Statlige planretningslinjer for klima- og energiplanlegging og klimatilpasning (SPR) gir føringer for kommunenes, fylkeskommunenes og statens arbeid.

Dette er en veileder til delen om klimatilpasning.

Veilederen er ment for kommunale saksbehandlere som skal ivareta hensynet til klimaendringer i planarbeidet. Den er også relevant for andre forvaltningsnivåer og private aktører som utfører tjenester for forvaltningen eller utvikler forslag til planer. 

Innhold

  1. 1 Formål og virkeområde Retningslinjene skal legges til grunn i både planlegging og enkeltvedtak.
  2. 2 Sentrale prinsipper Viktige elementer i planretningslinjene
  3. 3 Samfunnsplanlegging Hvordan tilpasse samfunnet til et klima i endring.
  4. 4 Planlegging av arealbruk Hvordan ivareta klimatilpasning i arealplanlegging.
  5. 5 Vurdere naturfare Ta hensyn til fare for flom og skred.
  6. 6 Vurdere naturbaserte løsninger Bruk natur til å dempe effektene av klimaendringer.
  7. 7 Sørg for nødvendig kunnskap God planlegging trenger oppdatert kunnskap om et klima i endring.
  8. 8 Ansvar for klimatilpasning Ansvaret følger oppgaven ("ansvarsprinsippet")
  9. 9 Tema i planarbeid Oversikt over relevante veiledere for klimatilpasning i plan på tema.

Dette er en veileder til delen om klimatilpasning i statlige planretningslinjer for klima og energi (SPR). Planretningslinjene omhandler også klima og energi i planlegging. 

Dette er ikke en veileder til plansystemet. I den grad veiledningen omfatter formuleringer om de ulike plantypene, er det for å gi en kontekst for å forstå hvordan hensynet til et klima i endring kan ivaretas i de ulike plantypene.

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid
Pil høyre

Formål

Kommuner og fylkeskommuner har en sentral rolle i arbeidet med klimatilpasning. Tilpasning til virkningene av klimaendringene angår grunnleggende samfunnsstrukturer og skal tas hensyn til i alle ledd av samfunnsplanleggingen. Klimaendringene krever større oppmerksomhet og mer effektiv og målrettet samfunns- og arealplanlegging enn tidligere.

Formålet med planretningslinjene knyttet til klimatilpasning, er å bidra til at klimatilpasning ivaretas som hensyn i planlegging og å sikre at kommunene bruker et bredt spekter av roller og virkemidler i arbeidet med klimatilpasning. Videre skal retningslinjene bidra til avveiing og samordning når klimatilpasning berører eller kommer i konflikt med andre hensyn eller interesser.

Dette følger av kapittel 1 Formål, i statlige planretningslinjer (SPR)  og av plan- og bygningsloven § 3-1 g) 

Pil høyre

Virkeområde

Retningslinjene skal legges til grunn ved:

  • planlegging etter plan- og bygningsloven
  • enkeltvedtak etter plan- og bygningsloven eller annen lovgiving.

At retningslinjene skal "legges til grunn" i både planlegging og enkeltvedtak betyr at kommunene har en plikt til å følge retningslinjene, og til å legge vekt på anbefalinger den gir.

Plikten inkluderer alle plantyper og andre planvedtak (planstrategi mv.), uansett om grunnlag/forslag er utarbeidet av planmyndigheten selv eller andre private/offentlige forslagsstillere. Dessuten gjelder plikten når kommunale, regionale og statlige organer deltar i andres planprosesser, eller bruker skjønn i avgjørelser etter plan- og bygningsloven og andre lover (herunder i alfabetisk rekkefølge energiloven, forurensningsloven, jordloven, naturmangfoldloven, skogloven, Svalbardmiljøloven, vannressursloven, osv.)

Brudd på retningslinjene vil være grunnlag for innsigelse mot planer, og være en mulig saksbehandlingsfeil ved andre vedtak.

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid
Pil høyre

Hva er klimatilpasning?

Klimatilpassing innebærer å forstå konsekvensene av at klimaet endrer seg og iverksette tiltak for å på den ene siden å hindre eller redusere skade, og på den andre siden utnytte mulighetene som endringene kan innebære.

Pil høyre

Klimatilpasning som forutsetning for bærekraftig utvikling

Klimatilpasning er en forutsetning for bærekraftig utvikling, og virker parallelt med andre overordnede og tverrsektorielle mål for samfunnsutviklingen. Sentrale eksempler er å beskytte liv, helse, miljø, materielle verdier og kritisk infrastruktur mot uønskede hendelser og å ta vare på naturens biologiske mangfold og økologiske prosesser.

Klimatilpasning er dermed del av en helhetlig samfunnsutvikling hvor planlegging, arealdisponering og øvrig virksomhet setter natur og samfunn i stand til å begrense eller unngå ulemper og dra nytte av fordeler som følge av klima. Et bærekraftig samfunn skal blant annet gi innbyggerne trygghet for liv, helse og materielle verdier. En viktig del av arbeidet mot et bærekraftig samfunn er bevissthet og kunnskap om hvordan klimaendringene vil øke eller skape nye risiko- og sårbarhetsforhold.

Målet med klimatilpasning er at samfunnet er tilpasset det til enhver tid rådende klimaet, og er forberedt på ventede endringer. Tilpasning må ta høyde for eksisterende klima, fremtidige endringer, raske og langsomme effekter, og direkte og indirekte konsekvenser av disse.

Dette følger av kapittel 5-1 Generelt, i statlige planretningslinjer (SPR).

 

Pil høyre

Planlegg for livskraftig og variert naturmiljø

Livskraftig og variert naturmiljø er karakteristisk for robuste økosystem. Begrepet robuste økosystem brukes for å omtale økosystemers motstandsdyktighet, dvs. økosystemets evne til å tåle klimaendringer og andre forstyrrelser. Både rikt biologisk mangfold og landskapsøkologisk sammenhengende områder regnes å være viktig for en robust natur.

Dette følger av kapittel 5.1 Generelt, andre avsnitt i statlige planretningslinjer (SPR).

Pil høyre

Se utslipp og tilpasning i sammenheng

Det er behov for både å redusere klimagassutslipp, og på samme tid sørge for å tilpasse natur og samfunn et klima i endring. Klimatilpasning og tiltak for å redusere utslipp av klimagasser har til felles at de bidrar til å redusere risiko knyttet til et klima i endring. Å se de to temaene i sammenheng kan innebære å identifisere potensielle konflikter i strategier og tiltak, foreta avveininger og prioriteringer mellom utslippsreduserende tiltak og tilpasningstiltak, og identifisere vinn-vinn-tiltak.

Selv om det praktiske arbeidet med klimatilpasning kan oppleves som ganske annerledes enn kommunens arbeid med utslippsreduksjoner, kan noen spørsmål til refleksjon bidra til at utslipp og tilpasning ses i sammenheng:

  • Fører et tiltak, eller planlegging, med mål om reduksjon av klimagasser til at kommunen blir mer sårbar for klimaendringer?

    For eksempel fører fortetting til at byene og tettstedene blir mer kompakte og naturlig terreng bygges ned og erstattes av tette flater. Dette kan føre til økte problemer med overvann og reduksjon av grønne områder som virker kjølende under særlig varme perioder.

  • Fører et klimatilpasningstiltak, eller planlegging for tilpasning, til økte utslipp?

    For eksempel kan fysiske klimatilpasningstiltak som medfører økt material- og energibruk, føre til økte utslipp ved etablering av tiltaket.

  • Fører et tiltak eller planlegging til både reduserte klimagassutslipp og bedre tilpasning til klimaendringer? Eventuelt hva må til for at tiltaket kan bidra til begge deler?

    Arbeid for utslippsreduksjoner og for tilpasning deler mange viktige verktøy, slik som arealplanlegging, byplanlegging og utforming av bygninger og infrastruktur. Disse verktøyene gir gode muligheter for å skape synergier og å utvikle komplementære utslipps- og tilpasningstiltak. For eksempel kan tilpasning i form av åpning av lukkede bekker åpne for tilrettelegging for hverdagstransport på sykkel eller til fots, som igjen kan redusere biltrafikk.

Arbeidet med klimatilpasning og utslippsreduksjoner skal ses i sammenheng der det er relevant, og bør prioriteres og integreres på tvers i kommunen. Dette følger av kapittel 1. Formål, i statlige planretningslinjer (SPR).

Pil høyre

Legg føre var-prinsippet til grunn

Det er nasjonal klimatilpasningspolitikk at føre-var prinsippet skal legges til grunn. Det betyr at det skal tas utgangspunkt i høye alternativer fra de nasjonale klimaframskrivningene når hensynet til et klima i endring vurderes. Tilnærmingen er også brukt i de fylkesvise klimaprofilene. Vektlegging av hensynet til klimaendringene skal i den enkelte sak balanseres opp mot andre viktige samfunnshensyn.

Dette følger også av kapittel 5.3 Krav til planprosess og beslutningsgrunnlag, andre avsnitt i statlige planretningslinjer (SPR).

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid
Pil høyre

Kommunal og regional planstrategi

Målet med planstrategien er å vise hvordan kommunen vil prioritere planarbeid for å møte identifiserte utviklingstrekk og utfordringer (hvilke planer skal kommunen revidere, når, og i hvilken rekkefølge osv.) Planstrategien skal beskrive utviklingstrekk og utfordringer, herunder knyttet til dagens og fremtidens klima. Både eksisterende og ny kunnskap om klimaendringer og konsekvenser av dette, som nye farekart og lignende bør vurderes og omtales her. For eksempel kan framtidige klimaendringer føre til at områder som til nå har vært ansett som sikre, ikke lengre innfrir kravene i plan- og bygningsloven.

Kommunene skal som del av arbeidet med planstrategi vurdere behovet for å oppdatere eksisterende planer i lys av klimaendringene, og sikre at kommende planer i kommunen ivaretar dette hensynet. Dessuten bidrar behandling av klimatilpasning i planstrategien til politisk forankring.

Arbeidet med planstrategi bør også følge opp eventuelle utfordringer knyttet til klimaendringer avdekket i fylkes-ROS og/eller er prioritert i plan for oppfølging av helhetlig ROS (etter sivilbeskyttelsesloven/forskrift om kommunal beredskapsplikt).

Kommunene skal legge til rette for at berørte myndigheter bidrar aktivt i arbeidet med planstrategien. Det er ikke mulig å gi innsigelser til planstrategien, og det er derfor viktig at regionale og nasjonale organer følger opp kommunene med god veiledning i dette arbeidet.

Dette følger også av kapittel 5.3 Krav til planprosess og beslutningsgrunnlag, tredje avsnitt i statlige planretningslinjer (SPR).

Eksempler

(utdrag)

Langsiktig utviklingsmål 1: Klimaomstilling og livskraftig naturmiljø

Innsatsområde: Tilpasse samfunnet et mer ekstremt klima

Været i Rogaland blir villere og våtere. Det blir hyppigere episoder med styrtregn og store nedbørsmengder. Opprustning og klimatilpasning av vei og annen offentlig infrastruktur er samfunnsøkonomisk lønnsomt, da det kan forebygge store kostnader.

Naturinngrep reduserer landskapets evne til å dempe flomhendelser og takle klimaendringene. Nedbygging av myr og våtmark, fjerning av kantsoner og arealendringer tett på vassdragene gjør oss mer utsatt for flom. I felles vassdrag må kommuner samarbeide om flomdempende og restaurerende tiltak.

Restaurering av natur kan ha stor positiv påvirkning på naturmangfold og økologiske funksjoner.

Ekstremvær, flom, ras og stormflo vil kunne ødelegge kulturminner på kort tid. Raskere nedbryting av organisk materiale kan samtidig være resultat av økende nedbør, stigende havnivå og kortere tørkeperioder. Over tid fordrer dette et større vedlikeholdsbehov enn det vi hittil har vært vant med. Det beste vernet ligger uansett i aktiv bruk av kulturarven vår og jevnt vedlikehold.

(utdrag)

Eksempler på strategiske plangrep:

En grønnere by
"I Oslo har klimaet blitt varmere og våtere, og det har blitt mer ekstremvær. Arbeidet med å øke Oslos klimarobusthet og å takle klimaendringene som vi forventer vil komme, vil bli prioritert og være del av grunnlaget for investeringsbeslutninger. Byens tilpasningsevne er avhengig av at hensynet til framtidens klima ivaretas også i drift og vedlikehold av eksisterende bygg, veier og annen infrastruktur.

Byens grønnstruktur danner gode premisser for karbonopptak, samt naturbaserte løsninger for å ivareta klimautfordringer som overvann og høye temperaturer, men også for biologisk mangfold. Den blågrønne strukturen i byggesonen skal derfor sikres og styrkes. Blant de viktigste tiltakene er å øke grøntandelen, gjenåpne elver og bekker, sikre byggefrie belter på 20 meter langs hovedvassdrag og 12 meter langs sidevassdrag, samt planting av 100 000 trær innen 2030. Som ett av flere grep i klimaarbeidet skal kommunen i løpet av perioden utarbeide en strategi for grønne tak og fasader. Det skal også lages en plan for å bidra til styrket forvaltning av byen biologiske mangfold. Arbeidet med disse planene må sees i sammenheng."

 

Klima, miljø og klimatilpasning er valt ut som ein av to hovudutfordringar for Vinje kommune (utdrag):

  • Vår tids største globale utfordring er klimaproblematikk. Co² hentast opp i store mengder og sleppast ut i atmosfæren som fører til at me varmar opp jorda. Konsekvensane er auka grad av ekstrem nedbør, ekstrem tørke og auka risiko for sørpe- og jordskred. Det førar og til færre habitable område på kloden, som igjen fører til at folk flytter permanent for å ha moglegheit til å overleve. Dette tyder at Vinje kommune truleg må taka i mot klimaflyktningar. I staden for å fokusere aleine på å få ned utslepp, er det avgjerande for kommunens berekraftige utvikling at ein tilpassar planar, visjonar og idear til ein ny kvardag som ein veit kjem til å kome, og som ein allereie ser effektar av i dag.
  • Klima- og klimatilpassing er ønska inn i kvar enkelt plan, og vil over tid gje store effektar. Det er viktig å inkludere personar med kunnskap og kjennskap til klimaproblematikken og klimatilpassing i utarbeiding av planar som einingane gjer sjølve. På den måten kan ein enklare setje i verk tiltak som er tilpassa arbeidsstad, arbeidssituasjon, arbeidsmengde og realistiske målsetningar som einingane sjølve følgjer opp og er ansvarlege for.
  • Klimatilpassing handlar ikkje berre om lokale effektar av klimaendringar, men og av tilpassing til klimatiske endringar i andre land. Når verdas matproduksjon, og produksjon av ei rad andre naudsynte produkt går ned som følgje av klima, er det viktig at ein er budd. Det vil seie at me må tilpasse vårt samfunn til konsekvensane av klimaendringar i andre land.

(Utdrag)

Fylgjande hovudutfordringar vert lagt til grunn for planarbeidet 2020- 2023: 

(...)

Klimaendringar er ei av dei største utfordringane verda står overfor, og råkar alle samfunnsområde. Sjølv om utfordringar knytt til klima er globale, er det ei utfordring med store lokale konsekvensar. 

For oss vert klima ein sentral del av risikobiletet i framtida, og me kan venta auka nedbør, meir ekstremvêr og andre gradvise endringar som kan få store konsekvensar for helse, landbruk, samferdsle, bygg, anlegg og naturmangfald. Dette gir nye utfordringar for planlegginga, og eit nytt risiko- og sårbarheitsbilete som påverkar samfunnsutvikling, næringsliv og kvardagslivet til folk. Samstundes vil det vera eit stort potensial for auka verdiskaping og næringsutvikling i utvikling av gode løysningar for klimatilpassing. For Voss herad vil utfordringar knytt til flaum og flaumsikring vera spesielt viktig å prioritera i åra som kjem.

(Utdrag)

Gjennomgående perspektiv 

4.2 Miljø og klima 

Klimaendringene krever at vi planlegger for bærekraftig klimatilpasning og et robust samfunn. Varmere temperaturer vil for eksempel føre til forskyvning av en rekke marine arter nordover. Når naturmangfoldet trues, blir naturen også mindre robust mot endringer i tillegg til at vårt levegrunnlag påvirkes.

Relevante veiledere

Pil høyre

Regional plan

En regional plan kan gjelde for hele fylket, for deler av fylket, eller den kan ta opp mer avgrensede tema for hele eller deler av fylket. Fylkeskommunene bør i sine regionale planer vurdere hvordan fylket kan legge til rette for klimatilpasning på alle berørte samfunnsområder, i tråd med plan- og bygningslovens formål.

Regionale planer bør vurdere mulige utfordringer knyttet til klima og klimaendringer. Fylkeskommunen bør, som regional planmyndighet, være bevisst på hvordan klimaforhold kan påvirke innholdet i regionale planer.

Regionale planer er viktige i klimatilpasningssammenheng da de kan være med på å peke ut geografiske og tematiske områder der fylket har særlige utfordringer. Dette er særlig viktig da mange regionale planer danner grunnlag for kommunale planer.

Dette følger av kapittel 5.3 Krav til planprosess og beslutningsgrunnlag, fjerde avsnitt i statlige planretningslinjer (SPR).

Eksempler

(utdrag)

Hovedmål: Vi skal sikre et bærekraftig samfunn som er godt forberedt på, og tilpasset, klimaendringene.

Delmål

  1. Kunnskap og kompetanse
    Sikre nødvendig kunnskap og kompetanse om lokale konsekvenser av klimaendringer, og sammen mobilisere samfunnet til å utvikle gode klimaresiliente løsninger.
  2. Velfungerende økosystemer
    Sikre grunnlaget for et rikt naturmangfold og velfungerende økosystemer, slik at naturverdiene og matproduksjonen ivaretas for fremtiden, og naturens evne til å tilpasse seg ivaretas.
  3. Klimarobust og tilpasningsdyktig samfunn
    Redusere sårbarhet for klimaendringer og styrke klimaresiliens i eksisterende lokalsamfunn og infrastruktur, og sikre at ny utbygging ikke bidrar til økt sårbarhet og klimarisiko.

(utdrag)

Hovedmål:
Bidra til økt sikkerhet for samfunnet mot skred- og flomskader samtidig som vann, natur- og friluftsverdier ivaretas.

Dette skal skje gjennom:

  • Gjennomføring av tiltak i handlingsprogrammet
  • Retningslinjer og råd for bruk av skred- og flomutsatte arealer
  • Et forpliktende samarbeid mellom ulike aktører for å gjennomføre tiltak for å redusere flom og skredfare.
  • En helhetlig plan for hvor masseuttak i hovedvassdraget og i sideelvene vil kunne ha en flomdempende effekt. Videre retningslinjer for hvor, når og hvordan masseuttak i vassdrag gjennomføres. Dette vil danne grunnlag for kommunale planer for masseuttak og etablering og drift av faste masseuttaksområder og masseavlagringsbasseng.

Som følge av denne planen forventes følgende effekter:

  • Helhetlig planlegging
  • Økt kompetanse og bevisstgjøring
  • Enklere og bedre saksbehandling for vassdragssaker
  • Bedre samarbeid mellom ulike aktører på tvers av sektorer og kommunegrenser
  • Færre skader som følge av flom og skred

 

(Utdrag)

3.4.1 Slik gjør vi det i Innlandet 

  1. Vi har god kunnskap om lokale og regionale utfordringer og konsekvenser av et endret klima. Dette gjør at alle sektorer er best mulig rustet til å håndtere de utfordringene de står overfor. 
  2. Arealplanlegging og tiltak gjennomføres på en slik måte at fare for hendelser som følge av naturfare og klimaendringer reduseres. Vi prioriterer naturbaserte løsninger i arbeidet med klimatilpasning der det er mulig. 
  3. Innlandssamfunnet utnytter mulighetene for verdiskaping som ligger i et klima i endring. 
Pil høyre

Kommuneplanens samfunnsdel

Kommuneplanens samfunnsdel skal vise langsiktige utfordringer, mål og strategier for kommunesamfunnet som helhet og kommunen som organisasjon. Endringer i klimaet vil få betydning for disse områdene.

Planen skal inkludere overordnet kunnskap om forventede endringer og konsekvenser for samfunnsområder i kommunen, men på dette plannivået er det ikke nødvendig å gjøre detaljert rede for konsekvenser av klimaendringer. Vurderingen skal skille mellom forhold av betydning for arbeidet med kommuneplanens arealdel, og forhold av betydning for kommunesamfunnet som helhet og kommunen som organisasjon.

  • funn/utfordringer som er avdekket i helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse
  • andre sårbarhetskartlegginger (som sektorvise ROS-analyser, tidligere ROS-analyser til arealplaner mv.)
  • fylkes-ROS
  • utfordringer/fokusområder i kommunal- eller regional planstrategi eller regionale planer.
  • klimaprofilen for fylket
  • funn fra kartlegging av økosystemer og arealbruk med betydning for klimatilpasning
  • Annen kunnskap eller erfaring

Med bakgrunn i kunnskapen om hvilke konsekvenser klimaendringene kan få for kommunen, bør samfunnsdelen skissere alternative strategier for samfunnsutvikling. Videre bør det vurderes hvordan arbeidet med klimatilpasning skal integreres i kommunens rolle som organisasjon, for eksempel ved interne og/eller eksterne samarbeidsgrupper som sikrer flerfaglig og tverrsektorielt samarbeid. Dette vil danne grunnlaget for å inkludere klimatilpasning i sektorenes virksomhet og planer, og fremme flerfaglig og –sektorielt arbeid i kommunen generelt. Dette er særlig sentralt i klimaarbeid, da klimaendringene vil påvirke en rekke samfunns- og naturverdier.

Kommunen bør ha en oversikt over økosystemer og arealbruk med betydning for klimatilpasning slik at de kan gjøre de riktige prioriteringene. Spesielt våtmarker, elvebredder og skog som kan dempe effektene av klimaendringer er viktige å ivareta i arealplanleggingen. Forvaltningen av vann, skog og jord kan også bidra med forsynende og opprettholdende tjenester som er viktige å ivareta. Retningslinjen gir en forventning om å bruke offentlig, tilrettelagt kunnskap om økosystemer og arealbruk med betydning for klimatilpasning, og supplere med kunnskap om lokale forhold.

Plantyper

Arealstrategien gir overordnede føringer for kommunens fysiske utvikling i et langsiktig perspektiv, og er et bindeledd mellom samfunns- og arealdelene av kommuneplanen. Arealstrategien skisserer prinsipper for arealutvikling, for eksempel for å ivareta kulturlandskap, naturtyper og tilhørende økosystemtjenester, kritisk infrastruktur osv.

Økosystemer har betydning for samfunnets samlede evne til klimatilpasning. Planlegging må bygge på kunnskap om utbredelse og økologisk tilstand, og effekten av ventede påvirkninger og hvordan økosystemene kan bidra til å dempe klimaeffekter. Et velfungerende økosystem, der de fleste arter og økologiske funksjoner er på plass, vil ha god økologisk tilstand (Meld. St. 14 2015-2016).

I de nasjonale forventningene for 2019-2023 går det fram at regjeringen forventer at kommunene utarbeider arealstrategier som en del av kommuneplanens samfunnsdel.

Kommuneplanens samfunnsdel skal inneholde en handlingsdel, som viser hvordan planen skal følges opp de fire kommende år eller mer. For å få gjennomført tiltak som skal redusere konsekvenser av klimaendringer er det viktig at disse kommer inn i handlingsdelen. I arbeidet med handlingsdelen kan kommunen også trekke inn eksterne aktører (som frivilling sektor, akademia) og næringsliv som har kunnskap om utfordringer og mulige løsninger innen klimatilpasning. Innholdet i handlingsdelen bør samsvare med kommunens økonomiplan.

Dette følger av kapittel 5.3 Krav til planprosess og beslutningsgrunnlag, avsnitt fem og seks i statlige planretningslinjer (SPR).

Eksempler

(utdrag)

Utviklingstrekk - Globale megatrender

Verden er i stadig endring. I nyere tid er det spesielt noen grunnleggende trender som påvirker utviklingen – såkalte globale megatrender. Megatrendene er knyttet til:

  • Klimaendring
  • demografisk endring
  • globalisering, urbanisering og digitalisering

Konsekvenser for Kristiansand

På bakgrunn av gjeldende klimaavtaler skal Kristiansand redusere klimagassutslippene med 40 % innen 2030 og 80–90 % innen 2050. Klimatilpassing er samtidig viktig for å redusere risiko ved ekstremvær og naturkatastrofer. Omstilling til lavutslippssamfunnet betyr også store muligheter for god samfunnsutvikling.

Bærekraftig utvikling som premiss

Bærekraftsprinsippet skal ligge til grunn for utviklingen av Kristiansand. Å være en by i vekst, håndtert på en god måte, vil gi positive ringvirkninger for byens utvikling.

Bærekraftig utvikling skal imøtekomme dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov. Kjernen i bærekraftig utvikling er nødvendigheten av å behandle både økologisk, økonomisk og sosial bærekraft i en sammenheng:

  • Et økologisk bærekraftig samfunn tar overordnet miljøhensyn. Dette betyr både å forebygge klimaendringer og å sikre miljø- og naturressurser mot ødeleggelse, nedbygging og forurensing

(Utdrag)

De første årene skal vi fokusere på å… 

  • ha et framtidsrettet vann- og avløpssystem der vi tar hensyn til befolkningsøkning og endringer i klimatiske forhold ved oppgradering og utbygging 
  • sørge for infiltrasjon og fordrøyning av overvannet og sikre flomveier 
  • gjøre samfunnet mer motstandsdyktig mot følgene av temperaturøkninger og ekstremvær 

(utdrag)

FNs bærekraftsmål:

  • 11: Bærekraftige byer og samfunn
  • 13: Stoppe klimaendringene

Slik vil vi ha det

Nordre Follo kommune er rustet for klimaendringer.

Dette får vi til ved å:

  • Gjenåpne bekker og vedlikeholde overvannsnettet.
  • Identifisere områder som er utsatt for om og sikre omveier.
  • Stille krav til håndtering av overvann
  • Ta vare på kantvegetasjon langs bekker og vassdrag.
  • Utarbeide en klima- og energiplan for Nordre Follo

Bruk av blågrønne løsninger: - Arealstrategi nr 8 i kommuneplanens samfunnsdel

Blågrønne strukturer, viktige naturverdier og økologiske funksjonsområder styrkes og sikres mot nedbygging og fragmentering.

(Utdrag)

Dette skal vi jobbe for de neste 15 årene:

  • ta i bruk naturbaserte løsninger inspirert av naturens egne måter å håndtere utfordringer
  • gjøre samfunnet i stand til å håndtere klimaendringene
Pil høyre

Kommunedelplan/temaplan

Kommunen kan følge plan- og bygningslovens prosess for å lage kommunedelplaner for spesifikke emner/tema. Ofte kalles fagspesifikke kommunedelplaner bare "temaplaner", til forskjell fra kommunedelplaner av arealtype for avgrensede deler av kommunen (se eget avsnitt). Uttrykket "temaplaner" brukes også om planer laget utenfor plan- og bygningslovens prosess.

For å ivareta hensynet til klimatilpasning må kommunen i prosessen med temaplaner laget etter plan- og bygningsloven følge samme krav og anbefalinger som gjelder for kommuneplanen – herunder tilstrekkelig kunnskap om konsekvenser av klimaendringer, kunnskap om lokale forhold og berørte interesser.

Berørte interesser kan omfatte samfunnssikkerhet, kritisk infrastruktur, natur- og kulturmiljø, befolkningens helse, samt forutsetninger for berørte næringer. Noen tema og områder vil være særlig sårbare for klimaendringer, og vil derfor kreve ekstra oppmerksomhet. Dette kan være naturmiljø, eller naturbaserte aktiviteter som friluftsliv.

Siden en del- eller temaplan vil være mer detaljert enn kommuneplanen vil også forventninger til grundighet og kunnskap være skjerpet. Siden klimatilpasning ofte berører flere sektorer er det særlig viktig at det flerfaglige perspektivet ivaretas.

Dette følger av kapittel 4.3 Krav til planprosess og beslutningsgrunnlag, avsnitt seks i statlige planretningslinjer (SPR).

Eksempel

(Utdrag)

Hovedmål:  

I 2025 er Trondheim robust for å møte framtidige klimaendringer. 

Delmål:  

Arbeidet med klimatilpasning skal bidra til utvikling av klimavennlige og attraktive byområder som også reduserer de negative effektene klimaendringer har på naturmangfoldet. 

Strategier for klimatilpasning: 

    1. Gjennomføre jevnlige sårbarhetsanalyser og gjennomføre klimatilpasningsplanen. 
    1. Legge klimatilpasning til grunn for all kommunal virksomhet, dette i tett samarbeid med de tillitsvalgte og ansatte. Temaplan for klimatilpasning  skal integreres tett med KPA.  
    1. Utvikle kompetanse om klimaendringer og klimatilpasningstiltak gjennom samarbeid med aktører innen forskning og utvikling. 
    1. Samarbeide med relevante parter, herunder arbeidslivets parter i utsatte virksomheter, i klimatilpasningsarbeidet og styrke  kommunikasjonen om klimatilpasningstiltak med Trondheims innbyggere og næringsliv 

 

(Utdrag)

Strategien tek utgangspunkt i dei overordna mål om klimatilpassing frå Vossaklima 2030:  

- Voss herad si evne til å tåla klimaendringar er styrka fram mot 2030.  

- Bygda vår skal utviklast slik at me er rusta for endringar som er forventa fram mot 2050  

(...)

Sju delstrategiar er formulert for å sikra at arbeidet med klimatilpassing i heradet vårt vert utført på eit sett som kan bidra til at me når dei overordna måla:  

  1. Voss herad skal tileigna seg relevant kunnskap, og forvalta og formidla kunnskapen på tvers av sektorar i heradet, både internt og eksternt.
  2. Voss herad sitt arbeid med klimatilpassing skal vera prega av god dialog med innbyggjarane våre. 
  3. Voss herad skal integrera klimatilpassing i planarbeid og eiga verksemd. 
  4. Voss herad skal vera pådrivar for eit tett og godt samarbeid med relevante offentlege og private aktørar. 
  5. Arbeidet med klimatilpassing i Voss herad skal leggja samfunnsøkonomiske prinsipp til grunn. 
  6. Voss herad skal greia ut og gjennomføra aktuelle tiltak for å avgrensa risiko ved akutte klimarelaterte hendingar 
  7. Voss herad skal greia ut og gjennomføra tiltak for å avgrensa risiko ved langsiktige klimarelaterte hendingar

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

For å tilpasse oss klimaet, må vi planlegge godt og bruke arealene våre smart. Det er avgjørende å ta hensyn til effekter av et klima i endring og hvilke konsekvenser dette vil ha for arealbruken.

Pil høyre

Integrer klimatilpasning i all arealplanlegging

Ved planlegging av arealbruk er det viktig å se på hvilke effekter klimaendring vil gi, hvilke områder som vil være utsatt innenfor og rundt tiltaket, og vurdere konsekvensene det vil ha for de aktuelle områdene. Det omfatter både å definere områder som ikke bør bygges ut, og å dimensjonere anlegg og legge inn buffersoner (overgangsområder/ sikkerhetsmargin) for eksempel i tilknytning til boligområder, grønnstruktur og turveier.

Klimaendringer vil påvirke bygg, anlegg, infrastruktur og kritiske samfunnsfunksjoner. Kommunen må utrede og ta hensyn til slike konsekvenser i arealplanlegging.

Videre vil klimaendringer påvirke naturmangfoldet i stadig økende grad. Sammenhengende arealer i naturen er svært viktig for bevaring av naturmangfold. Med klimaendringene kommer disse sammenhengende arealene til å spille en enda større rolle. Artenes eksisterende leveområder kommer til å forandres som følge av klimaendringene, og muligheten til å kunne flytte til nye områder kommer til å være en forutsetning for mange arters overlevelse. For å ivareta verdien slike områder representerer er det nødvendig å bevare naturområder eller by- og tettstedsnær grønnstruktur på koordinert og målrettet måte.

Kommunene skal ivareta mange ulike hensyn i planleggingen. Omfangsrike planer skal derfor ha en særskilt vurdering og beskrivelse – konsekvensutredning (KU) – av planens virkninger for miljø og samfunn.

Når kommunen utarbeider plan for utbygging, stiller plan- og bygningsloven krav om å gjennomføre ROS-analyse for planområdet for å se til at samfunnssikkerhet følges opp.

Kommunen bør bruke kartverktøy og det offentlige kartgrunnlaget for å se arealbruk, arealplaner, fare- og aktsomhetsområder mv i sammenheng (se pbl § 2-1). 

Feil eller manglende bruk av tilgjengelig informasjon kan gi grunnlag for innsigelse. Flere detaljer om dette finnes i KMDs rundskriv om innsigelser, samt fagmyndigheters presisering av innsigelsespraksis på sine respektive områder.

Planer og utredningskrav 

Arealdelen fastlegger hovedtrekkene i hele kommunens arealbruk. Her har derfor kommunen mulighet til å se sammenhengen mellom eksisterende bebyggelse og andre lokale forhold, og ønsket og nødvendig utvikling, i lys av ventede klimaforhold.

Utsatt eksisterende bebyggelse og infrastruktur, for eksempel identifisert i arbeidet med planstrategi, kan være grunn til overordnede grep i arealdelen – herunder endring eller oppheving av reguleringsplaner. Oppheving av planer skal følge samme prosess som vedtak av nye planer, herunder uttalelse fra berørte myndigheter.

Dette følger av kapittel 5.3 Krav til planprosess og beslutningsgrunnlag, avsnitt seks og sju i statlige planretningslinjer (SPR).

Nordre Follo har en rekke bestemmelser i kommuneplanens arealdel om hvordan de skal tilrettelegge for god overvanns- og flomhåndtering: 

§4-2 Overvann og vann og avløp (VA) (utdrag)

Overvann skal sikres avrenning gjennom infiltrasjon i grunnen, fordrøyning og åpne vannveier. 

 

§4.3 Flomveier (utdrag)

Bekker skal ikke lukkes. Lukkede bekker kan kreves gjenåpnet ved planlegging og utbygging. Bekkeløpet og det omliggende arealet skal tilpasses flomvannføring i henhold til “Rettleiar for handtering av overvatn i arealplanar” (NVE 2022). 

 

Bestemmelser i kommuneplanens arealdel om blågrønn faktor (§4.4) og hensynet til sammenhengende blågrønne strukturer (§4.5) gjennom bebygde områder er presisert i ny kommuneplan: 

§4.5 Blågrønn struktur (utdrag)

Det skal etableres sammenhengende, økologisk funksjonelle blågrønne strukturer i og gjennom bebygde områder som henger sammen med naturområder. Det skal legges særlig vekt på å ivareta større trær i de bebygde områdene.  

 

Det er lagt vekt på å ta vare på vegetasjonsbeltene langs vassdragene. Vegetasjon forebygger erosjon, har renseeffekt på overvannet, bidrar til bedre vannkvalitet og er viktig levested for planter og dyr. Se §6.2 Vassdrag, §16.6. Arealnøytralitet og §18.7 Vassdrag.

 

Relevante veiledere

Relevante ressurser

Kommunen kan lage kommunedelplaner for spesifikke deler av kommunens areal. Kravene til kommunedelplaner for avgrensede arealer innenfor kommunen er de samme som for den alminnelige arealdelen.

For å ivareta hensynet til klimaendringer må kommunen følge samme krav og råd som gjelder for kommuneplanens arealdel – herunder tilstrekkelig kunnskap om konsekvenser av klimaendringer, kunnskap om lokale forhold og berørte interesser.

Noen tema og områder vil være særlig sårbare, og derfor kreve ekstra oppmerksomhet. Dette kan for eksempel være naturmiljø, kulturminner og -miljøer, tettbygde områder med aldrende avløpssystem og industriområder med tette flater.

Dette følger av kapittel 5.3 Krav til planprosess og beslutningsgrunnlag, avsnitt seks statlige planretningslinjer (SPR).

I reguleringsplaner fastlegges detaljer for arealbruk, og dermed grunnlag for tillatelser og annen virksomhet.

Kommunen bør vurdere hvordan klimaforhold påvirker interesser i planen, og hvordan negative konsekvenser kan begrenses. Hvordan planen kan dempe negative konsekvenser (klimatilpasning) varierer med lokale forhold, og hvilke hensyn som skal ivaretas. 

Planretningslinjene gjelder på samme måte om forslagsstilleren er en annen enn planmyndigheten selv. Planmyndigheten bør påpeke dette i oppstartsmøtet og vise til denne veilederen, men mindre forslagsstiller uttrykkelig har vurdert innholdet i retningslinjene allerede, eller den åpenbart er irrelevant.

Dette følger av kapittel 5.3 Krav til planprosess og beslutningsgrunnlag, avsnitt seks i statlige planretningslinjer (SPR).

Relevant regelverk

Relevant veiledning

Konsekvensutredninger (KU) skal omfatte en beskrivelse av hvor sårbar en plan eller et tiltak er for klimaendringer, og KU-forskriften nevner spesielt flere naturfarer som kan påvirke verdier i planområdet, nemlig flom, skred, stormflo og stigning i havnivået.

Utredningen skal spesifisere hvordan risiko og sårbarhet påvirkes av klimaendringer. Kravet om KU gjelder alle regionale planer og kommuneplaner med retningslinjer eller rammer for framtidig utbygging og reguleringsplaner som kan få vesentlige virkninger for miljø og samfunn, se pbl. § 4-2.

Etter plan- og bygningsloven § 4-3 er det krav om risiko- og sårbarhetsanalyse hvis planen gir rammer for utbygging.

Resultatene av ROS-analysen innarbeides i planbeskrivelsen og i konsekvensutredningen (se også rundskriv H-5/18).

Målet med KU er at den skal gi en særskilt vurdering og beskrivelse av planens virkninger for miljø og samfunn. Hvordan slike utredninger skal gjøres, er nærmere beskrevet i forskriften om konsekvensvurdering av planer, og veiledere til denne. 

Relevant regelverk

Relevante veiledere

ROS-analyse er et viktig redskap for å avdekke naturfarer og konsekvenser av disse, se pbl § 4-3. Det skal også vurderes om disse farene endres som følge av klimaendringer. Funn i ROS-analysen må legges til grunn for utforming av hensynssoner og bestemmelser.

Alle utbyggingsplaner etter plan- og bygningsloven skal ha en risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) som identifiserer risiko- og sårbarhetsforhold som har betydning for den aktuelle utbygging (plan- og bygningsloven § 4-3). For planer som omfattes av KU-forskriften, som kommuneplanens arealdel, er det naturlig at arbeidet med ROS-analysen er en del av arbeidet med konsekvensutredningen.

Relevant regelverk

Relevant veiledning

Opptak av webinar: Hvordan bruke risiko- og sårbarhetsanalyser i klimatilpasningsarbeidet

Pil høyre

Fortetting og klimatilpasning

Det er et nasjonalt mål at mer av utbyggingen bør foregå innenfor bysentra og tettstedsområder. Ved fortetting blir byene og tettstedene mer kompakte og naturlig terreng bygges ned og erstattes av tette flater. For å redusere utfordringer knyttet til økte mengder overvann, sikre de blågrønne kvalitetene, begrense videre nedbygging og utvikle eksisterende og nye grøntområder er det nødvendig med langsiktig planlegging, god forvaltning og tilrettelegging.

Å ta vare på grøntområder og utvikle nye, gir mange fordeler. Grøntområder tilbyr viktige nærrekreasjonsområder, opplevelseskvaliteter og møteplasser i folks hverdagsliv. Videre kan områder med vann eller vegetasjon dempe effekter av økt nedbør og varmere døgn, og være positivt for artsmangfoldet.

Ved planlegging av nye områder for utbygging, fortetting eller transformasjon, skal det vurderes hvordan hensynet til et endret klima kan ivaretas.

Tette flater gjør at nedbøren kan ikke lenger infiltrere naturlig og renner derfor av på overflaten. Økt og hurtig avrenning stiller store krav til kapasiteten på overvannssystemene.

Det bør ved planlegging av nye områder legges vekt på gode helhetlige løsninger og ivaretakelse av økosystemer og arealbruk med betydning for klimatilpasning, som også kan bidra til økt kvalitet i uteområder.

Fortettingen kan føre til økt påkjenning for områder nedstrøms.

Dette følger av kapittel 5.3 Krav til planprosess og beslutningsgrunnlag, avsnitt ni i statlige planretningslinjer (SPR).

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

Naturfare er en fellesbetegnelse for naturlige prosesser som skyldes kombinasjonen klima, grunnforhold og topografi slik som skred, flom og stormflo. Vurdering av naturfare er grunnleggende for arealplanleggingen og får økt betydning som følge av klimaendringene.

Pil høyre

Ta hensyn til fare for flom og skred

Kommunene må planlegge med tanke på hyppigere og større flommer, økt skredfare og stigende havnivå med påfølgende høyere stormflonivå.

Ny kunnskap om fareområder og effekter av klimaendringer kan føre til at områder som tidligere har vært ansett som tilstrekkelig sikre for bebyggelse, ikke lenger innfrir kravene til sikkerhet i plan- og bygningsloven, se § 28-1 og byggteknisk forskrift (TEK 17) kapittel 7.

En utbygging kan også øke påkjenningen for nærliggende områder, både ovenforliggende og nedenforliggende. Det er nødvendig å ta hensyn til endring i farenivå for å oppfylle kravene i lov og forskrift til forebygging av skader og ulemper.

Forskjellig typer skredfare legger klare begrensninger for arealplanleggingen. Fra snøskred, kvikkleire-, jord- og flomskred til forskjellige typer fjellskred og steinsprang. Det er mange utløsende faktorer for skred og de påvirkes i ulik grad av klimaendringer. Detaljkartlegging av disse er påkrevd i reguleringsplanarbeidet, om det ikke er tilstrekkelig utredet tidligere.

Å ta hensyn til flomfare er viktig for å ivareta samfunnssikkerhet og unngå uønskede hendelser og skader på arealer, bygg og anlegg, og samfunnets kritiske funksjoner.

Skred- og flomutsatte områder skal være vist i kommunens arealplan (aktsomhetskart), men må detaljvurderes i en reguleringsplan (faresonekart hos NVE). Kartlegging av flomfare langs bekker er også relevant i denne sammenheng.

Infrastruktur, slik som vei, jernbane, demninger og avløpsnett, må dimensjoneres for riktig mengde nedbør. Til det brukes såkalte dimensjonerende nedbørsverdier, som uttrykkes som IVF-verdier:

  • Nedbørintensitet (I)
  • som for ulike varigheter (V)
  • kan forventes å forekomme med en viss hyppighet/frekvens (F).

Dimensjonerende nedbør bør være grunnlag for arbeid med ROS-analysen.

ROS-analyse er et viktig redskap for å avdekke naturfarer og konsekvenser av disse, se pbl § 4-3.

Det skal også vurderes om disse farene endres som følge av klimaendringer. Funn i ROS-analysen må legges til grunn for utforming av hensynssoner og bestemmelser.

Dette følger av kapittel 5.3 Krav til planprosess og beslutningsgrunnlag, avsnitt 8 i statlige planretningslinjer (SPR).

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

I denne veilederen er søkelyset på naturbaserte løsninger som kan adressere utfordringer som følger av et klima i endring. Det kan for eksempel være utfordringer med flom, overvann, erosjon eller temperaturøkning.

Pil høyre

Nasjonale føringer

Ifølge Statlige planretningslinjer for klima og energi bør bevaring, restaurering eller etablering av naturbaserte løsninger vurderes. Dersom andre løsninger velges, skal det begrunnes hvorfor naturbaserte løsninger er valgt bort. Dette følger av kapittel 5.3 Krav til planprosess og beslutningsgrunnlag, avsnitt ti i de statlige planretningslinjene (SPR):

Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging 2023-2027 omtaler og gir føringer til kommunene om bruk av naturbaserte løsninger:

"Ved utarbeiding av arealplaner er det viktig at bevaring og restaurering av natur, og eventuelt etablering av nye naturbaserte løsninger, vurderes som klimatilpasningstiltak. Dersom andre løsninger for klimatilpasning velges, skal det begrunnes hvorfor naturbaserte løsninger er valgt bort". (s. 31)

61. Samfunns- og arealplanleggingen samordnes med planlegging av vannforsyning og avløp, herunder overvannshåndtering og vurdering av naturbaserte løsninger.

67. Bevaring og restaurering av naturområder, eller etablering av naturbaserte løsninger, vurderes for å tilpasse samfunnet til klimaendringene.

Utdrag | Kilde: Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging 2023–2027 - regjeringen.no

Regjeringen legger i stortingsmeldingen "Meld. St. 26 (2022-2023) Sammen for et klimarobust samfunn" særlig vekt på økosystemenes verdi for klimatilpasning og utvider det nasjonale målet for klimatilpasning slik at det også omfatter økosystemene. Regjeringen varsler også at de satser videre på naturbaserte løsninger. 

Norges handlingsplan for å nå bærekraftsmålene innen 2030 fremhever naturbaserte løsninger som strategier for å nå bærekraftsmålene. Regjeringen vil fremme klimatilpasning i hav og på land gjennom naturbaserte løsninger og ivareta klimatilpasningshensyn i areal- og ressursbaserte næringer.

Relevante ressurser

FNs klimapanel og Naturpanelet fremhever naturbaserte løsninger og økosystembaserte tilnærminger som kostnadseffektive måter å nå FNs bærekraftsmål på. FNs klimapanel (IPCC) og naturpanelet (IPBES) har i fellesskap pekt på at ved å øke økosystemas evne til tilpasning, kan naturbaserte løsninger bidra til å redusere de negative effektene på økosystema som klimaendringene gir.

Flere ulike internasjonale konvensjoner, avtaler og samarbeid har poengtert at økosystems sårbarhet henger sammen med den sosiale og samfunnsmessige sårbarheten knyttet til klimaendringene. Naturbaserte løsninger er løftet fram i Parisavtalen og i Naturavtalen (CBD). I den globale gjennomgangen under Parisavtalen i 2023 ble partene oppfordret til å ta i bruk tverrsektorielle løsninger som blant annet naturbaserte og økosystembaserte løsninger.

De nye globale måla for naturmangfold (CBD) fremhever at reduksjon av utslipp og tilpasning til klimaendringene ikke skal gå på bekostning av naturmangfoldet. Naturavtalen peker på naturbaserte løsninger som viktig for å minimere effektene klimaendringene har på naturen og samtidig styrke naturens motstandskraft. Naturbaserte løsninger er nevnt spesifikt i mål 8 og mål 11 i avtalen.

Sendai-rammeverket for katastrofeforebygging oppfordrer til bruk av økosystembaserte tilnærminger for å bygge et klimarobust samfunn og redusere risiko. FNs organ for katastrofeforebygging (UNDRR) også utgitt en veileder som skal bidra til økt implementering av naturbaserte løsninger for å redusere risiko.

De nordiske miljø- og klimaministrene har vedtatt ei erklæring hvor de forplikter seg til å skalere opp og allmenngjøre bruken av naturbaserte løsninger, og de oppfordrer aktører i Norden til å ta i bruk slike løsninger.  

Relevante ressurser

Nordic Ministerial Declaration on nature-based solutions | Nordic cooperation (norden.org)

IPBES-IPCC Co-Sponsored Workshop on Biodiversity and Climate Change | IPBES secretariat

Outcome of the first global stocktake - Global gjennomgang under Parisavtalen i 2023

Words into Action: Nature-based Solutions for Disaster Risk Reduction (undrr.org) Veileder som gir praktisk informasjon om hvordan planlegge og implementere naturbaserte løsninger for å redusere risikoen for naturfare.

Pil høyre

Tre hovedkategorier

Naturbaserte løsninger for klimatilpasning kan deles inn i et hierarki som gir en retning på hva som bør prioriteres.

Bevaring omfatter tiltak eller vedtak som sikrer at natur ikke blir bygd ned eller påvirka av jordbruk, skogbruk eller annen aktivitet, på en måte som reduserer evnen naturen har til å dempe de negative effektene av klimaendringene.

Utvidelse av eksisterende verneområder og supplering av nye verneområder, bevaring av flomsletter, vernskog eller bevaring av grønne arealer i byene er eksempler på slike tiltak. Det er både billigere og bedre å unngå å ødelegge enn å prøve å gjenskape eller reparere komplekse økosystem. Bevaring av eksisterende robust natur med funksjonelle evner til å håndtere virkninger av klimaendringer er derfor det viktigste tiltaket i tråd med hierarkiet. 

Enkelte naturtyper som for eksempel våtmarksområder og kantsoner blir regna som spesielt viktige i for klimatilpasning fordi de blant annet har evnen til å håndtere vann og forebygge erosjon. Disse naturtypene bør vurderes svært nøye i arealplanleggingen slik at en tar vare på områdene og ikke bidrar til større sårbarhet for klimaendringene. Det er viktig å vurdere disse naturtypene både i arealplanleggingen i byer og tettsteder og i områdene rundt som lengre opp i nedbørsfeltet.

Naturrestaurering er tiltak som bidrar til å gjenopprette økosystem som har blitt forringa eller ødelagt. Åpning av vassdrag som tidligere har vært lukket eller lagt i rør, eller gjentetting av grøfter for å heve vasstanden i et myrområde som tidligere er drenert er eksempler på restaurering. Andre eksempler er restaurering av naturtyper som strandeng, sanddyner eller marine naturtyper.

Der det blir laget helt nye naturbaserte løsninger, som grønne tak, regnbed, vadi eller fangdammer snakker vi om etablering. Etablering av naturbaserte løsninger er ofte aktuelt i urbane områder eller jordbruksområder der det finnes få spor etter den opprinnelige naturen.

Kilde: 7 World bank (2021) A Catalouge of Nature-based Solutions for Urban Resilience. Washington DC. World Bank Group.

Figur 1 viser hvordan bevaring av eksisterende økosystem er prioritert over restaurering og etablering av nye tiltak. De tre kategoriene kan utfylle hverandre, samtidig gir hierarkiet en retning på hva bør prioriteres. Hierarkiet kan være særlig nyttig for prioritering av løsninger på et strategisk nivå, slik som når man vurderer mulighetene i en kommune i forbindelse med for eksempel kommuneplanen. Hierarkiet for naturbaserte løsninger speiler tiltakshierarkiet som brukes til å beskrive miljøkonsekvenser av tiltak i konsekvensutredninger. 

Pil høyre

Hvordan arbeide med naturbaserte løsninger

Hovedformålet med bruk av naturbaserte løsninger for klimatilpasning er å dempe de negative effektene av klimaendringer som flom, overvann, tørke eller hetebølge gjennom bruk av de regulerende egenskapene til naturen. 

Eksempler fra planarbeid

Ei tilnærming som kan sikre at naturbaserte løsninger blir vurdert tidlig i planprosesser er "Innledende stedsanalyse". Det har i Stavanger kommune vist seg å være et nyttig verktøy for å sikre plass til naturbaserte løsninger og god dialog mellom forslagsstiller, deres rådgivere og ulike fagmiljø i kommunen. 

Stedsanalysen er et verktøy for å identifisere kvaliteter og viktige hensyn i planområdet, som gir grunnlag for å diskutere valg som tas i planen/prosjektet. Det kan ofte være krevende å avsette plass til naturbaserte løsninger i et planområde, hvis det kommer opp som tema sent i planprosessen. Ansatte i Stavanger kommune erfarer imidlertid at å innføre innledende stedsanalyser tidlig i planprosessene, har bidratt til å sikre nok arealer til NBL i reguleringsplanene og andre prosjekter.

Det er forslagsstiller som er ansvarlig for å gjennomføre stedsanalysen i samarbeid med kommunen, for å sikre at analysen tilpasses det enkelte stedet og omfanget av prosjektet. Kravet om å utarbeide innledende stedsanalyse før oppstartsmøte følges opp av kommunen ved at de tilbyr et veiledningsmøte, og deltar i dialog i arbeidet med stedsanalysen. Ved innsending av planinitiativet må forslagsstiller legge ved stedsanalysen og anbefalingskart, som kommunen går gjennom før oppstartsmøtet. Ved oppstartsmøtet vurderes de ulike elementene i anbefalingskartet og de aktuelle utfordringene.

Bestemmelser i kommuneplanens arealdel §1.3 Bestemmelser om arkitektur, byforming og stedsutvikling:

«I tilknytning til reguleringsplaner skal det utarbeides innledende stedsanalyse før oppstartsmøte i tråd med Stavanger kommune sin veileder for stedsanalyser. Kravet til stedsanalyse kan i særlige tilfeller utgå for detaljreguleringer, når det etter kommunens vurdering allerede foreligger en relevant stedsanalyse for området.»

Relevante ressurser

Stedsanalyser – en huskeliste: Kartlegging og analyse: aprilStedsanalyse_skisse_rev_7_colour (stavanger.kommune.no)

Kommuneplanens nye arealdel (stavanger.kommune.no)

Naturbaserte løsninger i kommunale planer - Miljødirektoratet (miljodirektoratet.no)

Interne arenaer for tverrfaglig kompetansebygging og dialog har vist seg å være svært nyttig for å styrke arbeidet med naturbaserte løsninger for de kommunene som har innført det. Kompetansen på ulike fagområder til å vurdere kvaliteten på innholdet i planene som kommer inn kan være på ulike enheter i kommunen. 

Arenaene for tverrfaglig kompetansebygging kan deles inn i tre kategorier:

Relevante ressurser

Naturbaserte løsninger i kommunale planer - Miljødirektoratet (miljodirektoratet.no)

Forankring av naturbaserte løsninger i kommuneplanens arealdel kan bidra til at slike løsninger vurderes i planarbeidet. 

Stavanger kommune 

Kommuneplanens arealdel i Stavanger gir føringer eksplisitt for naturbaserte løsninger for klimatilpasning, blant annet egne bestemmelser og retningslinjer knyttet til overvannshåndtering, og blågrønn faktor, som følges opp på reguleringsnivå. I tillegg har planen en rekke bestemmelser og retningslinjer som handler om naturbaserte løsninger som for eksempel beskyttelse, bevaring, restaurering og bærekraftig bruk og forvaltning av økosystemer.  

Relevante ressurser: 

Stavanger kommune: Kommuneplanens arealdel 2023-2040 Kommuneplanens nye arealdel (stavanger.kommune.no) 

Norsk Standard for blågrønn faktor. Skal bidra til gode, klimatilpassede uterom med vegetasjon og vann. Bak standarden står en bredt samansett komité av eksperter fra grøntanleggs- og byggebransjen.  

Gjennomfør tiltak i plan - Miljødirektoratet (miljodirektoratet.no) 

Bodø kommune 

Bevaring og restaurering av natur blir omtalt som en målsetting i flere av Bodøs overordnede planer. Dette settes ofte i sammenheng med at naturmangfoldet trues av klimaendringene, og flere planer omtaler også hvordan naturens funksjoner kan bidra til overvannshåndtering, flomdemping, temperaturregulering, og å redusere erosjon. Bestemmelser og retningslinjer til KPA inneholder flere krav som sikrer bevaring og forhindrer nedbygging.  

Naturbasert overvannshåndtering er tema i Bodøs Grønnstrukturplan som har som mål at "Grønne sammenhengende korridorer og grønt-områder bruke som virkemiddel i overvannshåndtering". Planen fremhever grøntområdenes funksjon i å håndtere overvann ved å lede, fordrøye og infiltrere vannet. 

Indre Østfold kommune 

Bekker, våtmarker, regnbed og å bevare sammenhengende grøntområder trekkes frem i klimatilpasningsstrategien som løsninger for overvannshåndtering og forebygging av flom.  

Relevante ressurser: 

Indre Østfold kommune: Klimatilpasningsstrategi 2022 – 2032 strategidokument-etter-vedtak.pdf (io.kommune.no) 

Naturbaserte løsninger i kommunale planer - Miljødirektoratet (miljodirektoratet.no) 

30.april: Klimatilpasning i kommunal planlegging - miljodirektoratet.no Webinar i "Kunnskapsarena for klima og natur i planlegging" hvor blant annet Indre Østfold presenterer sitt arbeid med klimatilpasning

Eksempler fra ulike landskapstyper

Vi ønsker at kommunen skal bli klar over hva som ligger i begrepet naturbaserte løsninger slik at dere kan vurdere slike løsninger i eget planarbeid. Ved å vise eksempler fra ulike landskapstyper håper vi å inspirere dere til å ta i bruk naturbaserte løsninger, og til å se flere løsninger i sammenheng.

Nyttige lenker

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

Tilpasning til klimaendringer krever kunnskap, både om fortidens og dagens klima, hvordan klimaet vil endres fremover og hvordan dette påvirker hensyn og interesser som skal ivaretas.

For å vurdere omfanget av klimapåvirkningen må forvaltningen anvende relevante og oppdaterte data om klima. 

Dette følger av kapittel 5.1 Generelt, avsnitt to, og kapittel 5.2 Samarbeid og ansvar, avsnitt tre, i statlige planretningslinjer (SPR), samt plan- og bygningsloven § 3-1 Oppgaver og hensyn i planlegging etter loven.

Pil høyre

Dagens klima

Klimaet i Norge er allerede i endring. Gjennomsnittstemperaturen har økt med ca. 1,1 grad fra 1900 til 2016, og endringstakten har økt de siste tiårene. I samme periode har nedbørsmengdene over Norge økt med om lag 20 prosent. Vekstsesongen har blitt lengre, og samtidig viser tall fra målestasjonene til Meteorologisk institutt både en økning i styrtregn og økning i antallet og den geografiske utbredelsen av varme døgn. Varme døgn defineres som døgn der middeltemperaturen er høyere enn 20 °C.

Klimaet i nær framtid

De neste 10-20 årene vil de naturlige variasjonene i klimaet dominere over de menneskeskapte klimaendringene. Det betyr at for tiltak med kort levetid er det anbefalt å bruke mest mulig oppdaterte data (observasjoner og/eller beregninger) for dagens klima i stedet for klimaframskrivinger.

Norsk klimaservicesenter anbefaler at kvalitetskontrollerte data fra de siste 30 år legges til grunn når dagens klimatilstand skal vurderes. I analyser av ekstremhendelser bør man imidlertid bruke så lange historiske tidsserier som mulig. Data er tilgjengelige under «Observasjoner og værstatistikk» hos Norsk klimaservicesenter.

Pil høyre

Klimaet fram mot år 2100

Fram mot år 2100 vil Norge få et varmere klima, med mer nedbør, kortere snøsesong, minkende isbreer og endret flommønster. Også norske havområder vil bli varmere, noe som bidrar til stigende havnivå langs kysten.

Atmosfærisk og hydrologisk klima

Rapporten «Klima i Norge 2100»,  oppdatert i 2015, gir klimaframskrivninger for Fastlands-Norge og en beregnet utvikling fram mot 2100. Framskrivingene baserer seg på de globale utslippsscenarioene benyttet i FNs klimapanels femte hovedrapport fra 2013-2014. Tilsvarende gir rapporten «Climate in Svalbard 2100» fra 2019 kunnskap om framtidig klimautvikling på Svalbard.

Havnivåstigning og stormflo

Norsk klimaservicesenter og Nansensenteret har utarbeidet de offisielle framskrivingene for havnivå og ekstreme høy- og lavvannsnivåer som skal legges til grunn for kommunenes planlegging. Det er store lokale variasjoner i Norge på grunn av at landet heves i forskjellige hastigheter etter som hvor innlandsisen lå under siste istid.

For perioden etter år 2100, er det nesten helt sikkert at havnivået vil fortsette å stige. Det skyldes økt global oppvarming og tregheten i havets evne til å ta opp varme, samt økt avsmelting fra isbreer på land.

Med utgivelsen av FNs klimapanels sjette hovedrapport i 2021–2022 har Miljødirektoratet satt ut oppdrag for å oppdatere det norske, naturvitenskapelige kunnskapsgrunnlaget.

Når det naturvitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for Norge er fullt oppdatert i løpet av de kommende årene, vil det trolig være blant de første i Europa som bygger på FNs klimapanels sjette hovedrapport. Fram til da vil det overnevnte kunnskapsgrunnlaget gjelde som det best tilgjengelige for norske kommuner.

For Fastlands-Norge vil Norsk klimaservicesenter oppdatere rapporten «Klima i Norge 2100». Den nye rapporten vil gi oppdaterte klimaframskrivninger for atmosfærisk og hydrologisk klima, i tillegg til flere variabler for blant annet ekstremvær. Klimaprofilene vil deretter oppdateres.

 

Pil høyre

Fylkesvise klimaprofiler

Rapportene danner grunnlaget for klimaprofilene for fylkene (etter fylkesinndeling per 2015–2017) og for Longyearbyen. Klimaprofilene beskriver forventede klimaendringer med høye klimagassutslipp mot slutten av århundret. De gir retningsgivende kunnskap om klimautfordringer for overordnet planlegging i kommuner og fylker.

Relevante ressurser

Pil høyre

Kunnskap om klimautfordringer

Klimaendringene gir nye og endrede utfordringer for natur og samfunn.

Pil høyre

Påvirkning på samfunnsområder

Se hvordan ulike samfunnsområder blir påvirket av klimaendringer, og tiltak for å håndtere endringene:

Pil høyre

Kunnskap om lokale forhold

Det er store variasjoner i hvordan konsekvensene av klimaendringene slår ut. Kunnskap om lokale forhold er derfor viktig.

Et utgangspunkt kan være å ta hensyn til de historiske ekstremene kommunen har registrert og opplevd. I tillegg til kunnskap om framtidige klimaendringer, gir historiske data, kjennskap til lokale forhold og kommunens egen virksomhet et godt grunnlag for å planlegge for et klima i endring.

Kunnskap om tidligere uønskede naturhendelser og hvilke konsekvenser disse har hatt for bygg, anlegg, infrastruktur og natur og miljø kan gi viktig informasjon til planleggingen.

  • Ekstrem bølgehøyde i stormsituasjoner
  • Tidligere flomsituasjoner
  • Tidligere overvannshendelser
  • Tidligere skredhendelser
  • Tidligere tørkeperioder

Videre vil kunnskap om forurensede områder, naturmiljø, kulturmiljø, demografi og næringsliv også være relevant i vurderingen av hvordan kommunens ansvar og områder blir påvirket av klimaendringene.

Medvirkning og dialog med lokalbefolkning og lokalt foreningsliv/ interesseorganisasjoner for innhenting av lokal kunnskap er relevant i arbeidet med klimatilpasning. Særlig kan lokalbefolkningen sitte på kunnskap om tidligere hendelser eller sårbarheter som ikke er registrert av kommunen.

Det er imidlertid viktig å være klar over at ekstremhendelser er sjeldne og at man kan få slike hendelser selv om det ikke har vært registrert slike tidligere.

Dette følger av kapittel 5.3 Krav til planprosess og beslutningsgrunnlag, avsnitt to i statlige planretningslinjer (SPR).

Det offentlige kartgrunnlaget (DOK) er offentlige geografiske (stedfestede) data som er tilrettelagt for kommunenes plan- og byggesaksarbeid. Formålet med det offentlige kartgrunnlaget er å sikre en kunnskapsbasert og effektiv planlegging og saksbehandling.

Hver kommune skal dokumentere sitt valg av hvilke datasett som utgjør deres DOK. Det finnes egne verktøy i Geonorge som kommunene bruker for å velge hvilke datasett som utgjør kommunens DOK.

Pil høyre

Usikkerhet i kunnskapsgrunnlaget

Det skal i alle planer etter plan- og bygningsloven gjøres rede for hvilket kunnskapsgrunnlag som legges til grunn for planleggingen. I tråd med SPR-ens virkeområde skal kravet legges til grunn også for enkeltvedtak utenfor plan- og bygningsloven.

Dersom det er usikkerhet knyttet til tilgjengelig kunnskapsgrunnlag som har betydning for utfallet av planen, skal dette komme tydelig fram. Punktet har opphav i plan- og bygningslovens alminnelige krav og samsvarer i praksis med kravet til planbeskrivelse (§ 4-2) og/eller begrunnelse etter forvaltningsloven (§ 17/§ 37).

Aktører som arbeider med klimatilpasning, ønsker gjerne detaljerte framskrivninger som bidrar til å gjøre beslutningsgrunnlaget mer presist. For mange variabler, som temperatur, nedbør og vekstsesong, er det mulig å fremskaffe framskrivinger også på kommunenivå.

Det er imidlertid viktig å understreke at økt detaljrikdom ikke nødvendigvis styrker beslutningsgrunnlaget, fordi usikkerhetene øker når vi beregner endringer over mindre geografiske områder. Klimaprofilene er ment som kunnskapsgrunnlag og hjelpemiddel for beslutningstakere og planleggere.

Dette følger av kapittel 5.3 Krav til planprosess og beslutningsgrunnlag, første avsnitt i statlige planretningslinjer (SPR).

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

Klimaendringene vil i første rekke endre rammebetingelsene for planleggings- og beslutningsprosesser, ikke oppgavene som skal løses.

Ansvaret for klimatilpasning ligger til den aktøren som har ansvaret for en oppgave eller funksjon som blir berørt av klimaendringer. Det innebærer at alle i samfunnet har et ansvar for klimatilpasning; den enkelte, husholdninger, private foretak og myndigheter. Interesseorganisasjoner og frivillige organisasjoner har også viktige roller å spille i arbeidet med klimatilpasning. 

I denne veiledningen gjennomgår vi kommunens, fylkeskommunens, statsforvalteren, og nasjonale myndigheters roller knyttet til klimatilpasning

Retningslinjene legger opp til, og understreker betydningen av, at klimatilpasning må løses sektorovergripende. En slik tilnærming betyr at man på alle plannivåer, i KU-prosesser og ved ROS-analyser må sikre tverrfaglig og tverrsektoriell tilnærming, fordi ulike miljøer besitter forskjellig kunnskap, virkemidler og erfaring.

Dette følger av kapittel 5.2 Samarbeid og ansvar for gjennomføring, første avsnitt, i statlige planretningslinjer (SPR).

Pil høyre

Kommunen

Klimaendringenes lokale karakter plasserer kommunene i en førstelinje i møte med klimaendringene. For at kommunene skal kunne utføre oppgavene sine på en måte som sikrer robuste og bærekraftige lokalsamfunn i framtida, er det er nødvendig at hensynet til et klima i endring blir en integrert del av de kommunale ansvarsområdene.

Et av formålene ved statlige planretningslinjer for klima- og energiplanlegging og klimatilpasning (SPR) er å sikre at kommunene bruker et bredt spekter av sine roller og virkemidler i arbeidet med klimatilpasning.

Kommunen er gjennom loven tillagt en viktig rolle som samfunnsutvikler og arealforvalter. Planleggingen skal sette mål for den fysiske, miljømessige, økonomiske, sosiale, kulturelle og estetiske utviklingen i kommunen.

Dette følger også av kapittel 1 Formål,  i statlige planretningslinjer (SPR).

Planleggingen skal ta klimahensyn gjennom reduksjon av klimagassutslipp og tilpasning til forventede klimaendringer, se plan- og bygningslovens § 3-1 g).

Kommunen har ansvaret for kommunal planlegging etter plan- og bygningsloven og skal også ivareta nasjonale og regionale interesser. Kommunen kan treffe bindende planvedtak, så lenge det skjer innenfor de rammer og retningslinjer som er gitt fra nasjonalt og regionalt nivå. Kommunene som planmyndighet skal i sine planprosesser legge til rette for at berørte myndigheter deltar og bidrar aktivt.

  • Myndighetsutøver. Dette gjelder blant annet som lokal planmyndighet, deltaker i regional planlegging, byggesaksbehandler, tilsynsmyndighet, forurensningsmyndighet, myndighet etter naturmangfoldloven, vedtaksmyndighet på tilskuddsordninger innen jordbruk.
  • Tjenesteleverandør. Kommunen leverer tjenester innen blant annet vann og avløp, skole og helse.
  • Tilrettelegger og pådriver. Kommunen har en rolle som lokal samfunnsutvikler og tilrettelegger for næringslivet.
  • Eier. Kommunen er eier av blant annet infrastruktur, bygg og anlegg og kommunale veier.

Vi gjør oppmerksom på at listen ikke er uttømmende. 

Kommunen har også en innsigelsesadgang til forslag til planer i andre kommuner, se rundskriv H-2/14 om innsigelser. Denne innsigelsesadgangen knyttes til spørsmål som er av vesentlig betydning for kommunens innbyggere, for næringslivet eller natur- og kulturmiljøet i kommunen, eller for kommunens egen virksomhet eller planlegging.

Kommunens rolle som planmyndighet etter plan- og bygningsloven må ses i sammenheng med kommunens ansvar som beredskapsmyndighet, jf. sivilbeskyttelsesloven med tilhørende forskrift om kommunal beredskapsplikt. Plikten som beredskapsmyndighet følges blant annet opp i plansystemet etter plan- og bygningsloven.

Kommunen kan også komme i erstatningsansvar etter de alminnelige erstatningsregler dersom den ikke følger opp sin plikt til å ivareta samfunnssikkerhet. Alt farepotensiale skal følges opp gjennom utredning, planlegging og saksbehandling. Kommunen må basere seg på fagkyndige vurderinger i tillegg til erfaringsbasert kunnskap.

Aktuelle veiledere

Pil høyre

Fylkeskommunen

Fylkeskommunen er regional planmyndighet og har derfor et overordnet ansvar for regional planlegging. Planleggingen skal medvirke til å oppnå politiske mål for økonomisk, miljømessig, sosial og kulturell utvikling i fylket. Dette gjelder for både fylkeskommunen ansvar for å utforme egne planer og i den planfaglige veiledning til kommunene.

Fylkeskommunen er ansvarlig for regional utvikling og har dermed en rolle overfor næringslivet i deres tilpasning til et klima i endring. Innenfor den marine sektoren har fylkeskommunen også et forvaltningsansvar.

Fylkeskommunens oppgaver på følgende områder er relevant for klimatilpasning:

  • Samferdsel
  • Vannforvaltning
  • Kulturminneforvaltning – kulturminner, kulturmiljø og -landskap.
  • Friluftsliv
  • Næringsutvikling
  • Akvakultur
  • Folkehelse
  • Viltforvaltning og innlandsfisk

Fylkeskommunens roller i klimatilpasningsarbeidet

Dette følger også av kapittel 2 Virkeområde, andre avsnitt og kapittel 4.2 Samarbeid og gjennomføring, andre avsnitt i statlige planretningslinjer (SPR).

Relevant regelverk

Relevant veileder

Relevante eksempler

Pil høyre

Statsforvalteren

Statsforvalteren skal som sektormyndighet medvirke til at nasjonal politikk blir iverksatt. Dette gjøres gjennom veiledning, dialog og tilsyn med kommunene, fylkeskommunene, og berørte virksomheter.

Dette følger av kapittel 2 Virkeområde, andre avsnitt i statlige planretningslinjer (SPR).

Sentralt i dette arbeidet er formidling av ny kunnskap om konsekvenser av klimaendringer, nasjonale føringer og ved å gi høringsinnspill på relevante planer.

Statsforvalterens fagområder som kan være relevante på klimatilpasningsområdet:

  • forurensning
  • vannmiljøkvalitet
  • naturmangfold
  • landskap
  • strandsone
  • samordnet bolig, areal- og transportplanlegging
  • folkehelse, herunder miljørettet helsevern
  • samfunnssikkerhet, risiko og sårbarhet
  • jord- og skogbruk; herunder kulturlandskap
  • reindrift

Listen er ikke uttømmende, men er ment som en hjelp til kommunene om hvilke tema de kan kontakte statsforvalteren om. Statsforvalteren er regional samordningsmyndighet for staten. Statsforvalteren skal blant annet samordne statlige virksomheter og deres arbeid mot kommunene. Dette er spesielt viktig på tverrsektorielle områder som klimatilpasning.

Statsforvalteren, statlige sektormyndigheter og fylkeskommunene bør tidlig inn i planprosessene i kommunene, og bør benytte eksisterende møtepunkt og veiledningssystemer for å gi kommunene informasjon om hva de bør ta hensyn til i sin planlegging.

Klima- og miljødepartementets rundskriv T-2/16 om klargjøring av miljøforvaltningens innsigelsespraksis fremhever særlig behovet for kunnskapsgrunnlag for klimatilpasning, og dermed statsforvalterens ansvar for å følge opp dette.

Statsforvalteren samordner innsigelsene fra statlige sektormyndigheter. Der det er overlappende ansvarsområder bør det tas kontakt mellom fagorganene for å sikre best mulig samordning, se Rundskriv H-2/14.

Statsforvalterens og andre myndigheters rolle i kommunal planlegging er blant annet beskrevet i rundskriv H-2/14:

"Verken fylkeskommunen eller statlig fagmyndighet kan pålegge kommunen å legge ut et område til et bestemt formål. Deres oppgave er først og fremst å formidle nasjonale og regionale mål og retningslinjer gjennom faglige råd og merknader, eventuelt med innsigelse dersom det er nødvendig. ".

Pil høyre

Nasjonale myndigheter

Ansvarsprinsippet innebærer at alle nasjonale myndigheter har ansvar for å forebygge og håndtere konsekvenser av klimaendringer innenfor sin sektor/sitt ansvarsområde. Ansvaret for og plikten til klimatilpasning gjelder uavhengig av de statlige planretningslinjene.

Klima- og miljødepartementet (KLD) har et særskilt ansvar for å legge til rette for regjeringens helhetlige arbeid på klimatilpasningsområdet.

Miljødirektoratet er fagetaten som støtter departementet i arbeidet med tilpasning, og har ansvar for å koordinere det nasjonale arbeidet med klimatilpasning. Blant annet har direktoratet ansvar for det naturvitenskapelige kunnskapsgrunnlaget om klima og ventede endringer til bruk i arbeidet med tilpasning. Miljødirektoratet skal også koordinere det helhetlige arbeidet, herunder følge opp arbeidet med planretningslinjene for klimatilpasning. Miljødirektoratet skal blant annet ha oversikt over virkemidler for håndtering av overvann, identifisere samordningsbehov og tilrettelegge for videreutvikling og felles veiledning. I nært samarbeid med andre berørte direktorater skal Miljødirektoratet medvirke til at aktører på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå tilpasser seg klimaendringene.

Samtidig har alle nasjonale organer en viktig rolle med å innhente, systematisere og tilrettelegge kunnskap om konsekvenser av klimaendringene og tiltak for tilpasning på sine områder.

Kunnskapen skal gjøres tilgjengelig for kommunene og andre brukere.

Dette følger av kapittel 5.2 Samarbeid og ansvar for gjennomføring, avsnitt tre, i statlige planretningslinjer (SPR).

Kunnskap om klima og ventede endringer

Produksjon og formidling av kunnskap om klima og ventede endringer utføres på nasjonalt nivå av tre aktører.

Kunnskap om konsekvenser og tiltak for tilpasning

Klima- og miljødepartementet har det sektorovergripende ansvaret for å legge til rette for regjeringens helhetlige arbeid med klimatilpasning, med Miljødirektoratet som støttende fagetat. Justis- og beredskapsdepartementet har en generell samordningsrolle på samfunnssikkerhetsområdet, med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som utførende etat. Et endret klima får betydning for arbeidet med samfunnssikkerhet.

I tråd med ansvarsprinsippet har alle nasjonale organer et selvstendig ansvar for å innhente og tilrettelegge kunnskap om konsekvenser og tilpasningstiltak innenfor sine ansvarsområder. Dette innebærer å undersøke hvordan klimaendringer og tilknyttede effekter (nedbør, temperatur, vind havnivåstigning, flom- og skredrisiko osv.) kan påvirke organets oppgaver og virksomhet. Ansvaret gjelder alle organets funksjoner, herunder som forvalter av lover, forskrifter og retningslinjer innen en sektor, som tjenesteyter eller som eier eller forvalter av eiendom og infrastruktur.

I tillegg har noen etater oppgaver knyttet til klimatilpasning som går på tvers av sektorer, og tilhørende særskilt ansvar for kunnskap og tilrettelegging.

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid

Tilpasning til klimaendringer krever kunnskap om hvordan hensyn og interesser som skal ivaretas kan bli påvirket. Veiledning til SPR klimatilpasning er en overbygning til hvordan hensynet til et klima i endring kan ivaretas i plan. Følgende veiledning og ressurser vil bidra til å oppfylle kravene og føringene planretningslinjene gir innenfor relevante tema.

Noen av temaene dreier seg om hvordan klimaendringer vil påvirke fenomener og systemer i naturen (her kalt effekter) – for eksempel hvordan mer intens nedbør kan påvirke sannsynlighet for skred. Slike effekter kan påvirke mange sektorer og interesser i samfunnet. Videre er noen av forvaltningens oppgaver sektorovergripende, slik som samfunnssikkerhet og beredskap. Temaene må derfor sees i sammenheng, da mange klimaeffekter har betydning for flere sektorer og oppgaver.

  • Samfunnssikkerhet og beredskap
  • Flom og skred
  • Vannforvaltning og overvann
  • Naturmiljø og friluftsliv
  • Landbruk
  • Helse
  • Bygg og anlegg
  • Infrastruktur og samferdsel
  • Fiske og havbruk
  • Kulturminner og kulturmiljø

Dette er ikke en uttømmende liste. Mer informasjon finnes på temasidene det er lenket til.

Pil høyre

Samfunnssikkerhet og beredskap

Samfunnssikkerhet og beredskap er et sektorovergripende hensyn.

Naturhendelser i et endret klima vil gi økt og ny risiko og sårbarhet innenfor mange ulike sektorer. Det er ikke nødvendigvis flommen eller skredet alene som skaper de største utfordringene, men skadene på kritisk infrastruktur og samfunnsfunksjoner, som ofte følger. Slike skader kan igjen føre til alvorlige konsekvenser for liv, helse og materielle verdier.

I arbeidet med samfunnssikkerhet, er risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) sentrale. I ROS-analysen må man vurdere tverrsektorielle utfordringer og sammenhenger, som følge av et klima i endring.

Veiledning

Andre ressurser

Pil høyre

Flom og skred

Fram mot slutten av århundret ventes flere og større regnflommer. Flere episoder med lokal og intens nedbør vil særlig skape større utfordringer i små, bratte elver og tettbygde strøk.

Et varmere og våtere klima vil også øke faren for flere typer skred.

Arealplanlegging som tar hensyn til flom- og skredfare er det viktigste virkemidlet for å forebygge tap og skader fra disse naturfarene, i dagens og et framtidig klima.

Relevant veiledning

Relevante ressurser

Pil høyre

Vannforvaltning og overvann

Det er svært viktig at arbeidet med vannforvaltning tar hensyn til at klimaet er i endring.

Økt nedbør og særlig intense nedbørsepisoder vil gi vann- og avløpssektoren store utfordringer framover. Velfungerende vann- og avløpsanlegg er avgjørende for helse, miljø og trivsel.

Klimaendringene krever oppgradering av eksisterende ledningsnett og andre overvannstiltak som bidrar til at overvann ikke ledes til ledningsnettet.

I vannforvaltningen vil flere tiltak for å beskytte og restaurere vannmiljøet også være aktuelle naturbaserte løsninger for klimatilpasning, for eksempel restaurering av våtmark og meandere, gjenåpning av flomsletter og blågrønne løsninger for overvannshåndtering i by.

Relevant regelverk

Relevant veiledning og oppgavehjelp

Pil høyre

Naturmiljø og friluftsliv

Klimaet er en essensiell del av dyr og planters livsvilkår. Artene blir derfor påvirket av klimaendringer, både direkte og indirekte.

For å sikre at vi når de nasjonale målene for naturmangfold, er klimatilpasning helt nødvendig.

I tillegg er natur og naturbaserte løsninger viktige for å dempe virkningene av klimaendringene i andre deler av samfunnet.

Endringer i klimaet gjør også at det i store deler av landet er nødvendig å tilpasse tilretteleggingen for friluftsliv til å tåle mer nedbør, kraftige regnskyll og mindre snø.

Relevant veiledning

Relevante ressurser

Pil høyre

Landbruk

Landbruket blir direkte berørt av klimaendringer og står overfor store utfordringer knyttet til ekstremvær, endrede temperatur- og nedbørsforhold, tørke og økt forekomst av plante- og dyresykdommer. Tilpasning er nødvendig for å unngå at produktiviteten reduseres.

I tillegg kan landbruket bidra til å redusere risiko for klimarelaterte skader som flom, skred og erosjon.

Klimaendringene vil også kunne bidra til økt produktivitet i noen deler av landet. Tilrettelegging for å dra nytte av eventuelle fordeler er derfor også nødvendig.

Lokalt er jordvern bra for klimatilpasning, da jordbruksarealer kan virke flomdempende, og jordvern kan også hindre utbygging i fareområder.​ Unngå omdisponering av LNFR-områder, de har stor betydning for å ruste samfunnet mot klimaendringer​.  

Relevant veiledning

Relevante ressurser

Pil høyre

Helse

Helsemessig står vi relativt godt rustet mot virkninger av klimaendringer. Likevel vil mer nedbør, hetebølger og tørkeperioder få betydning for helsen vår. For eksempel får flåtten større utbredelse, og smittebærere og sykdommer vi har lite eller ingen tilfeller av i Norge kan bli vanligere.

Et fuktigere klima kan gi økte luftveis- og allergiplager og terskelen for helsefremmende, utendørs, fysisk aktivitet og friluftsliv kan bli høyere.

Smeltende is i Arktis kan føre til økte miljøgifter i fisk og skalldyr. Det er viktig å være forberedt på disse endringene og klar til å iverksette tiltak ved behov.

Pil høyre

Bygg og anlegg

Økt temperatur, mer nedbør og mer ekstremvær gjør at bygningskonstruksjonene må tåle større påkjenninger. Klimaendringene gjør at nybygg må bygges mer robust, og vedlikehold av eksisterende bygg må endres, enten i form av hyppigere vedlikehold eller andre tiltak.

Relevant regelverk, veiledning og ressurser

 

 

Pil høyre

Infrastruktur og samferdsel

Kraftig nedbør, svingninger i temperatur, og økt fare for flom, skred og stormflo vil gi ekstra utfordringer for veier og anlegg i Norge. Denne infrastrukturen er kritisk for å ivareta sikkerhet og beredskap, levedyktige lokalsamfunn og et konkurransedyktig næringsliv over hele landet.

Pil høyre

Fiske og havbruk

Norge har verdens nest lengste kystlinje og store havområder, og tradisjonelt har det kalde og rene vannet gitt grunnlag for store ressurser innen fiskeri og havbruk.

Endring i havtemperatur kan gi fiskeriene mer gunstige forhold, men vil sammen med havforsuring også få konsekvenser for hvilke arter som trives både utenfor kysten vår og i norske oppdrettsanlegg.

Relevant regelverk og oppgavehjelp

Pil høyre

Kulturminner og kulturmiljø

Klimaendringene øker belastningen på kulturminner, kulturmiljø og -landskap. Flom, skred og kraftig nedbør kan true bygninger og arkeologiske kulturminner.

Et fuktigere og varmere klima vil gi økt fare for råteskader, mer insektskader og økt gjengroing.

Relevant veiledning og oppgavehjelp

Vi genererer din PDF - vennligst vent

Dette kan ta litt tid
Tilbake til forsiden Lenke til forsiden

Personvern

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring
Sosiale medier
  • Om oss
  • Kontakt oss
  • Tips oss
  • Få siste nytt
  • Ledige stillingar
  • Aktuelt
  • Høringer
  • Publikasjoner
  • Nettjenester
  • Skjema og frister

Personvern

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Sosiale medier
Gå til hovedinnholdet