etaten forvalter avtalen og innkjøpsordningen, mens det er virksomhetene som må lage ordninger for bruk og utlån av elsyklene. Oslo melder at interessen hos virksomhetene er stor. I 2017 ble det bestilt 223 elsykler, hvorav 14 av dem var elsykler med lastemuligheter. Våren, 2018, bestilte de 114 elsykler.

Erfaringen til de ansatte i hjemmetjenesten på Tøyen i Oslo er at de sparer tid ved å bruke elsykkel, og de slipper å lete etter parkeringsplasser.

Virksomhetene i Oslo har også mulighet til å ha ordninger hvor de ansatte i kommunen kan låne syklene privat. Noen av virksomhetene i Oslo kommune bruker Outlook som bookingsystem for å reservere syklene. Da reserverer man syklene på samme måte som man reserverer møterom. 

Pil høyre

Låne ut elsykler

Liten kunnskap om elsykler og høye priser stopper folk fra å kjøpe elsykler. Erfaringer og undersøkelser viser at de som får prøve en elsykkel, er mer villige til å kjøpe sin egen. Derfor har flere kommuner skaffet elsykler som de låner ut til innbyggerne eller til bedrifter i kommunen. Alle kommunene melder tilbake at slike tiltak har vært kjempepopulære og hatt lange ventelister.

Gjøvik kommune kjøpte inn 17 elsykler som de låner ut til innbyggerne. Hensikten er å gi dem muligheten til å prøve en elsykkel for å senke barrierene for bruk, og samle erfaring fra låntakerne. Gjøvik er nasjonal sykkelby, og jobber med å få sykkelandelen i transportarbeidet over fire prosent. De mener elsykler vil være en viktig brikke i kommunens fremtidige transportplanlegging.

Klima Østfold er et samarbeid mellom kommunene, fylkeskommunen og fylkesmannen i Østfold. De har laget en rammeavtale for innkjøp og utlån av elsykler gjennom bibliotekene. I intervjuet med Guri Bugge i Østfold fylkeskommune kan du lese om erfaringene fra prosjektet.

Hurum kommune kjøpte ti elsykler som lånes ut til kommunalt ansatte og private foretak i kommunen. Hensikten er å få innbyggerne til å endre reisevaner ved å erstatte bilkjøring til jobben og private reiser med elsykling. Kommunen valgte å starte med egne ansatte på rådhuset. Det ga minst administrasjon, og kommunen selv ønsket å være et forbilde. Etterhvert ble tilbudet utvidet.

Erfaringene fra elsykkelprosjektet skal brukes i arealplanleggingen i kommunen, og Hurum håper også at det skal gi mindre press på parkeringsplassene i kommunesenteret Sætre.

Pil høyre

Bygge sykkelhotell med lademuligheter

God infrastruktur øker sannsynligheten for at folk velger å sykle. Et sykkelhotell med lademuligheter er et låsbart bygg hvor man kan parkere elsykkelen sin trygt og lade den samtidig. Det kan senke terskelen for å sykle dit sykkelhotellet befinner seg. Hvis det er plassert i tilknytning til offentlig transport, for eksempel på en togstasjon, vil det særlig kunne appellere til de som pendler til jobben og erstatte lange bilreiser. 

Bruken av større elsykler øker. Elsykler med lastemuligheter, såkalte elektriske lastesykler eller transportsykler, trenger større plass i sykkelhotellet. Dette er også de elsyklene med størst ladebehov. Vanlige elsykler derimot har stort sett nok batterikapasitet, og har ikke samme behovet for lademulighet. Sørg derfor for å:

  • lage god plass til større elektriske lastesykler
  • ha lademulighet for de elektriske lastesyklene

Husk å beregne god tid hvis du skal jobbe med samarbeidspartnere om bygging av sykkelhotell. 

Målet med sykkelsatsingen i Bane NOR er å få flere til å benytte sykkel, som fremkomstmiddel til togstasjonen, som et ledd i en grønn og
attraktiv reisekjede.

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid
Pil høyre

Valg av elsykkel

Det finnes mange typer elsykler, og variasjonen i pris og tekniske spesifikasjoner er stor. Derfor bør du sette deg godt inn i de ulike elsyklene som finnes før du bestiller. Noen av de viktigste spesifikasjonene gjelder:

  • pris
  • batteriplassering
  • batterikapasitet
  • motorplassering
  • motorens kapasitet
  • sykkelens vekt
  • bremser

Det er viktig å vurdere hvilke spesifikasjoner som kan dekke ditt bruksområde og være tydelig i bestillingen, slik at tilbyder forstår dine behov. Sykler som lånes ut, bør være robuste. Det er ikke alltid det lønner seg å velge den billigste varianten. Vurder derfor særlig pris opp mot kvalitet, slik at du unngår unødvendig vedlikehold og reparasjoner. Se punkt 2.1.7.3 for kravspesifikasjonene til Østfold fylkeskommunes rammeavtale.

Gjøvik kommune kjøpte inn elsykkel med for svak motor

Gjøvik kommune kjøpte inn en elsykkel med lastemuligheter til sitt elsykkelprosjekt i 2017. Den viste seg å ha for svak motor i oppoverbakker, noe det er mange av i Gjøvik. Dermed kunne de å ikke bruke den i prosjektet.

Videre veiledning til valg av elsykkel
Pil høyre

Alternativer til vanlige elsykler

Det finnes alternative elsykler som kan dekke behov og erstatte bil i flere situasjoner enn en vanlig elsykkel kan.

Flere kommuner har kjøpt inn elektriske lastesykler/transportsykler. De har større kapasitet, slik at man kan frakte barn, varer, verktøy eller andre ting.

Asker kommune har valgt å tenke nytt og annerledes i sitt elsykkelprosjekt. De ønsker å prøve ut en værbeskyttet elsykkel som folk vil bruke selv om det regner, snør eller er kaldt. De vurderer to norske alternativer: CityQ og Podbike.

Begge syklene har overbygd tak, og pedalene må trås for at motoren skal aktiveres – noe som er et av kravene for at det skal kunne kalles en elsykkel. CityQ er åpen på siden, og har plass til passasjer. Podbike har ikke plass til passasjer, men er til gjengjeld helt lukket.

Hensikten med prosjektet til Asker er å se om det finnes alternative fremkomstmidler som kan øke sykling på dager med dårlig vær. De tror prisen foreløpig er for høy til at folk vil kjøpe dem nå, men ser for seg at prisen kan synke hvis de alternative elsyklene blir populære.

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid
Pil høyre

Rammeavtale for innkjøp

Noen kommuner har inngått rammeavtaler med leverandører for innkjøp av elsykler.

Oslo kommune har utarbeidet en rammeavtale som de inngikk med en leverandør. Det er opp til de enkelte kommunale virksomhetene å kjøpe inn og administrere elsyklene. Oslo anbefaler at man undersøker om virksomhetene er interessert i å bruke elsykler, før man lager en rammeavtale.

Klima Østfold opplevde at de fikk til en god prosess da de skulle lage rammeavtale for alle kommunene i fylket. De inviterte aktørene på elsykkelmarkedet til dialogkonferanse for å utarbeide kravspesifikasjonen. Slik kunne de sikre høy kvalitet og produkter som de kunne stole på.

Elbilforeningen og Kirken Bymisjons sykkelverksted, Pedalen, var innom dialogkonferansen som rådgivere. Kravspesifikasjonen ble sendt på høring, noe som næringsaktørene satte pris på. Selv de som ikke fikk sine krav gjennom, var næringsaktørene likevel fornøyde fordi de hadde fått sagt sin mening og skjønte bakgrunnen for beslutningene som ble tatt. Østfold erfarte senere at elsyklene var så populære, at de i ettertid ser at de burde hatt med flere sykler i rammeavtalen. De hadde omtrent 200 i avtalen, men ser at de kunne hatt det dobbelte.

Pil høyre

Skaffe god serviceavtale for elsyklene

Elsyklene må vedlikeholdes. Mange kommuner har derfor lagt inn serviceavtale som kriterium i anbudet på elsykler. Selgeren av syklene kan ofte tilby serviceavtale, men det er også mulig å gjøre avtaler med andre, som for eksempel en lokal sykkelbutikk eller sykkelreparatør. Noe vedlikehold kan kommunene også gjøre selv, derfor kan det være lurt å legge inn opplæring på generelt vedlikehold i innkjøpsavtalen.

Klima Østfold samarbeider med sykkelverkstedet Pedalen, et arbeidstiltak for mennesker med rusbakgrunn og/eller soningserfaring.

Erfaringen fra Klima Østfold er at de burde hatt en felles rammeavtale på service og vedlikehold, i tillegg til rammeavtalen for innkjøp av elsykler. Det er mange kommuner som er involvert og det veldig forskjellig hvordan kommunene løser vedlikeholdet. Mange kjøper sykler uten å tenke på vedlikehold.

Klima Østfold sier at hvis de hadde laget en pakkeavtale, ville det blitt enklere for kommunene. Det ville også blitt bedre for Pedalen som ville fått opp volumet på vedlikeholdet. Man trenger ikke nødvendigvis å kjøpe tjenester fra samme leverandør, men man burde ha en rammeavtale på plass for både kjøp og service.

Husk at syklene må klargjøres for sesongene. Hvis syklene skal brukes på vinteren, trenger de blant annet vinterdekk.

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

Du kan spare kommunen for mye tid og arbeid ved å bruke samarbeidspartnere til å administrere utlånet, for eksempel:

  • biblioteket
  • en sykkelbutikk
  • en idrettshall

Husk å beregne god tid hvis du skal jobbe med samarbeidspartnere, både når det gjelder utredninger og administrering av utlån.

I kommunene i Østfold skal bibliotekene stå for utlån og oppbevaring av syklene. Fordelen med å bruke biblioteker er at de fleste vet hvordan et bibliotek fungerer. Da blir det like enkelt å låne en elsykkel som å låne en bok.

Låntakerne ved biblioteket i Moss må signere en låneavtale før bruk av sykkelen. 

Gjøvik kommune samarbeidet med lokal sykkelbutikk

Gjøvik kommune inngikk et samarbeidet med en lokal sykkelbutikk. Butikken håndterte utlån og oppbevaring av elsyklene, men ble etter hvert lagt ned. Dermed stoppet prosjektet opp for en periode. Nå har Gjøvik inngått et samarbeid med en lokal idrettshall som oppbevarer og administrerer utlånet.

I Gjøvik kommune signerer låntakerne en låneavtale om at de sykler på eget ansvar. Kontrakten inneholder punkter om låneperiode, ansvarlighet i trafikken, bruk av sykkelhjelm, låsing og tilbakelevering. De har også innført en egenandel på 2000 kr dersom sykkelen går tapt. Ved utlån går de gjennom en sjekkliste med låntaker, der de informerer om sykkelens funksjoner, demontering av batteri og bruk av lys. Ved innlevering har de en sjekkliste om blant annet elsykkelens tilstand.

Se evalueringen av elsykkelordningen som ble gjennomført i 2017 og 2018:

Lag ventelister

Sørg for å ha ventelister for de som vil låne elsykler. Mange kommuner har opplevd stor pågang, og ventelister gir et oversiktlig køsystem. Uten ventelister kan du risikere at reserverte sykler ikke blir brukt hvis låntakerne ikke henter dem.

Bestem lånetid

Lengden på utlån av elsykkel varierer hos kommunene. Hurum har åtte ukers utlån. I Moss kan du låne den én uke, og fornye lånet med én uke om det ikke er venteliste. I Gjøvik har de to uker. Gjøvik startet prosjektet med én måneds utlån, men gikk ned til to uker for at flest mulig skulle kunne prøve tilbudet.

Forsikring og låneavtaler

Hør gjerne med de innkjøpsansvarlige i kommunen når du skal vurdere forsikringer på elsyklene. De har ofte erfaring med hvilke forsikringer som trengs.

I Østfold faller elsyklene inn under kommunens forsikringsordninger, siden de eies av bibliotekene, og dermed er kommunal eiendom.

Gjøvik kommune har ingen forsikring på syklene, men låntakerne signerer en låneavtale om at de sykler på eget ansvar og at de betaler en egenandel ved tap av sykkelen.

I Hurum kommune er låntakeren selv ansvarlig for bruken av sykkelen. Ved normalt bruk er det ikke noe erstatningskrav. Hvis den blir stjålet, må låntaker derimot være forberedt på å bruke innboforsikringen.

I Hurum er låntakeren selv ansvarlig for bruken av sykkelen:

Spørreundersøkelser i forbindelse med utlån

Man kan ha undersøkelser både før og etter utlånet, som ser på forventninger, erfaringer og holdninger til elsykling.

Kommuner som låner ut elsykler til innbyggere for prøvekjøring, kan vurdere fremtidig klimaeffekt av tiltaket ved å spørre om låntakeren vil erstatte bilbruk med elsykkel etter prøveperioden.  

Elementer man kan ha med i en spørreundersøkelse

  • Hvilke holdninger hadde låntakeren til elsykler før prøvingen?
  • Har låntakeren endret vaner etter å ha prøvd elsykkelen?
  • Har bruk av elsykkelen erstattet bruk av bil i låneperioden?
  • Vil låntakeren erstatte bilbruk med elsykling i fremtiden?
  • Har låntakeren kjøpt egen elsykkel i ettertid?
  • Hvor mange kilometer syklet låntakeren?
  • Hvordan brukte låntakeren sykkelen, mellom hjem og jobb, i jobben, på fritiden osv.?
  • Hvordan synes låntakeren at sykkelen fungerte?
  • Hvordan synes låntakeren at låneordningen fungerte?

Tenk nøye gjennom hva man spør om, slik at spørsmålene ikke kan misforstås eller tolkes på flere måter. Ha gjerne med en introduserende tekst som forklarer bakgrunnen for og hensikten med spørreundersøkelsen.

Skedsmo kommune hadde en spørreundersøkelse om hvordan de ansatte i kommunen hadde brukt kommunale elsykler. Noen misforsto og trodde det dreide seg om erfaringer med elsykkel generelt.

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

Kontakte lokalmediene

Lokalmediene kan være interessert i å fortelle om arbeidet som gjøres. Ta gjerne kontakt med redaksjonen og fortell om tiltaket. Her kan man følge opp med både før-, under- og etter-reportasjer. Hvis saken har interesse utover kommunen, kan man også vurdere å kontakte regionale eller nasjonale medier.

Skriv gjerne et utkast til saken på forhånd. Journalister og redaksjoner har ofte mye å gjøre, og det er lettere for dem å ta utgangspunkt i ferdigskrevet materiale. Man kan også kjøpe annonseplass i media.

Erfaring fra lokale klimaprosjekter viser at synliggjøring i media skaper stolthet og tilhørighet til prosjektene blant prosjektdeltakerne i kommunen.

Eksempler på avisartikler

Sende ut informasjon direkte til målgruppen

Hvis målgruppen er veldig konkret, som ansatte i kommunen, ansatte i en bestemt kommunal virksomhet eller utvalgte bedrifter, kan man gjerne sende ut informasjon direkte til virksomheten eller direkte til enkeltpersoner. 

Eksempel på invitasjon

Hurum sendte ut en invitasjon direkte til målgruppen.

Kommunens digitale kanaler

Hvis målgruppen bruker kommunens digitale kanaler, som kommunens nettside, Facebook-side, intranett eller nyhetsbrev, kan man legge ut informasjon om tiltaket her. Eksempel på målgrupper her kan være kommunens ansatte eller næringslivet. Nyhetsmediene kan også følge med på noen av disse kanalene og plukke opp saker derfra.

Eksempel på innlegg i egne kanaler

Andre informasjonskanaler

  • Frokostmøter og presentasjoner. Oslo kommune holdt frokostmøter og presentasjoner i de ulike kommunale virksomhetene, hvor de informerte om ordningen.
  • Samarbeidspartnernes kanaler. Samarbeidspartnere i elsykkelprosjekter kan også ha egnede kanaler til å dele informasjon og publisere nyheter, både på nett og andre kanaler.

Vise frem elsyklene til målgruppen

Det kan være lettere å vekke nysgjerrigheten til målgruppen når de ser elsyklene. Noen kommuner har tatt med syklene på turné og laget flyttbare utstillinger. I Moss har de plassert syklene synlig ved inngangen til biblioteket med et skilt som oppfordrer publikum til å låne en elsykkel.

 

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid
Pil høyre

Beregne kostander av elsykkeltiltak

Under finner du en oversikt over mulige kostnader knyttet til elsykkeltiltak. Listen er ikke uttømmende.

Pil høyre

Vurdere klimaeffekten av elsykling

Kommunale virksomheter som bruker elsykler til tjenestereiser, kan vurdere klimaeffekten ved å:

  • måle antall kilometer syklet
  • vurdere i hvilken grad elsyklene har erstattet fossil biltrafikk

Antall kilometer måler du best ved å sette en kilometerteller på hver sykkel. Om syklingen har erstattet fossil biltrafikk kan vurderes gjennom en spørreundersøkelse blant brukerne. Eventuelt annen kvalifisert vurdering, for eksempel gjennom oversikt over parkering eller bilbruk der elsyklene tas i bruk. I tillegg kan det være interessant å telle antall personer som har brukt syklene.

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

Kommunen bør tilrettelegge for sykkel og gange i arealplanleggingen. Elsyklister og vanlige syklister har mange av de samme grunnleggende behovene, for eksempel et sammenhengende og trygt sykkelveinett og mulighet til å parkere sykkelen.

Kommunen kan koble satsing på elsykkel til areal- og transportplanleggingen ved å planlegge for økt bruk av elsykkel i

  • kommunale sykkelstrategier
  • reguleringsplaner
  • gatebruksplaner
  • investerings- og driftsbudsjetter

Kommunene har et ansvar for å sikre grunnleggende infrastruktur for sykkel og gange langs offentlige veier, kollektivknutepunkter, offentlige steder og offentlige bygg. Økt bruk av elsykkel gjør at det er enda viktigere for kommunen å satse på gode sykkelveier og sikker sykkelparkering.

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

De to viktigste barrierene som stopper folk fra å kjøpe elsykkel er manglende erfaring og høye priser. Undersøkelser viser at folk som får prøve en elsykkel, blir mindre skeptiske. De sykler lenger enn de ville gjort med en vanlig sykkel og er mer villig til å betale prisen for en elsykkel.

Andre forhold som spiller inn er dårlig tilrettelagt sykkelinfrastruktur. Mangel på sykkelveier og muligheter for å parkere elsykkelen trygt, både på jobb og hjemme, gjør at folk heller velger andre transportløsninger. I tillegg er været en hindring. Det er ikke alle som ønsker å sykle når det regner, snør eller er kaldt.

Pil høyre

Fordeler med elsykler

Hvis målet er et minst mulig miljømessig fotavtrykk, vil en tråsykkel være et bedre valg enn en elsykkel. Men hvis vi tar utgangspunkt i at en elsykkel får deg til å sykle oftere og/eller lengre enn du ville ha gjort med en tråsykkel, kan elsykkelen ha mange fordeler.

  • Elsykler kan erstatte bilkjøring. Du slipper kø, og du skaper ikke kø.
  • Du produserer ingen lokal forurensing eller klimagassutslipp.
  • Du tar liten plass i bytrafikken, både når du kjører og når du parkerer.
  • Det er lettere å parkere enn med bil, og det er gratis å parkere.
  • Du reduserer risikoen for å svette, noe som gir redusert behov for å skifte og å dusje.
  • Elsykling kan ha treningseffekt. Den fysiske motstanden på motoren kan tilpasses, og det er nok til å gi arbeidsintensitet.
Pil høyre

Inspirasjon og andre ressurser

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid
Tilbake til forsiden Lenke til forsiden

Personvern

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring
Sosiale medier
  • Om oss
  • Kontakt oss
  • Tips oss
  • Få siste nytt
  • Ledige stillingar
  • Aktuelt
  • Høringer
  • Publikasjoner
  • Nettjenester
  • Skjema og frister

Personvern

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Sosiale medier
Gå til hovedinnholdet